رئیس اتاق اصناف ایران افزود: سامانه‌محور کردن فرآیند صدور پروانه کسب می‌‌‌تواند اقدامی مثبت باشد به شرط آنکه اولا در حوزه اختیارات اتحادیه‌‌‌ها خللی وارد نشود، دوم اینکه مشکلات نرم‌افزاری، تعریف نشدن برخی رسته‌‌‌ها و منوهای لازم در سامانه یا اشتباهات برنامه‌نویسی رفع شود.  وی با بیان اینکه در حال حاضر متقاضیان پروانه کسب و اتحادیه‌‌‌ها مشکلات عدیده‌‌‌ای با هر دو سامانه دارند، تصریح کرد: از سوی دیگر حوزه اختیارات اتحادیه‌‌‌ها و تاثیرگذاری آنها بر بازار محدود شده است که این امر نگرانی‌های اجتماعی و اقتصادی را در پی دارد. اما در نشست‌‌‌های مشترک با دستگاه‌‌‌های متولی از جمله مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار وزارت امور اقتصادی و دارایی و دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی و روسای اتاق‌‌‌ها و اتحادیه‌‌‌های صنفی و سایر کارشناسان تلاش می‌شود تا این خلأ‌‌‌ها و مشکلات روزبه‌روز کمتر شود. رئیس اتاق اصناف ایران اظهار کرد: در نشست روز گذشته مقرر شد کارگروهی متشکل از نماینده اتاق اصناف ایران، نماینده اتاق اصناف تهران، مرکز ملی مجوزها و دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی تشکیل شده و به طور مستمر این اشکالات را رفع کند.

صفایی همچنین گفت: در تلاشیم تا براساس قانون نظام صنفی، فرصت رسیدگی اتحادیه‌‌‌ها به پرونده‌‌‌های ارسالی را منطقی‌‌‌تر کنیم؛ چرا که فرصتی که سامانه داده است بسیار محدود است. با این حال لازم است تا کار کارشناسی بیشتری انجام شود تا به نقطه نظر مشترکی برسیم. وی گفت: نواقص درگاه ملی مجوزها و سامانه نوین اصناف نیز باید هرچه سریع‌تر رفع شود. در سامانه نوین اصناف برخی از رسته‌‌‌ها به لحاظ تخصصی یا منطقه‌‌‌ای به‌درستی دیده نشده است. بنابراین از اتاق‌‌‌های اصناف شهرستان‌‌‌ها می‌‌‌خواهیم این نواقص را شناسایی کرده و به طور مکتوب به اتاق اصناف ایران ارجاع دهند تا در کمیته فوق‌‌‌الذکر مطرح شده و این رسته‌‌‌ها در سامانه اضافه یا اصلاح شود.

رئیس اتاق اصناف ایران اظهار کرد: به طور کلی تعامل خوبی بین وزارت اقتصاد، وزارت صمت و اتاق اصناف ایران و شهرستان‌‌‌ها وجود دارد و اصناف در نوین‌‌‌سازی روش صدور مجوز، پیشگام سایر نهادها بوده‌‌‌اند به طوری که آقای سیاح، رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در این نشست بر پیشگام بودن اصناف نسبت به دستگاه‌‌‌های دولتی تاکید کرده است. صفایی ابراز امیدواری کرد که دولت و مجلس نیز از تکثر بی‌‌‌جهت سامانه‌‌‌های مربوط به اصناف جلوگیری کنند تا واحدهای صنفی سردرگم نشوند و از سوی دیگر این سامانه‌‌‌ها با مشورت اصناف ایجاد شده و پشتیبانی قوی داشته باشند.