در حالی که۱۰‌ماه و نیم از سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا آخر شهریور ۱۴۰۲) می‌گذرد، اما این روزها گرمای طاقت‌‌‌فرسا اکثر مناطق کشور را تحت‌‌‌تاثیر قرار داده و همین امر بر تقاضا و رشد مصرف آب افزوده است.

امسال در حالی شعار روز جهانی آب «شتاب در تغییر برای حل بحران آب» نام‌گذاری شده که گزارش‌‌‌های مختلف از گوشه‌‌‌وکنار کشورمان حاکی از آن است که تلاش برای سازگاری با کم‌‌‌آبی هنوز به نتیجه‌‌‌ای امیدوارکننده نرسیده و آمادگی لازم برای مقابله با تغییر اقلیم، آن‌‌‌چنان که بایدوشاید، فراهم نشده است. به‌‌‌عنوان نمونه، شرکت آب و فاضلاب استان تهران از رسیدن میزان مصرف روزانه آب به بیش از ۳میلیارد و ۸۰۰میلیون لیتر خبر داده است.

گزارش جدید مرکز اطلاعات و داده‌‌‌های آب کشور بیانگر آن است که از مجموع سدهای مهم آب و کشاورزی، ۱۸سد تا ۱۴مرداد با کاهش آب روبه‌‌‌رو شده‌‌‌اند و در این میان سد‌های وشمگیر، گلستان و بوستان در استان گلستان به مرحله خشک‌‌‌شدن رسیده‌اند.

براساس این گزارش، آب سد وشمگیر، گلستان و بوستان در استان گلستان از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۴مرداد به صفر رسیده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۷۱درصدی روبه‌رو شده و میزان پرشدگی این سد صفر ‌درصد است.

سد «شمیل و نیان» در استان هرمزگان با ۱۸میلیون مترمکعب موجودی آب با کاهش ۶۹درصدی نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته روبه‌‌‌رو شده و‌ پرشدگی فعلی این سد نیز ۱۹‌درصد است.

سد «سرنی» در استان هرمزگان اکنون ۱۳میلیون مترمکعب آب دارد که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۶۶‌درصد کاهش داشته و‌ میزان پرشدگی ۲۱درصدی دارد.

سد «طرق» در خراسان‌رضوی از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۴مرداد ۳میلیون مترمکعب موجودی آب دارد (این سد ۳۱تیر ۴میلیون مترمکعب آب داشت) که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶۳درصد کاهش نشان می‌دهد و‌ میزان پرشدگی ۱۰درصدی دارد.

«چاه‌نیمه‌‌‌ها» در سیستان و بلوچستان در مدت یادشده ۶۹میلیون مترمکعب موجودی آب دارد (موجودی آب چاه‌نیمه‌‌‌ها در ۳۱تیر ۷۴میلیون مترمکعب بود) که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۲‌درصد کاهش دارد. میزان پرشدگی چاه‌نیمه‌‌‌ها به ۵‌درصد رسیده است.

سد «دوستی» در خراسان‌رضوی هم ۱۰۸میلیون مترمکعب آب (۳۱تیر ۱۱۵میلیون مترمکعب آب داشت) دارد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۰‌درصد کاهش نشان می‌دهد و میزان پرشدگی آن ۹‌درصد است.

موجودی آب در مخزن سد «تنگوئیه» سیرجان کرمان از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۴مرداد در حالی به رقم ۵میلیون مترمکعب رسیده که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۰‌درصد کاهش دارد و میزان پرشدگی فعلی این سد ۱۲‌درصد است.

سد ساوه در استان مرکزی با ۳۴میلیون مترمکعب (۳۱تیر ۳۷میلیون مترمکعب بود) حجم مخزن، ۵۵‌درصد کاهش نسبت به پارسال دارد و میزان پرشدگی آن ۱۳‌درصد است.

سد «نسا» در استان کرمان با ۵۴میلیون مترمکعب (۳۱تیر با ۵۷میلیون مترمکعب پرشدگی) موجودی آب با کاهش ۴۹درصدی نسبت به پارسال روبه‌‌‌رو بوده و میزان پرشدگی ۳۲درصدی (۳۱ تیر ۳۴درصدی) را نشان می‌دهد.

سد «استقلال» هرمزگان از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۴مرداد ۹۷میلیون مترمکعب (۳۱ تیر ۱۰۲میلیون مترمکعب) آب دارد که در مقایسه با زمان مشابه سال آبی پارسال ۴۶‌درصد کاهش نشان می‌دهد. میزان پرشدگی این سد هم ۴۱‌درصد (۳۱ تیر ۴۳درصد) است.  موجودی آب سد «شیرین‌دره» خراسان شمالی از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۴مرداد ۱۸ (۳۱تیر ۲۰میلیون مترمکعب) است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۲‌درصد کاهش نشان می‌دهد. سد شیرین‌دره اکنون ۳۱‌درصد (۳۱تیر ۳۶درصد) پرشدگی دارد.

سد «۱۵خرداد» در حوضه آبریز قم‌رود هم فقط ۳۸میلیون مترمکعب موجودی آب دارد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۹‌درصد کاهش‌‌‌یافته است. میزان پرشدگی فعلی این سد نیز ۲۰‌درصد است.  موجودی آب در سد نهرین استان خراسان‌جنوبی هم از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۴مرداد به یک‌میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۷‌درصد کاهش نشان می‌دهد.‌ میزان پرشدگی فعلی این سد ۱۶‌درصد گزارش شده است.