راه گریز از قطعی برق صنایع

در جلسه کارگروه کارشناسی شورای گفت‌‌‌و‌‌‌گوی دولت و بخش‌‌‌خصوصی استان تهران که در محل اتاق تهران برگزار شد، موضوع امکان عدم‌قطع برق واحدهای مجهز به نیروگاه‌‌‌های خورشیدی در شهرک‌‌‌های صنعتی استان تهران مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش اتاق تهران، درخواست مشخص انجمن و دارندگان نیروگاه‌‌‌های خورشیدی در نواحی صنعتی، عدم‌قطع برق واحدهای صنعتی مجهز به این نیروگاه‌‌‌های تامین برق خورشیدی در شهرک‌‌‌های صنعتی در زمان مدیریت بار از سوی شرکت توزیع نیروی برق استان تهران است. محمدحسن غفوری، عضو انجمن ساتکا گفت: در حال حاضر در استان تهران، ۱۹شهرک و ناحیه صنعتی فعال است و تعداد واحدهای صنعتی به بهره‌‌‌برداری رسیده در این نواحی، نزدیک به ۶‌هزار واحد است که در صورت تجهیز این تعداد واحد صنعتی به نیروگاه‌‌‌های خورشیدی از حداقل ۲۰۰کیلوات، می‌‌‌توان ۱۲۰۰مگاوات به چرخه تولید و تامین برق در کشور اضافه کرد.

وی افزود: پیشنهاد انجمن ساتکا این است که در زمان مدیریت بار توسط شرکت‌های توزیع، دیسپاچینگ به جای اینکه کل فیدر را قطع کند، از طریق کنتورهای هوشمند، امکان قطع از راه دور تک‌‌‌تک واحدهای صنعتی را فراهم کند، در این صورت دیسپاچینگ می‌‌‌تواند واحدهای صنعتی را که مجهز به نیروگاه‌‌‌های خورشیدی هستند از قطعی بار مستثنی کند. مدیر دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان تهران که در این جلسه حاضر بود، در پاسخ به سخنان مدیر اجرایی انجمن ساتکا، قطع برق واحدهای صنعتی مجهز به نیروگاه خورشیدی با ظرفیت بالای یک‌مگاوات در شهرک‌‌‌های نواحی صنعتی استان تهران در زمان مدیریت بار را رد کرد و در عین حال، این توضیح را اضافه کرد که توسعه نصب کنتورهای هوشمند در نواحی صنعتی استان تهران در دستورکار این شرکت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی شمس‌‌‌آباد نیز در سخنانی، با اشاره به فعال بودن یک نیروگاه خورشیدی ۱۲مگاواتی در جوار این شهرک صنعتی و تزریق برق این نیروگاه به کارخانه‌‌‌های مستقر در این ناحیه صنعتی، یادآور شد که در زمان مدیریت بار، برق واحدهای تولیدی که روی بام سوله‌‌‌های خود، نیروگاه خورشیدی نصب کرده‌‌‌اند، قطع می‌شود و این اتفاق مشکلاتی را برای این واحدها به وجود آورده است. به گفته مسلم ولی‌‌‌پور، کارخانه‌‌‌های مستقر در این شهرک صنعتی در حالی هزینه تامین برق خود را به شرکت توزیع نیروی برق استان تهران پرداخت کرده‌‌‌اند که با وجود داشتن نیروگاه خورشیدی مقیاس‌کوچک نیز، از قطعی برق در زمان مدیریت بار، در رنج هستند. بنابراین احداث نیروگاه خورشیدی برای مدیران عامل این واحدهای تولیدی، عملا توجیه اقتصادی خود را از دست داده است. وی این پیشنهاد را مطرح کرد که طی توافق وزارت نیرو و وزارت صمت، بخشی از تعهدات واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌‌‌های صنعتی به شرکت توزیع نیروی برق بازگردانده شود تا این واحدها بتوانند نسبت به احداث و استفاده از برق تجدیدپذیر تولیدی در واحد خود اقدام کنند.

از دیگر راهکارهای مطرح‌شده در این جلسه، مشوق پیشنهادی بود که از سوی مدیرکل هوشمندسازی کنتورهای برق شرکت توزیع نیروی برق استان تهران ارائه شد، به‌طوری که وی در سخنانی، از تدوین و تصویب برخی مشوق‌‌‌ها برای استفاده واحدهای صنعتی در این نواحی، از ظرفیت نیروگاه‌‌‌های خورشیدی خبر داد و تصریح کرد: براساس یکی از مشوق‌‌‌های مصوب‌شده، برای هر واحد تولیدی در شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی، معادل ظرفیت نیروگاه خورشیدی که در واحد خود احداث کند، اجازه استخراج رمزارز داده می‌شود. به گفته وی، این مصوبه به‌زودی به تمامی شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.

در پایان این جلسه، پس از طرح و تبادل نظرات کارشناسان و حاضران، محمودرضا طاهری، قائم‌‌‌مقام دبیر شورای گفت‌‌‌و‌‌‌گوی دولت و بخش‌‌‌خصوصی استان تهران، با بیان اینکه هزینه راه‌‌‌اندازی و نگهداری نیروگاه‌‌‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس برای واحدهای صنعتی مقرون‌به‌صرفه نیست و باید با تصویب دستورالعمل‌‌‌هایی، مشوق‌‌‌های لازم را برای آنان لحاظ کرد، گفت: طی هفته‌‌‌های آتی و با همفکری بیشتر مسوولان انجمن ساتکا و شرکت توزیع نیروی برق استان تهران و همچنین مسوولان شهرک‌‌‌های صنعتی در استان، موضوع  ارائه راهکارهایی برای عدم‌قطع برق واحدهای مجهز به نیروگاه‌‌‌های خورشیدی در شهرک‌‌‌های صنعتی استان تهران به طور دقیق‌‌‌تر مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرد تا موارد پیشنهادی قابل اجرا برای ارائه در جلسه شورای گفت‌‌‌و‌‌‌گوی دولت و بخش‌‌‌خصوصی استان تهران به دست آید.