به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، عباس جرجانی افزود: با توجه به استقبال زیاد سرمایه‌گذاران از اجرای بسته‌های سرمایه‌گذاری معدنی در سال گذشته، این اقدام در سال‌جاری نیز عملیاتی و از ابتدای فروردین تاکنون، بسته‌های سرمایه‌گذاری برای معادن سه‌استان مشخص شده است.

وی ادامه‌‌‌داد: روند بررسی بسته‌های سرمایه‌گذاری با توجه به نوع معادن موجود در هر استان، انجام و تا پایان شهریور، بسته‌های سرمایه‌گذاری به همه استان‌ها ابلاغ می‌شود.

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌‌‌سازی و توسعه معادن کوچک با اشاره به اولویت‌های مورد بررسی در بسته‌های سرمایه‌گذاری معدنی، تصریح ‌‌‌کرد: اولویت نخست تعریف بسته‌ها، محدوده‌هایی است که در لایه مزایده وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد. اولویت بعدی، تمرکز روی مواد معدنی استراتژیک موردنیاز کشور و نیز مشتری‌‌‌طلب است.

وی اضافه‌‌‌کرد: اولویت سوم برای تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری، معادنی هستند که می‌توان برای آنها سرمایه‌گذار جذب کرد. همچنین، موضوع وجود معادن در فاصله مکانی نزدیک به هم (برای جلوگیری از چندمدیریتی شدن) و دارای توجیه فنی اقتصادی، در این بسته‌ها مورد توجه است.

میزان تسهیلات فعال‌سازی معادن کوچک

جرجانی با اشاره به میزان تسهیلات پرداختی برای فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس، گفت: میزان پرداخت تسهیلات به معادن از طریق صندوق فعالیت‌‌‌های معدنی برای بخش «حقیقی»، تا سقف ۵میلیارد تومان و برای بخش «حقوقی»، بدون محدودیت است. وی افزود: پرداخت تسهیلات از طریق صندوق شامل قوانین بانکی مانند نبود چک برگشتی، سفته و بدهی معوقه است و در تلاشیم برای بازگشت معادن به فعالیت، در کارگروه تسهیل از طریق مصوبه کارگروه تسهیل، بخشی از آنها را برطرف کنیم.

راهکار مشکل تامین ماشین‌آلات

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌‌‌سازی و توسعه معادن کوچک خاطرنشان‌‌‌کرد: براساس تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ منعقدشده با صندوق فعالیت‌‌‌های معدنی، معادنی که به دلیل مشکل تامین ماشین‌‌‌آلات دچار تعطیلی شده‌‌‌اند، می‌‌‌توانند فرم‌‌‌های خود را برای ما ارسال کنند. وی بیان ‌‌کرد: همچنین طبق تفاهم‌نامه مذکور، مقرر شد معادن دارای چالش و مشکل را شناسایی و به صورت ویژه، آن را حل و فصل کنیم.