به گزارش خبرگزاری مهر، وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری در مهرماه نشان می‌دهد که ورودی سدهای کشور از ۰.۶۴میلیارد مترمکعب در سال گذشته به ۰.۸۰میلیارد مترمکعب افزایش یافته است که از رشد ۲۵درصدی ورودی سدهای کشور حکایت دارد. این در حالی است که خروجی سدها نیز به همان تناسب افزایش داشته است. فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب ایران، در مورد این موضوع گفته بود: خروجی سدهای کشور از ۱.۵۱میلیارد مترمکعب در سال آبی گذشته به حجم ۱.۸۸میلیارد مترمکعب رسیده است که نشان می‌دهد میزان تامین مصارف از محل سدها نسبت به سال گذشته با ۲۵‌درصد افزایش روبه‌رو بوده است. به گفته این مقام مسوول کل حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در مهر ۱۴۰۲ معادل ۲۰.۶۲میلیارد مترمکعب ثبت شده، در حالی که این میزان، در مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۲۶میلیارد مترمکعب بوده است. قاسم‌زاده در ادامه توضیح داده که این میزان، معادل ۴۲‌درصد پرشدگی است و نشان می‌دهد که حجم آب موجود در سدهای کل کشور ۱۳‌درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است.

البته پرشدگی ذکرشده سهم همه سدهای کشور نیست و برخی از مسوولان در خصوص این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند؛ به طوری که حسام خسروی، معاون بهره‌‌‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران، درباره وضعیت سدهای تهران گفته بود: سدهای تهران شامل لار، لتیان و ماملو، امیرکبیر و طالقان نسبت به سال گذشته که سال سختی بود ۴۰میلیون مترمکعب کاهش ذخیره دارند.

او ادامه داد: این وضعیت در سدهای شرق تهران شامل لار، لتیان و ماملو بدتر است و اگر این روند ادامه داشته باشد، روزهای سختی برای تامین آب خواهیم داشت.

معاون بهره‌‌‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران خاطرنشان کرد: بر همین اساس چند پروژه تامین آب برای شرق تهران طراحی شده است تا اگر مشکلی ایجاد شد، کار آبرسانی با وقفه روبه‌رو نشود. خسروی گفت: این پروژه‌‌‌ها در قالب سه طرح مهم است تا اگر بر اثر حادثه‌‌‌ای یا با توجه به ذخیره سدها مشکلی ایجاد شد، مردم بی‌آب نمانند. او با اشاره به ضرورت رعایت مدیریت مصرف از سوی عموم مردم تاکید کرد: طرح برخورد با مشترکان بدمصرف آب همچنان در دستور کار آبفای استان قرار دارد و سال گذشته با همکاری خوبی که مردم داشتند، توانستیم ۲۰میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌‌‌جویی کنیم. حالا باید دید با بهبودی‌ای که در روند بارش‌‌‌های کشور اتفاق افتاده است، ذخایر آبی پایتخت و استان‌‌‌هایی از این دست تغییر می‌کند یا آنکه باز هم مردم به یاری وزارت نیرو آمده و در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کنند.