خیز ایران برای نفوذ در بازار «حلال»

 او همچنین خبر داد که موسسه اسمیک، نظام استاندارد و کیفیت ایران را برای مبادلات درون‌مرزی در کشورهای جهان اسلام مصوب می‌کند. درهفدهمین دوره این مراسم، احسان اووت، در سخنان خود با اعلام اینکه شرکت‌های با سطح بالای تعالی تجاری، کارآمدتر بوده، مزیت رقابتی آشکار داشته، نوآورتر هستند و به نتایج اقتصادی بهتری دست می‌یابند، اهمیت این مساله را در جهانی که فضای کسب‌وکار آن هر روز رقابتی‌‌‌تر می‌شود و بودجه‌‌‌های عمومی به نحوی فزاینده دچار کمبود هستند، تاثیرگذار خواند. او همچنین از ایران برای مسامحت در ارائه مدل کیفی اسلامی تقدیر کرد. شاخص‌‌‌های ارزیابی این جایزه براساس مشترکات جهان اسلام است و جمهوری اسلامی ایران پیشران این جایزه در بین کشورهای اسلامی و ۵۷کشور عضو موسسه استاندارد و اندازه‌شناسی سازمان همکاری‌‌‌های اسلامی (اسمیک) است.

سهم کمتر از یک‌درصد

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: سهم کشورمان از ابربازار حلال در جهان، کمتر از یک‌درصد است که نشان می‌دهد در این زمینه در گذشته کوتاهی شده و عقب‌‌‌افتادگی‌‌‌های جدی وجود دارد. مهدی اسلام‌پناه افزود: سازمان ملی استاندارد برای بازارگشایی در این ابربازار تمرکز کرده است.

او به صدور فقط ۳۰نشان حلال در گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون، افزون بر یک‌‌‌هزار نشان حلال برای محصولات، کالاها و خدمات مختلف ایرانی صادر شده است.

این مقام مسوول تصریح‌‌‌ کرد: صدور نشان حلال به‌‌‌منظور سهولت حضور شرکت‌ها و تولیدکنندگان در بازارهای هدف است.

او بیان کرد: صدور نشان حلال در پیوست خود صدها صفحه گزارش‌‌‌های تکنیکال و آزمایشگاهی دارد که بنیان همه آنها نیز بر پایه اسلام است.

اسلام‌‌‌پناه، به صادرات سالانه ۵۰میلیون دلار محصولات و کالاهای حلال از ایران به مالزی اشاره و خاطرنشان ‌‌‌کرد: در صورتی که زمینه‌‌‌های لازم فراهم شود، صادرات محصولات حلال به این کشور تا سالانه ۵۰۰میلیون دلار دور از دسترس نخواهد بود.

او تاکید کرد: این محصولات، مشتریان خاص خود را دارد که از توان خرید لازم نیز برخوردارند و در عین حال، توسعه صادرات آنها به اقتصاد ملی ما نیز کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین در جریان مراسم «جایزه ملی کیفیت ایران ۱۴۰۲» گفت: جایزه ملی کیفیت ایران، بزرگ‌ترین گردهمایی تولید کیفیت‌محور در سال ۱۴۰۲ است. جوایز کیفیت جهانی به‌عنوان پیشران توسعه کیفیت کالاها و خدمات بستری برای رشد تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان کالا و خدمات مهیا می‌کند.

اسلام‌پناه خاطرنشان کرد: در ایران جایزه ملی کیفیت به استناد قانون و مصوبات شورای عالی استاندارد سابقه ۱۷ساله دارد که در چهار دوره آن از مدل خارجی و در ۱۲دوره آن از مدل اقتباسی استفاده شد، اما در دولت سیزدهم پیشنهاد طراحی یک مدل کاملا بومی ارائه شد.

