افزایش تعداد آب‌‌‌شیرین‌‌‌کن‌‌‌های مجاور دریا

وزیر نیرو آغاز عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب دریا به استان‌‌‌های فلات مرکزی را مهم برشمرد و تصریح کرد: وزارت نیرو دو کلان‌پروژه را برای تامین آب در کل کشور در دستور کار قرار داده که شامل مدیریت مصرف و مدیریت اجرای پروژه‌‌‌های سخت‌‌‌افزاری و پروژه‌‌‌های تامین آب است. وی در این خصوص بیان کرد: با مدیریت مصرف می‌‌‌توانیم به میزان قابل‌توجهی نیازهای کشور را در بخش آب و برق تامین و رفع کنیم. مدیریت اجرای پروژه‌‌‌های سخت‌‌‌افزاری و پروژه‌‌‌های تامین آب نیز به شیوه‌‌‌های مختلف در حوزه‌‌‌های سدسازی، خطوط انتقال، تصفیه‌‌‌خانه و آبرسانی‌‌‌های متعدد انجام‌‌‌ می‌شود.

وی اظهار کرد: ویژگی جمهوری اسلامی ایران این است که با استفاده از آب‌‌‌های نامتعارف مانند پساب‌‌‌های بهداشتی، آب دریا و حتی آب‌‌‌های عمیق درون سرزمینی می‌‌‌توانیم بسیاری از نیاز‌‌‌های خود را برطرف کنیم. اکثر کلان‌شهرها و ابرشهرهای دنیا در کنار دریاها و رودخانه‌‌‌های خروشان و عظیم بنا شده‌‌اند، اما ویژگی سرزمین ما این است که بسیاری از شهرهای بزرگ کشور با دریا فاصله دارند، در چنین شرایطی سهم خودمان را از تامین آب دریا باید حفظ کنیم. محرابیان گفت: پیش‌بینی شده است که در طول چهار سال میزان آب‌شیرین‌‌‌کن‌‌‌های کشور را در جوار دریا به ۶برابر توسعه دهیم و امید است تا پایان دولت سیزدهم این پروژ‌‌‌ه‌‌‌ها به ترتیب افتتاح شوند. در این زمینه در ماه آینده یکی از این آب‌شیرین‌‌‌کن‌‌‌های بزرگ در حاشیه خلیج‌فارس با حضور رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد. وزیر نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو برای انتقال آب دریا عملیات اجرایی چند کلان‌‌‌پروژه را آغاز کرده‌‌‌ است، اضافه کرد: انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان از جمله آنهاست که این مهم در مجلس مصوب و قانون شد و عملیات اجرایی آن در بخش دریا و آبگیرها در حال اجراست. براساس آخرین آمارها این پروژه تاکنون حدود ۸‌درصد در طول چند ماه اخیر پیشرفت داشته است.

وی همچنین با اشاره به احداث خط دوم و بزرگ انتقال آب، بیان کرد: عملیات اجرایی یک خط با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد که مربوط به خط دوم انتقال آب خلیج‌فارس به فلات مرکزی می‌شود‌‌‌. خط اول از سال ۱۳۸۸ تعریف و در سال ۱۳۸۹ مصوب و عملیات اجرایی آن آغاز شد و به مرور به بهره‌‌‌برداری رسید. امید است آب‌شیرین‌‌‌کن دوم این خط هرچه سریع‌‌‌تر به بهره‌‌‌‌‌‌برداری و ظرفیت کامل برسد.