طی سال‌های اخیر با واردات سنگ‌های تزئینی از دیگر کشورها، تولید بسیاری از معادن با رکود مواجه شده که برای بهبود این وضعیت با کنترل واردات بی‌رویه از تولیدکنندگان داخلی حمایت خواهد شد. به گزارش روابط عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، معاون معدنی سازمان صنایع و معادن استان کرمان جلوگیری از ورود بی‌رویه و کنترل نشده سنگ‌های تزئینی به کشور را یکی از راه‌های تقویت اکتشاف و تولید این سنگ‌هادر کشور ذکر کرد و گفت: دولت باید از معدنکاران در زمینه تجهیزات معدنکاری و اختصاص وام جهت بهره‌برداری حمایت‌های لازم را به عمل آورد.

هنرمند یادآور شد:‌ باید سعی کرد قیمت‌ها را به حد مطلوب رسانده تا با قدرت خرید مشتریان هماهنگ شود. افزون بر این دانش فنی کشور را نیز برای تولید سنگ‌های تزئینی با کیفیت بسیار مرغوب و مشابه خارجی بالا برد و در عین حال از یافتن بازار مناسب برای فروش آن در خارج از کشور نیز غافل نبود.

وی درباره مشکلات پیش‌روی بخش معدن استان کرمان گفت: اکتشاف در سنگ‌های تزئینی و گرانیت طی سال‌های گذشته در استان به طور مناسبی صورت می‌گرفت، اما در سال‌های اخیر با ورود سنگ از کشور چین با قیمت بسیار ارزان و توسعه کارخانه‌های کاشی‌سازی و سرامیک‌سازی، بسیاری از معادن سنگ در استان با کاهش و توقف تولید و در نهایت ورشکستگی مواجه شده‌اند.

معاون معدنی سازمان صنایع و معادن کرمان با بیان اینکه طبق آمار در مجموع ۱۱۸ فقره معدن فلزی و غیرفلزی و ۶۷ فقره معدن مصالح ساختمانی در استان وجود دارد، تصریح کرد: ۴۵۹ مورد پروانه اکتشافی و ۱۷۶ گواهی کشف و ۱۸۵ پروانه بهره‌برداری از سوی سازمان صنایع و معادن به متقاضیان واگذار شده که در همین زمینه برای ۲۷۰۱۹ نفر در استان اشتغالزایی ایجاد شده است.

از مجموع ۱۸۵ مورد پروانه بهره‌برداری صادر شده، ۱۱۲ مورد فعال و ۷۳ پروانه به خاطر قوانین محیط زیست و مسائل و مشکلات اقتصادی فعلا غیرفعال هستند.