این مقام رسمی دولت تصریح کرد: این مدل بومی مبتنی بر منویات امامین انقلاب، اسناد بالادستی، ظرفیت‌‌‌های بومی و مشترکات جهان اسلام است. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: پیشنهاد این مدل کاملا بومی از سوی اینجانب به رئیس‌جمهور ارائه شد که مورد موافقت قرار گرفت و آیت‌الله رئیسی دستور ارائه ‌سازوکار اجرایی آن را صادر کرد.

او در ادامه گفت: در تدوین مدل بومی تحت عنوان جایزه ملی کیفیت ایران، از همکاری استادان دانشگاه‌‌‌ها و خبرگان استفاده شد که در دهه فجر سال گذشته رونمایی شد و مبنای جایزه ملی کیفیت ایران قرار گرفت.

اسلام‌پناه اظهار کرد: شاخص‌‌‌هایی از جمله حکمت در مدیریت، تفکر جهادی، تاب‌آوری اقتصادی مسوولیت‌‌‌های اجتماعی، تکلیف‌گرایی دینی و اخلاق و معنویت سازمانی در آن وجود دارد. او گفت: این جایزه چهارمین مدل جایزه در جهان است که شاخص‌‌‌هایی از جمله فناوری اطلاعات، تولید ایده‌‌‌ها، دانش‌‌‌های نوظهور، بسترسازی برای ذخیره دانش و سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری در آن به کار گرفته شده است.

او، جایزه ملی کیفیت ایران را بزرگ‌ترین گردهمایی تولید کیفیت‌محور در سال ۱۴۰۲ توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با نقش‌آفرینی فعال و پیشران در اسمیک، ایده‌‌‌ها و نظرات خود را برای شکل‌‌‌گیری نظام مبتنی بر نظام اسلامی در بین ۵۷ کشور عضو این موسسه به نمایش گذاشت.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: مقرر شد موسسه اسمیک، نظام استاندارد و کیفیت ما را برای مبادلات درون‌مرزی در کشورهای جهان اسلام مصوب کند.

اعطای بیش از‌ هزار نشانه حلال در دولت سیزدهم

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین از محول شدن انحصار اعطای نشان حلال به ایران خبر داد و گفت: در حالی که تعداد نشان‌های حلال اعطاشده پیش از استقرار دولت سیزدهم کمتر از ۱۰۰عدد بود، اما این تعداد در دولت مردمی به بیش از یک‌‌‌هزار نشان حلال رسید که به محصولات ایرانی قابلیت صادرات به کشورهای هدف را می‌دهد.

او تصریح کرد: جایزه ملی کیفیت به عنوان پیشران نهضت کیفیت و بستری تخصصی برای رقابت بخش خصوصی، می‌‌‌تواند اثرگذاری مثبت بر رونق تولید کشور داشته باشد و موجبات رشد و تعالی کیفی محصولات ایرانی را فراهم کند.

اسلام‌پناه در خاتمه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که زمینه پیشرفت و توسعه این جایزه را به کمک کشورهای اسلامی از جمله ترکیه و عربستان به‌درستی پیش ببرد.

شاخص‌‌‌های ارزیابی این جایزه براساس مشترکات جهان اسلام است و جمهوری اسلامی ایران پیشران این جایزه در بین کشورهای اسلامی و ۵۷کشور عضو موسسه استاندارد و اندازه‌شناسی سازمان همکاری‌‌‌های اسلامی (اسمیک) است.

عملکرد بی‌‌‌نقص ایران

در این مراسم، همچنین احسان اووت، دبیرکل موسسه استاندارد و اندازه‌شناسی سازمان همکاری‌‌‌های اسلامی (اسمیک) که به دعوت رئیس سازمان ملی ایران برای شرکت در مراسم هفدهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران مبتنی بر مدل کیفیت جهان اسلام، وارد تهران شده بود، به ایراد سخنانی پرداخت.

دبیرکل اسمیک در این سفر علاوه بر سخنرانی در همایش جایزه ملی کیفیت ایران ضمن بازدید از چند واحد تولیدی و صنعتی با برخی از مقام‌‌‌های دولتی کشورمان نیز جلساتی خواهد داشت.

