بازگشت آمریکا از سیاست‏‏‌های جنگ تجاری

بایدن تاکید کرد: کاخ سفید به دنبال اقدامی است که مثبت‌‌‌ترین تاثیر را داشته باشد و برداشتن تعرفه‌‌‌های واردات از چین در دست بررسی است. به گزارش سی‌‌‌ان‌‌‌بی‌‌‌سی، رئیس‌‌‌جمهور پیشین آمریکا در طول جنگ تجاری طولانی‌مدت برای تقویت کالاهای آمریکایی مجموعه‌‌‌ای از جرایم مالی را بر کالاهای چینی وضع کرد. اینکه حذف تعرفه‌‌‌های دوره دونالد ترامپ بر واردات کالاهای چینی تا چه اندازه می‌‌‌تواند تورم آمریکا را کاهش دهد، محل بحث میان اقتصاددانان است. بسیاری معتقدند که کاهش یا حذف این تعرفه‌‌‌ها در میان گزینه‌‌‌های موجود اندکی است که کاخ‌سفید برای کاهش تورم در اختیار دارد. بایدن تصریح کرد: ترکیبی از پروتکل‌‌‌های بهداشتی همه‌‌‌گیری کرونا در آمریکا و خارج از کشور و تنش میان روسیه و اوکراین، قیمت کالاها را با سرعتی که از دهه ۱۹۸۰ بی‌‌‌سابقه بوده، افزایش داده است. او تاکید کرد که موضوع تورم برای او موضوعی جدی است و اصلی‌‌‌ترین دلیل تورم در حال حاضر همه‌‌‌گیری کروناست؛ این تورم نه‌تنها اقتصاد بین‌‌‌المللی ما را تعطیل کرد، بلکه زنجیره‌‌‌ عرضه و تقاضا را نیز به طور کامل مختل کرد. او با اشاره به افزایش قابل ملاحظه قیمت جهانی نفت که به دنبال تنش میان روسیه و اوکراین اتفاق افتاده است، افزود که امسال جنگ اوکراین نیز به کرونا اضافه شده است.  

در حالی‌‌‌که قیمت‌‌‌های آتی نفت‌خام وست‌تگزاس در ماه مارس به رکورد ۱۳۰دلار در هر بشکه رسید، قراردادهای نفتی حمل در ماه ژوئن طبق آخرین آمارها حدود ۱۰۰دلار در هر بشکه بوده‌‌ که حدود ۳۰دلار بالاتر از حدود قیمت‌‌‌های ابتدای سال است. بایدن همچنین تصریح کرد که جنگ سبب افزایش قیمت قراردادها برای محصولات غذایی اساسی همچون گندم و ذرت شده است، به طوری‌‌‌که این کالاها در ۲۰۲۲ به ترتیب ۴۰ و ۳۰درصد افزایش قیمت داشته‌‌‌اند. روسیه و اوکراین تامین‌‌‌کننده حدود یک‌‌‌چهارم از گندم جهان هستند. اقتصاددانان معتقد هستند که ترکیبی از همه‌‌‌گیری کرونا، به‌خصوص شرایط اخیر در چین و تلاش‌‌‌های سخت این کشور برای مقابله با گسترش آن و همچنین تنش در اوکراین، هر دو از عوامل افزایش نرخ تورم سالانه آمریکا به ۵/ ۸درصد در ماه مارس بوده‌‌‌اند که بیشترین نرخ تورم از سال ۱۹۸۱ در این کشور بوده است. اقتصاددانان نرخ تورم آمریکا در ۱۲ماه منتهی به ماه آوریل را حدود ۱/ ۸درصد برآورد می‌‌‌کنند. ده‌‌‌ها نظرسنجی نشان داده‌‌‌ است که مردم آمریکا معتقدند تورم، اصلی‌‌‌ترین مساله پیش‌‌‌روی آمریکا و تهدیدی برای بهبود اقتصادی از رکورد دوران کروناست.

درحالی که برخی از شاخص‌‌‌های اقتصادی در آمریکا بهبود قابل توجهی داشته‌‌‌، افزایش هزینه گاز و مواد غذایی همچنان قدرت خرید مردم را کاهش داده و به افزایش نگرانی در این کشور دامن زده است. رئیس‌جمهور آمریکا در طول هفته‌‌‌های اخیر تلاش کرده است با انجام سخنرانی‌‌‌هایی اضطراب مردم را کاهش دهد. او هفته گذشته کاهش کسری بودجه دولت در سال مالی جاری را نشانه‌‌‌ای از فاصله‌گرفتن دولتش از هزینه‌‌‌های افسارگسیخته دولت ترامپ و قدمی به سوی مسوولیت‌‌‌پذیری مالی و کاهش قیمت‌‌‌ها اعلام کرد.

 این درحالی است که جمهوری‌‌‌خواهان معتقدند افزایش تورم تا حد زیادی ناشی از سیاست‌‌‌های اقتصادی بلندپروازانه دموکرات‌‌‌هاست که هزارها میلیارد دلار کمک به کرونا در برنامه نجات آمریکا و قانون زیرساخت‌‌‌های بایدن در ۲۰۲۱ را شامل می‌‌‌شود. جمهوری‌‌‌خواهان همچنین معتقدند در صورتی‌‌‌که بایدن و همکاران دموکراتش مجموعه‌‌‌ای از قوانین آب‌‌‌وهوایی، مسکن و نیروی کار را تصویب می‌‌‌کردند، ممکن بود هزینه‌‌‌های دولت و کسری مورد انتظار بیشتر شود. این حملات می‌‌‌تواند برای دموکرات‌‌‌ها در آستانه انتخابات میان‌‌‌دوره‌‌‌ای کنگره در ماه نوامبر مشکلات سیاسی ایجاد کند. در حال حاضر مجلس سنای آمریکا به طور مساوی میان دموکرات‌‌‌ها و جمهوری‌‌‌خواهان تقسیم شده است، درحالی که مجلس نمایندگان با ۲۲۱ در برابر ۲۰۹رأی به نفع دموکرات‌‌‌هاست.