به گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران، «بورس بنگاه‌‌‌های اقتصادی»، «بورس مشاغل»، «بورس وطن» و «برنامه ویژه فرصت کوتاه‌‌‌مدت تحقیقاتی دانشجویان دکتری» چهار بورس ویژه بنگاه‌‌‌های صنعتی است که از سوی دفتر فناوری و نوآوری معاونت هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت ابلاغ شده است.

 این چهار بورس، بخشی از ۱۳نوع بورس طراحی و ابلاغ‌شده از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که تعهد و حمایت‌‌‌های ویژه‌‌‌ای نیز از سوی این وزارتخانه برای اجرای این بورس‌‌‌ها درنظر گرفته شده است.

در «بورس بنگاه‌‌‌های اقتصادی»، صنایع و بنگاه‌‌‌های کسب‌وکار چالش‌‌‌ها و نیازهای پژوهشی و فناورانه خود را در قالب پروژه‌‌‌های تحقیقاتی تعریف و به دانشگاه‌‌‌های کشور ارائه کرده و سپس براساس آن دانشجویان بورسیه، پژوهش‌‌‌ها و پروژه‌‌‌های دانشگاهی خود را متناسب با پروژه‌‌‌های تحقیقاتی بنگاه اقتصادی تعریف خواهند کرد.

هدف از «بورس مشاغل» تربیت سرمایه‌‌‌های انسانی موثر و کارآ براساس نیاز و درخواست بنگاه اقتصادی، مصاحبه توسط بنگاه اقتصادی و همچنین تغییر سرفصل برخی از دروس دانشگاهی مبتنی بر نیاز بنگاه اقتصادی است.

در «بورس وطن» نیز بنگاه اقتصادی می‌‌‌تواند هرساله افرادی را انتخاب و در کشورهای هدف در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد با هدف توسعه روابط علمی، اقتصادی و صنعتی با آن کشورها بورس کند.

در «برنامه ویژه فرصت کوتاه‌‌‌مدت تحقیقاتی دانشجویان دکتری» نیز صنایع طی مکاتبه و انعقاد قرارداد با سازمان امور دانشجویان، می‌‌‌توانند عناوین موردنیاز و مساله‌‌‌محور خود را معرفی کنند تا براساس آن، دانشجویان دکتری در راستای تکمیل پژوهش خود به یک دوره کوتاه‌‌‌مدت فرصت تحقیقاتی خارج از کشور اعزام شوند.