موسسه استاندارد و اندازه‌شناسی سازمان همکاری‌‌‌های اسلامی (اسمیک)، مهم‌ترین تشکل در زمینه تدوین استانداردهای حلال در زمینه‌های غذایی، بهداشتی، گردشگری، سیستم مدیریت و سایر زمینه‌های مرتبط نظیر اندازه‌شناسی، تایید صلاحیت و ارزیابی انطباق و مورد قبول ۵۷کشور عضو سازمان همکاری‌های اسلامی است که ایران یکی از ۱۳عضو هیات‌مدیره این موسسه است.

این موسسه علاوه بر موضوعات حلال، در سایر زمینه‌‌‌ها و در ۱۶کمیته فنی به همراه کمیته ارزیابی انطباق، استانداردهای موردنیاز کشورهای عضو را تدوین می‌کند. سازمان ملی استاندارد ایران به نمایندگی از کشورمان عضو فعال همه کمیته‌‌‌های مذکور بوده و مسوولیت دبیرخانه کمیته فنی۶ با عنوان محصولات کشاورزی را برعهده دارد و یکی از فعال‌‌‌ترین کشورهای عضو کمیته‌های فنی موسسه اسمیک است.

رئیس کل موسسه استاندارد و اندازه‌شناسی سازمان همکاری‌‌‌های اسلامی (اسمیک) گفت: بررسی مدل‌‌‌های متعدد کیفیت و پی‌ریزی مناسب‌‌‌ترین آنها برای ایران، به‌‌‌طور قطع کار آسانی نبوده است، اما امروز شاهدیم که چگونه این امر برای ایران به شکل بی‌‌‌نقص و عالی عمل کرده و با ارائه یک مدل کیفیت برای جهان اسلام، این اقدام را بیش از پیش ارتقا داد.

احسان اووت در آیین اختتامیه «جایزه ملی کیفیت ایران ۱۴۰۲» در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی افزود: جایزه ملی کیفیت ایران به دلیل تلاش‌ها و اقدامات همه‌جانبه انجام‌شده از سال ۲۰۰۱، از ساختاری محکم و جامع برخوردار است.

وی گفت: بررسی مدل‌های متعدد کیفیت و پی‌ریزی مناسب‌ترین آنها برای ایران، به‌‌‌طور قطع کار آسانی نبوده است. اما امروز شاهدیم که چگونه این امر برای کشور شما به شکل بی‌نقص و عالی عمل کرده و با ارائه یک‌مدل کیفیت برای جهان اسلام، این اقدام را بیش از پیش ارتقا داد.

اووت ادامه ‌‌‌داد: نقش الگوی کیفیت در افزایش بهره‌وری و اثربخشی محصولات و خدمات، انکارناپذیر است و اثر آن بر رشد و توسعه کشورهای اسلامی بی‌نیاز از توضیح بیشتر است.

او گفت: با توجه به مزایای رویکرد سیستماتیک، راهبردی و بلندمدت که به‌درستی هم استقرار یافته باشد، داشتن یک‌مدل کیفیت قدرتمند، باعث رونق اقتصادی، اشتغال و نیز تولید خواهد شد.

دبیرکل اسمیک اضافه کرد: با این حال، فضای کسب‌وکار، به همان شکل باقی نماند و شاهد بودیم که چگونه در دهه‌های اخیر دستخوش تغییرات سریع شد و مطمئنا در سال‌های پیش‌رو نیز به میزان قابل‌توجه و حتی سریع‌‌‌تری تغییر خواهد کرد. همه سازمان‌ها، با رقابت بزرگ‌تری نسبت به گذشته روبه‌رو هستند. به دلیل دیجیتالی شدن، این روزها حتی شرکت‌های کوچک نیز با رقبای جهانی رقابت می‌کنند.

