به گزارش «ایسنا»، محسن گرجی در مراسم افتتاحیه سیزدهمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی در دانشگاه امیرکبیر، گفت: ما در وزارت صمت ساختار جدیدی را در دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت ایجاد کردیم.

او ادامه داد: در ساختار قبلی این دفتر عمدتا بر تولید و سرمایه‌گذاری و تجارت و بازار متمرکز بودیم، اما در رویکرد جدید دو بخش جدید «فناوری و نوآوری» و «سرمایه انسانی و کسب‌وکار» راه‌‌‌اندازی شده است.

گرجی با اشاره به آخرین گزارش‌‌‌های تحول در حوزه کسب‌وکار در سطح بین‌المللی، خاطرنشان کرد: براساس این گزارش جهانی تا سال ۲۰۲۵ بخشی از مشاغل، حذف و مشاغل جدیدی به بازار کسب‌وکار اضافه می‌شود که از آن جمله می‌‌‌توان به داده‌‌‌کاوی اشاره کرد.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت با تاکید بر اینکه مشاغل جدید توانمندی‌‌‌های نیروی انسانی را متحول می‌کنند، اظهار کرد: از این رو توجه به مدل‌‌‌های نوظهور کسب‌وکارها ضروری است. او به بیان توانمندی‌‌‌های شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در حوزه صنعت نساجی پرداخت و افزود: یکی از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان توانسته است ژاکارد فرش ماشینی را که مغز تولید فرش ماشینی محسوب می‌شود، به تولید برساند و علاوه بر تامین نیاز داخل به کشور ترکیه صادرات و ارائه خدمات داشته باشد.  گرجی با بیان اینکه هر کسی کسب و کاری راه‌‌‌اندازی کرده باشد، به رشد رسیده است، افزود: سال قبل به همت صنعتگران در رسته‌‌‌های صنعتی کشور بهترین رشدها را تجربه کردیم، صنعت نساجی کشور رشد ۱۷.۳درصدی را تجربه کرد. به گفته او، سال قبل رشد صنعت نساجی ۱۷.۳‌درصد و رشد صنعت پوشاک ۵.۶‌درصد بوده است. مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت، رشد واردات ماشین‌آلات نساجی به‌عنوان شاخص سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ را ۱۵‌درصد و در صنعت پوشاک ۳۸‌درصد اعلام کرد. او ادامه داد: صنعت نساجی در ۶ماه اول سال‌جاری ۳۳‌درصد رشد واردات ماشین‌آلات نسبت به ۶ماه اول سال گذشته داشته است. او با بیان اینکه این صنعت در حوزه صادرات هم رشد داشته است، گفت: ما به وزارت ارشاد پیشنهاد کردیم روزی که علمای اصفهان فتوای عدم‌استفاده از منسوجات خارجی و استفاده از لباس‌‌‌های داخلی را صادر کردند، به عنوان «روز نساجی» معرفی شود. مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت این روز را مصادف با ۱۲تیرماه اعلام کرد. گرجی از ایجاد کنسرسیوم‌‌‌های تحقیقاتی با حضور دانشگاهیان و شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در این دفتر خبر داد و گفت: معاونت فناوری وزارت صمت از این کنسرسیوم حمایت خواهد کرد. او گفت: طبق این حمایت‌‌‌ها در صورتی که بنگاهی در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کند، به میزانی که این سرمایه‌گذاری را انجام داده، در پایان سال از میزان مالیاتش کسر خواهد شد. گرجی گفت: ما طرح تولید ماشین‌آلات فرش ماشینی را به کنسرسیوم تبدیل می‌‌‌کنیم تا ساخت این نوع ماشین‌آلات در داخل صورت گیرد.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت، طرح دیگر این دفتر را فرصت مطالعاتی اساتید دانست و در این باره توضیح داد: در این طرح اساتید به دفتر ما معرفی می‌‌‌شوند و ما مشاوره لازم را از آنها دریافت می‌‌‌کنیم.