به گزارش «ایرنا»، عباس علی‌‌‌آبادی در جمع مدیران و فعالان اقتصادی منطقه سیستان در محل فرمانداری زابل، تاکید کرد: چهره شهر و تحولات در این منطقه به‌قدری زیاد بوده که به‌رغم اینکه در گذشته سال‌های زیادی را در سیستان و بلوچستان مشغول به فعالیت بودم اما نشناختم و این نشان از ارائه خدمات ارزنده نظام و دولت به این خطه دارد. اولین سرمایه منطقه مردم خونگرم، قدردان، خوب، صبور، کم‌‌‌توقع و قانع آن هستند که امید به کارکردن را به وجود می‌‌‌آورند. وجود مرز آبی و خاکی گسترده با همسایگان، دیگر ظرفیتی است که فرصت‌‌‌های مهمی را فراهم می‌کند. در جنوب این استان دریا ظرفیتی به شمار می‌رود که باید روی آن سرمایه‌گذاری ویژه کرد. وی اضافه کرد: مرز گسترده با دو کشور افغانستان و پاکستان ظرفیت خوبی برای تجارت است و باید روی این بخش سرمایه‌گذاری کرد؛ چرا که جمعیت این دو کشور بالاست و از سوی دیگر دسترسی به آب‌‌‌های آزاد فرصت تجارت را دوچندان می‌کند که در این زمینه استاندار سیستان و بلوچستان و فرمانداران باید تمرکز کنند.

ما نیز یارگیری خواهیم بود. او در ادامه گفت: در سفری که به احتمال زیاد در دوماه آینده به سیستان و بلوچستان دارم هدف این است که در حوزه تجارت چگونه سمت و سوی کشور را به این مسیر یعنی ارتباط با افغانستان و پاکستان هدایت کنیم که این امر با هماهنگی استاندار سیستان و بلوچستان که از سرمایه‌‌‌های این استان است محقق می‌شود. وجود خط‌آهن سراسری و بندر چابهار فرصت بسیار مهم و عظیمی فراهم می‌کند تا تجارت را تسهیل کنیم. این امر علاوه‌‌‌بر اینکه تامین نیازهای سیستان و بلوچستان را به دنبال دارد، می‌‌‌تواند دسترسی لجستیکی خوبی را برای ارتباط با همسایه‌‌‌ها فراهم کند. علی‌‌‌آبادی گفت: در زمینه صنایع اولیه انرژی تجدیدپذیر به‌وفور در سیستان و بلوچستان وجود دارد و در منطقه زابل با انرژی باد مواجه هستیم و از این ظرفیت در میل‌نادر استفاده و ثابت کردیم این صنایع قابل استفاده هستند و تولید برق از منابع اولیه انرژی تجدیدپذیر خود سرمایه به شمار می‌رود.

وجود دو دانشگاه مهم کشور در سیستان و بلوچستان در شهرهای زاهدان و زابل ظرفیت بسیار خوبی است که باید از آن استفاده کرد. حدود ۴۰معدن در شمال سیستان و بلوچستان فعال است که این مهم را باید توسعه داد. برای همین کار به سیستان و بلوچستان سفر کردیم تا در این زمینه بازدیدی از معدن جانجا داشته باشیم و در خصوص سایر ظرفیت‌‌‌های معدنی منطقه و زیرساخت‌‌‌ها صحبت و شرایطی را فراهم و برنامه‌‌‌ریزی کنیم تا صنایع پایین‌‌‌دست معدن را احصا کرده و شکل دهیم. علی‌‌‌آبادی تصریح کرد: در زمان بهره‌‌‌برداری از معدن جانجا زمینه اشتغال یک‌هزار نفر به طور مستقیم و پنج‌هزار نفر به صورت غیرمستقیم فراهم خواهد شد که باید آن را به ۱۰ تا ۵۰‌هزار اشتغال افزایش دهیم.