به گزارش وزارت نیرو، علی‌‌‌اکبر محرابیان در ارتباط ویدئوکنفرانسی با شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌‌‌ای ضمن تشریح عملکرد شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌‌‌ای برای مدیریت مصرف برق در بخش‌‌‌های مختلف، بر تقویت اقدامات توسط این شرکت‌‌‌‎ها تاکید کرد. وزیر نیرو به ناترازی در تولید و مصرف برق در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: این ناترازی حدود ۱۵‌هزار مگاوات بود و پیش‌بینی می‌‌‌شد در سال ۱۴۰۱ با درنظر گرفتن رشد تولید به حدود ۲۰‌هزار مگاوات برسد.

وی افزود: به‌واسطه پیشبرد مجموعه اقدامات، برنامه‌‌‌ریزی برای اجرای طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای، بهینه‌‌‌سازی و مدیریت مصرف، خوشبختانه تابستان سال گذشته را با حداقل مشکل پشت‌‌‌سر گذاشتیم. محرابیان به مدیریت مصرف برق در سال‌جاری اشاره و تصریح کرد: با بهره‌‌‌گیری از تجربیات سال گذشته، ۱۴۰اقدام در این زمینه پیش‌بینی شد. شرایط موجود حاکی از رشد مصرف قابل‌توجه نسبت به سال گذشته است که برخی به گرمای زودرس هوا به‌ویژه در استان‌‌‌های شمالی از جمله گیلان، مازندران و گلستان و نیز استان‌‌‌های جنوبی و مرکزی کشور مربوط می‌شود. به گفته وی، براساس پیش‌بینی هواشناسی، تابستان امسال نسبت به شرایط نرمال ۵/ ۱ تا ۲درجه گرمای هوا افزایش می‌‌‌یابد که با این شرایط مصارف انرژی نیز افزایش خواهد یافت.

وزیر نیرو در ادامه به مدیریت مصرف برق در بخش اداری کشور اشاره و بیان کرد: پیش‌بینی شده است که در ساعات اوج مصرف هزار مگاوات در بخش اداری صرفه‌‌‌جویی صورت گیرد. در این باره اقدام اول مربوط به تغییر ساعت کار ادارت از ساعت ۶ تا ۱۳ می‌‌‌شد که به‌خوبی اجرایی شد. بر این اساس ادارات مکلفند در ساعات اداری ۳۰‌درصد و بعد از ساعات اداری ۶۰‌درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش مصرف برق داشته باشند.

پیش‌بینی کاهش ۲۶۰۰مگاواتی برق بخش کشاورزی در ساعات اوج مصرف

محرابیان درباره کاهش مصرف برق در بخش کشاورزی هم بیان کرد: پیش‌بینی شده است که در بخش کشاورزی در ساعات اوج ۲۶۰۰مگاوات میزان مصرف برق کاهش یابد. البته در ساعات غیراوج برق موردنیاز این بخش به طور کامل احصا می‌شود.

وی به مدیریت مصرف برق در بخش خانگی اشاره کرد و افزود: در بخش خانگی دو سیاست تشویقی و تنبیهی در دستورکار قرار گرفت که ۷۰‌درصد مربوط به ابزار تشویقی می‌شود و پیش‌بینی شده است با مدل‌‌‌سازی اقتصادی ‌‌‌ می‌‌‌توانیم تا ۱۰‌درصد در مناطق گرمسیر و ۷‌درصد در مناطق غیرگرمسیر شاهد کاهش مصرف انرژی در بخش خانگی باشیم.

وزیر نیرو در این‌باره ادامه داد: به‌رغم رشد میزان تقاضای انرژی طی ۱۵روز گذشته در کشور، با صرفه‌‌‌جویی ۴ تا ۵درصدی مصرف برق در بخش خانگی در شرایط همسان گذشته روبه‌رو شده‌‌‌ایم. وی تاکید کرد: چنانچه مصرف برق توسط مشترکان خانگی بیش از الگوی تعیین‌شده باشد، تعرفه برق این دسته از مشترکان به صورت پلکانی و بدون یارانه محاسبه می‌شود.

محرابیان در ادامه با تاکید بر اینکه خاموشی در بخش خانگی، خط قرمز وزارت نیروست، گفت: عموما خاموشی آن چیزی است که براساس برنامه برای کاهش مصرف اعمال می‌شود؛ در حالی که در مواقعی خاموشی به دلیل مشکلات فنی شبکه و حوادث از جمله برخورد اجسام، خطای انسانی، عوامل طبیعی و محیطی رخ می‌دهد.