وزیر نیرو هدف از بازدید خود را آگاهی از روند تعمیرات نیروگاه‌‌‌ها تا قبل از پیک تابستان ۱۴۰۱ برشمرد و گفت: بخش قابل‌توجهی از نیروگاه‌‌‌های بخاری و گازی به تعمیرات اساسی نیاز دارند و شرکت تعمیرات نیروگاهی یکی از شرکت‌های مطرح در این زمینه است که ۷۰‌درصد برنامه‌‌‌های تعمیراتی نیروگاه‌‌‌ها در آن آغاز شده است.

محرابیان افزود: بیش از ۵۰‌درصد برنامه تعمیرات نیروگاهی به اتمام رسیده و بقیه هم تا خرداد سال آینده کار تعمیرات خود را به پایان خواهند رساند. در خردادماه سال ۱۴۰۱ همه نیروگاه‌‌‌ها برنامه تعمیرات خود را انجام داده و با حداکثر ظرفیت وارد مدار خواهند شد.

وی در ادامه درباره تعرفه‌‌‌های جدید برق بیان کرد: از اول بهمن‌ماه امسال قیمت برق مصرفی بر اساس تعرفه‌‌‌های جدید محاسبه خواهد شد که طبق قانون بودجه ۱۴۰۰ است و قبض‌های آن امروز و فردا به دست مشترکان خواهد رسید.

محرابیان عنوان کرد: در تعرفه‌گذاری جدید مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت کنند، مشمول هیچ‌گونه افزایشی نخواهند شد. بر این اساس حدود ۷۵‌درصد مشترکان قبض خود را با قیمت ثابت پرداخت خواهند کرد.

وزیر نیرو گفت: مشترکانی هم که مصرفی بالاتر از الگو دارند، به صورت پلکانی مشمول افزایش نرخ خواهند شد. صحبت درباره برق بدون یارانه به این معناست که قیمت سوخت هم بدون یارانه باشد که در این صورت قیمت‌ها خیلی بیش از حد خواهد بود و برق به قیمت صادراتی محاسبه خواهد شد. اکنون قیمتی که برای برق محاسبه می‌شود، حتی برای مشترکان پرمصرف خیلی پایین‌‌‌تر است.

وزیر نیرو به مشترکان پرمصرف توصیه کرد که مصرف خود را براساس الگو کاهش دهند و گفت: این‌کار با اقدام‌‌‌های خیلی ساده محقق خواهد شد. وی اظهار کرد: در چند گام برای مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند و همچنان به این کار ادامه دهند، برق بدون یارانه خواهد شد.

وزیر نیرو گفت: طبق آمارهایی که به دست آمده بخش قابل‌توجهی از مشترکان پرمصرف به رعایت الگوی مصرف روی آورده‌‌‌اند و امید است این روند ادامه داشته باشد.

محرابیان ادامه داد: درحال حاضر برنامه‌‌‌ای برای ارائه برق بدون یارانه نداریم، اما پیام این قانون آن است که مشترکان الگوی مصرف را رعایت کنند تا مشمول اضافه پرداخت نشوند.

وی درباره تغییر تعرفه در بخش آب هم بیان کرد: فعلا هیات دولت مصوبه‌‌‌ای در این باره تصویب نکرده است، اما اگر قرار بر اصلاح باشد، روند بخش برق در بخش آب نیز دنبال خواهد شد. به این ترتیب مشترکانی که در بخش آب الگوهای تعیین‌شده را رعایت کنند، مشمول هیچ افزایش قیمتی نخواهند شد.

محرابیان درباره مذاکرات و توافق احتمالی ایران و کشورهای۱+۴ گفت: برنامه‌‌‌ای برای توسعه بخش آب و برق کشور تدوین کرده‌‌‌ایم که به تحقق آن پایبند هستیم. چه توافق حاصل شود و چه نشود، بر اساس آن ۳۵‌هزار مگاوات نیروگاه را طی چهار سال آینده به بهره‌‌‌برداری خواهیم رساند. وی ادامه داد: اکنون اغلب این برنامه‌‌‌ها و واحدهای نیروگاهی در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی قرار دارند و عملیات اجرایی بخش قابل‌توجهی از آنها طی ماه‌‌‌های اخیر آغاز شده است.

وزیر نیرو افزود: بعضی از اینها در قالب توافق بین وزارت نیرو و صنایع بزرگ محقق خواهند شد و بعضی نیز نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر هستند، بنابراین چه توافق حاصل شود و چه نشود، متعهد هستیم که این برنامه‌‌‌ها را اجرایی کنیم.

محرابیان درباره نصب کنتورهای هوشمند هم اظهار کرد: برنامه نصب این کنتورها درحال پیگیری است و هزینه‌‌‌های آن نیز از اول مهرماه ۱۴۰۱ به صورت اقساطی از مشترکان دریافت خواهد شد. وی تصریح کرد: بخشی از تعمیرات نیروگاه‌‌‌ها مربوط به نیروگاه‌‌‌های عراق و سوریه بود که در شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران درحال انجام است. حداقل سه واحد از نیروگاه‌‌‌های عراق و تعدادی از واحدهای نیروگاهی سوریه در این شرکت در دست تعمیر است. محرابیان گفت: شروع این‌کار با تعمیر یک توربین آغاز شد، اما طرف عراقی با توجه به رضایتی که از این کار داشت و قیمت رقابتی ایران، ترغیب شد سفارش‌های بیشتری بدهد و امید داریم که این موارد بیشتر شود.