رایزن سابق بازرگانی ایران در عراق در این نشست گفت: در سال‌های گذشته ۱۸۰ آموزش در استان‌های مختلف برای آشنایی با موضوع صادرات برگزار کرده‌ایم که هدف اصلی ما نیز آموزش استفاده از بهترین بازار صادراتی موجود در عراق بوده است.

به گفته وی، آمار و ارقام نشان می‌دهند ایران به ۱۵۰ تا ۱۶۰ کشور دنیا صادرات غیرنفتی دارد که یک‌چهارم کل صادرات به عراق است و اگر بخواهیم مشکلات ایران را در اقتصاد حل کنیم، نیازمند توسعه صادرات و عبور از صادرات نفتی به کالاهای غیرنفتی هستیم.

به گفته نجات‌نیا، در همین راستا برای اولین‌بار با همت مرکز آموزش‌های مرکز بازرگانی ابتکاری را در محل بازارهای بین‌المللی آغاز کرده‌ایم تا در بازارهای عمده‌فروشی و خرده‌فروشی تمام جوانب موضوع را از نزدیک آموزش دهیم.

وی افزود: در این تور چهار روزه با ۱۵۰ نوع کالا و خدمات سعی کردیم از ابزارهای خود استفاده کنیم.

به گفته رایزن سابق بازرگانی سفارت عراق، این سفر آموزشی بازاریابی را در بغداد توسعه داده‌ایم و ازآنجاکه ایران ارزان‌ترین و سریع‌ترین کالا را برای این کشور تامین می‌کند، یک مزیت برای این کشور محسوب می‌شود؛ به‌علاوه با ارزش پایین پول ایران، کالای ارزان در اختیار عراق قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۰‌میلیارد دلار کالا معادل یک‌چهارم کل صادرات به بازار عراق صورت می‌گیرد که برای تامین ارز در داخل بسیار مهم است، ادامه داد: روز دوم این تور قرار است فعالانی را که در روز اول با روش قرارداد آشنا شده‌اند به بازارهای عمده و خرده‌فروشی ببریم تا با کالاهای مختلف در این بازار آشنا شوند.

نجات‌نیا گفت: عراق ۸۰‌میلیارد دلار در سال واردات دارد که اولین گروه کالایی آن، مواد غذایی است. البته قصد داریم واردات قطعات خودرو، مصالح ساختمانی، دارو و تجهیزات پزشکی، مواد شوینده، فرش و موکت و ضروریات موردنیاز در عراق را به این کشور صادر کنیم.  به گفته وی، در روز سوم جلسه با دولتی‌ها و مسوولان اقتصادی برای بررسی و گفت‌وگو درباره صادرات از اهمیت برخوردار است. ۸‌درصد بدنه اقتصاد عراق دولتی است و مدیران دولتی باید در جریان نیازهای صادرکنندگان باشند و چانه‌زنی و سفارش و مسائل حاشیه‌ای باید تبیین شوند و بتوانیم به نتیجه برسیم تا زودتر از سایر کشورها بتوانیم منافع خود را تامین کنیم.

وی گفت: در روز چهارم این تور آموزشی، حاضران با بزرگ‌ترین تجار واردکننده و عمده‌فروشان به‌صورت رودررو گفت‌وگو خواهند کرد که این پدیده می‌تواند کارساز باشد و کشور را دچار جهش صادراتی کند و ما نیز در کنار آنها هستیم تا از این بازار بزرگ استفاده کنند.