بودجه شهر تهران سالانه 30 میلیاردتومان خسارت می بیند

گروه صنعت و معدن- شهرداری تهران به‌دلیل استفاده از جداول بتنی دست‌ساز به جای جداول بتنی آماده در خیابان‌ها، سالانه بیش از ۳۰میلیارد تومان خسارت به بودجه شهر تهران وارد می‌کند. علی‌اصغر کیهانی، رییس انجمن تولیدکنندگان بتن استاندارد با بیان این مطلب گفت: در شرایطی که به راحتی می‌توان جداول بتنی با عمری بیش از ۱۰۰سال ساخت و از ۲۵سال پیش نیز تکنولوژی تولید جداول بتنی ماشینی و بادوام وجود دارد اما هنوز شاهد مصرف جداول بتنی دست‌ساز با عمری کمتر از یکسال در کشور هستیم. به نحوی که امسال جدول‌گذاری می‌شود و سال بعد همین جداول را به خاطر فروپاشی و تخریب تعویض می‌کنند.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد وی همچنین افزود: از تاریخ ۱/۸/۸۱ هرگونه تولید، توزیع و مصرف بتن آماده مشمول مقررات استاندارد اجباری شده است، اما مسوولان مربوطه از شهرداری‌ها گرفته تا سازمان نظام مهندسی و کلیه وزارتخانه‌هایی که به نحوی در ارتباط با ساخت‌وساز و اجرای پروژه‌های عمرانی هستند به‌رغم اجباری بودن مصرف بتن آماده استاندارد در همه پروژه‌های عمرانی توجه چندانی به این مساله ندارند به نحوی که کارخانجات تولید بتن آماده استاندارد در استان تهران تنها با ۴۰درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. اما از طرفی شاهد تولید و مصرف وسیع بتن‌های دست‌ساز و غیراستاندارد در پروژه‌های مختلف هستیم.

به گفته کیهانی، دو فاکتور اساسی مقاومت و دوام بتن، مهم‌ترین انتظارات مهندسی از بتن است، که در این میان، به‌رغم اینکه دوام بتن اهمیت بیشتری از مقاومت بتن دارد، متاسفانه در کشور ما فاکتور دوام بتن به کلی فراموش شده است و تقریبا در بیش از ۹۵درصد بتن‌ریزی‌های کشور هیچ‌گونه آزمایشی بر روی فاکتور دوام بتن انجام نمی‌گیرد.