به گزارش پایگاه خبری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، محمدرضا موثقی‌‌‌نیا در مراسم بازدید از غرفه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در نمایشگاه بین‌المللی (نمایشگاه روایت خدمت) که به مناسبت هفته دولت برپا شده است، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که در حوزه انرژی و به‌خصوص تامین برق در کشور وجود دارد، در دو سه سال گذشته برخی صنایع ما با مشکل تامین برق مواجه بودند. بنابراین تولیدات ما به صورت محسوسی کاهش یافت که در صنایع بزرگ کاهش تولید در واقع به معنای کاهش بخشی از درآمد ارزی است. بنابراین به‌ناچار در وزارت صمت دولت جدید به این موضوع فکر کردیم که صنایع بزرگ را تا حد امکان از شبکه برق سراسری مستقل کنیم.

رئیس هیات‌عامل سازمان ایمیدرو افزود: بنابراین براساس اقدامات انجام‌شده بالغ بر ۶۰۰مگاوات برای صنایع نیروگاه افتتاح کردیم و با اقدامات انجام‌شده پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰مگاوات برق دیگر به مدار تولید برود. وی ادامه داد: همچنین توافق‌نامه ۱۰‌هزار مگاواتی با وزارت نیرو داریم که طی یک‌برنامه زمان‌‌‌دار این برق در صنایع بزرگ افتتاح خواهد شد. در مجموع فکر می‌‌‌کنم تا سال آینده حوالی همین ایام مجموعا به تولید ۲‌هزار مگاواتی برق در صنایع برسیم. موثقی‌‌‌نیا بیان کرد: در حوزه آب نیز مشکلات عدیده‌‌‌ای در صنایع وجود دارد و چند پروژه بزرگ را برای تامین آب در سطح کشور آغاز کرده‌‌‌ایم. به طوری که از خلیج‌‌‌فارس آب را به صنایع چادرملو و گل‌‌‌گهر رسانده‌‌‌ایم و به‌زودی تا پایان امسال آب از دریای عمان به زاهدان و زابل نیز می‌رسد. البته نقش ما در این موضوع بیشتر ملی است؛ زیرا‌ درصد عمده آبی که به زاهدان و زابل می‌رسد مصرف شرب خواهد داشت.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اظهار کرد: همچنین خط دیگر انتقال آب را در نظر داریم تا به این وسیله تا ۱۰ماه آینده آب به پالایشگاه اصفهان و ذوب‌‌‌آهن اصفهان و همچنین فولاد مبارکه برسد و این طرح نیز جزو طرح‌‌‌های ملی است که بیشتر مصرف مردمی خواهد داشت. وی در مورد توسعه حمل‌ونقل ریلی اظهار کرد: این موضوع یکی از بحث‌‌‌های مورد توجه ما در ایمیدرو است. بنابراین در تلاش هستیم همه نیازهای صنایع و معادن بزرگ را تجمیع کنیم و با شرکت راه‌‌‌آهن نیز زمان‌بندی برای رفع این مشکل داشته‌‌‌ایم.

وی در ادامه در خصوص تامین ماشین‌‌‌آلات معدنی اظهار کرد: در سال‌های گذشته در زمینه ساخت ماشین‌‌‌آلات معدنی سنگین فعالیت قابل‌توجهی در کشور صورت نگرفته، ضمن اینکه واردات ماشین‌‌‌آلات سنگین به دلیل مسائل بین‌المللی و سیاسی با مشکلات خاصی مواجه بوده است. بنابراین این موضوع را به طور جدی در دستور کار بخش‌‌‌های مربوطه در ایمیدرو قرار داده‌‌‌ایم تا ماشین‌‌‌آلات سنگین که تاکنون ساخته نشده و امکان واردات آن را نیز نداریم وارد مرحله بومی‌‌‌سازی شود و براساس اقدامات انجام‌شده نتایج خوبی حاصل شده است. رئیس هیات‌عامل سازمان ایمیدرو در خصوص تامین ماده اولیه آلومینیوم از کشور گینه اظهار کرد: برای تامین این ماده از کشور گینه اقداماتی از قبل انجام شده بود و همان‌طور که قبلا بیان شده بود توافق‌نامه‌‌‌ای بین دولت ایران و دولت گینه منعقد شده و یک پهنه بزرگ از معادن بوکسیت گینه در اختیار ایران است و این توافق‌نامه سابقه‌ای بیش از ۲۵سال دارد.

موثقی‌‌‌نیا اظهار کرد: در مدت یادشده اقداماتی برای بهره‌‌‌برداری از این صحنه معدنی توسط ایران انجام شده؛ اما تا رسیدن به بهره‌‌‌برداری از آن فاصله زیاد است و یکی از دلایل آن مکان این معدن و فاصله ۳۵۰کیلومتری معدن مذکور تا بندر است. بنابراین به نظر می‌رسد مکان‌‌‌یابی این معدن باید اصلاح شود. وی افزود: همچنین می‌‌‌توان برای تامین بوکسیت از کشور مذکور قراردادهای بلندمدت منعقد کرد. موثقی‌‌‌نیا در خصوص تحقیق و تفحص مجلس از سازمان ایمیدرو گفت: جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده و گزارش‌های اولیه ظرف دوماه آینده نهایی و به مجلس ارائه می‌شود.