او اظهار کرد: مدل‌های کیفی ثابت کرده‌اند که بیش از قبل اهمیت دارند. تحقیقات فراوان عملی، آنچه را که ما پیش‌تر در طولانی‌مدت در عمل دیده‌ایم ثابت کرده‌اند. شرکت‌هایی که تعالی کسب‌وکار را تنظیم و مستقر کرده‌اند، موفق‌تر از شرکت‌هایی هستند که این کار را انجام نداده‌اند.

او تصریح‌‌‌کرد: این یک واقعیت است که تمایل مداوم به تعالی کسب‌وکار تاثیر مثبتی بر موفقیت بلندمدت یک سازمان دارد. شرکت‌های با سطح بالای تعالی تجاری، کارآمدتر بوده، مزیت رقابتی آشکار داشته، نوآورتر هستند و به نتایج اقتصادی بهتری دست می‌یابند. اووت افزود: علاوه بر این، آنها کارفرمایان جالب توجهی هستند که می‌توانند کارکنان ارزشمند را بهتر حفظ کنند. کارکنان انگیزه بالاتر و در نتیجه عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. این شرکت‌ها مزایای آشکاری در مواجهه با چالش‌های آینده دارند.

او گفت: محیط کسب‌وکار دشوار بوده و بهبود رقابت‌پذیری درحال پیچیده‌تر شدن است. ظهور مسائل اجتماعی جدید، کمبود فزاینده بودجه عمومی، حفظ منابع طبیعی و افزایش خطرهای مرتبط با فناوری دیجیتال، جهانی شدن و تحولات رفتار مشتری و مصرف‌کننده، همگی روش‌های تفکر، عمل و پیش‌بینی مدل‌های مدیریت کسب‌وکار را تغییر می‌دهند.

او تاکید کرد: در زمان تحولات و عدم‌قطعیت، مجددا نیاز فزاینده‌ای به مدل‌‌‌های قوی برای بهبود رقابت‌‌‌پذیری، پایداری و عملکرد وجود دارد. به همین دلیل است که ارتقای مدل‌‌‌های کیفیت کسب‌وکار و ترویج اجرای آنها یکی از اولویت‌‌‌های عصر جدید است.

دبیرکل اسمیک افزود: از این رو باید در پیروی از روندهای جدید دقت کرده و در پاسخگویی به آنها به بهترین شکل ممکن، عمل کنیم. او اظهار کرد: در این راستا به ایران به عنوان یکی از اعضای اسمیک به دلیل تعهد و تلاش‌های فراوان برای ارائه و تدوین الگوی کیفیت جهان اسلام تبریک می‌گویم.

او بیان کرد: این ابتکار همچنین با توجه به اینکه استانداردها و زیرساخت‌‌‌های کیفیت بخش‌های اساسی مدل‌های کیفیت هستند، در دستور کار ما نیز قرار دارد.

اووت ادامه‌‌‌ داد: به دنبال پیشنهاد ایران برای پذیرش این مدل در درون ساختار اسمیک، با تبادل نظر انجام‌شده تصمیم گرفته‌ایم کمیته استانداردهای ارزیابی انطباق اسمیک بستری برای بررسی این مدل باشد.

او تصریح‌‌‌کرد: به عنوان یک سازمان استاندارد بین دولتی، به‌خوبی از اهمیت این ابتکار آگاه هستیم و معتقدیم این‌گونه رویدادها که شامل اتفاقات منحصر‌به‌فرد، سخنرانی‌ها و تبادل بهترین شیوه‌ها در تعالی کسب‌وکار هستند، نقش کلیدی در تکامل شیوه‌های کیفی ایفا خواهند کرد.

دبیرکل اسمیک تاکید کرد: داشتن یک مدل کیفیت انحصاری که ارزش‌‌‌های ما را تعیین کند یک ابتکار عالی است، بنابراین باید از همه منابع موجود برای گسترش اجرای آن استفاده کرده و هر جا که لازم باشد از آن حمایت قاطع می‌‌‌کنیم.