به گزارش خبرگزاری تسنیم، اخیرا وزارت اطلاعات با همراهی دستگاه قضایی و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در راستای حفاظت از حقوق بیت‌‌‌المال و کشف و برخورد با مفاسد اقتصادی و به‌‌‌ویژه قاچاق کالا و ارز، ۱۵شبکه‌‌‌ کلان قاچاق سازمان‌‌‌یافته‌‌‌ محصولات دخانی را شناسایی و بازداشت کرده است.

بنا بر اطلاعیه وزارت اطلاعات، طی اقدامات صورت‌‌‌گرفته، بیش از یک‌‌‌صد انبار اصلی قاچاقچیان کشف و ضبط شد و ۶۰نفر از اعضای شاخص باندهای قاچاق دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شدند. باندهای سازمان‌‌‌یافته‌‌‌ قاچاق از طریق مبادی غیررسمی و با سوءاستفاده از استثنائات تجاری، اقدام به قاچاق و دپوی کالا در شهرستان‌‌‌های مرزی و توزیع گسترده در سراسر کشور کرده و میلیون‌‌‌ها دلار درآمد نامشروع را به‌‌‌صورت ارز و از طریق صرافی‌‌‌های غیرمجاز از کشور خارج کرده‌اند. در همین راستا، یاسر سوادکوهی، مدیرکل دفتر هماهنگی مقابله با قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به برخورد‌‌‌های اخیر واجا با باندهای قاچاق دخانیات گفت: بعد از انتصاب رئیس جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در اولین اقدام مشترک این ستاد با وزارت اطلاعات، با شبکه‌‌‌های قاچاق دخانیات در استان‌‌‌های مرزی برخورد شد.

وی افزود: در برخی از شهرستان‌‌‌‎های مرزی انبارهایی برای دپوی کالاهای دخانی قاچاق وجود داشت که با اقدام وزارت اطلاعات حدود ۲۰میلیارد تومان دخانیات قاچاق کشف شد. همچنین در این اقدام سرشبکه‌‌‌های مرتبط با این موضوع دستگیر شدند.

مدیرکل دفتر هماهنگی مقابله با قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: وقتی کالای قاچاق وارد کشور می‌شود، قاچاقچیان ابتدا این کالاها را در یک مکان مشخص جمع‌‌‌آوری کرده و به‌‌‌سرعت توسط خودروهای شوتی به دیگر شهر‌‌‌های کشور توزیع می‌کنند. سوادکوهی با بیان اینکه تولید دخانیات در کشور جوابگوی نیاز بازار است، اظهار کرد: در حوزه دخانیات، بیش از ۹۰‌درصد نیاز کشور در داخل تولید شده، اما چند برند ممنوعه نیز از طریق قاچاق در بازار عرضه می‌شود. همچنین با اجرای طرح‌‌‌ مقابله با پنج‌‌‌‌گروه کالایی قاچاق، در مبادی ورودی، حمل‌‌‌ونقل، انبار و سطح عرضه برخورد با دخانیات قاچاق تشدید شد.

این مقام مسوول در خصوص کشفیات در حوزه دخانیات قاچاق بیان کرد: دو پرونده بزرگ قاچاق دخانیات توسط دریابانی استان هرمزگان در دریا و همچنین استان کرمانشاه کشف شدند که ارزش هریک از آنها بالغ بر ۱۵میلیارد تومان بوده است. محموله دیگری از استان سمنان به سمت استان خراسان‌رضوی حرکت کرده بود که در همان مسیر حمل‌‌‌ونقل کشف شد. مدیرکل دفتر هماهنگی مقابله با قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: چند کیس بزرگ جدید نیز شناسایی شده‌‌‌اند که در روزهای آتی با برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های صورت‌‌‌گرفته با آنها برخورد خواهد شد.