به گزارش پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در واکنش به برخی مطالب مبنی بر آلایندگی نیروگاه‌‌‌ها در گزارشی تاکید کرد: از مجموع ۱۳۴نیروگاه حرارتی کشور تنها ۱۶نیروگاه بخاری کشور قابلیت استفاده از مازوت به عنوان سوخت دوم را دارند که از این تعداد تنها ۱۴نیروگاه معمولا در فصل زمستان در صورت عدم‌تخصیص گاز از سوخت مازوت استفاده می‌کنند و مخازن مازوت نیروگاه‌های بخاری بعثت و اسلام‌‌‌آباد اصفهان به دلیل ملاحظات زیست‌‌‌محیطی پلمب شده و سال‌های متمادی است که به صورت تک‌سوخت (گاز) بهره‌‌‌برداری می‌‌‌شوند.

از این‌رو نسبت دادن مساله آلودگی هوای شهرها به‌خصوص در فصول سرد که با پدیده وارونگی هوا مواجه هستیم، به استفاده گاه به گاه برخی از نیروگاه‌ها از سوخت مازوت ناصحیح است؛ زیرا مستندی در این خصوص که عامل اصلی آلودگی هوای تهران یا سایر کلان‌شهرها، مازوت‌‌‌سوزی نیروگاه‌‌‌هاست وجود ندارد. به‌ویژه در تهران که براساس مستندات سازمان محیط‌زیست هیچ‌گونه مازوت‌سوزی اتفاق نمی‌‌‌افتد. در نیروگاه‌های اطراف تهران نیز که یکی از آنها نیروگاه بخاری منتظرقائم کرج است، از ابتدای سال حتی یک‌لیتر مازوت هم مصرف نشده است و نیروگاه‌های سیکل‌‌‌ترکیبی دماوند و پرند هم به هیچ وجه قابلیت مازوت‌‌‌سوزی ندارند. براساس مطالعاتی که سال گذشته از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام شد، مشاهده شد که شاخص‌‌‌های آلودگی هوا در شمال تهران مطابق ساعات پیک ترافیک افزایش می‌‌‌یابد، در حالی که در ایستگاه‌های اطراف تهران که عمدتا نیروگاه‌‌‌های حرارتی واقع شده‌‌‌اند، شاخص آلودگی پایین بوده است. همچنین به‌استناد سامانه ثبت و پایش مصرف سوخت نیروگاهی که مورد توافق دو وزارتخانه نفت و نیروست، سهم مازوت در سبد سوختی نیروگاه‌‌‌ها از ۹.۴‌درصد در سال ۱۴۰۱ به ۴.۳‌درصد در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

این گزارش حاکی است نیروگاه‌های بخاری به دلیل افزایش هزینه‌‌‌های تعمیرات و فرسودگی تجهیزات تمایلی به استفاده از سوخت مایع ندارند و تا زمانی که سهمیه گاز به آنها تعلق بگیرد، از این سوخت استفاده می‌کنند و در شرایط اضطراری به دلیل قطع سهمیه گاز در فصول سرد که مصرف گاز خانگی در اولویت کشور قرار می‌گیرد، به‌ناچار از سوخت مازوت استفاده می‌کنند. ذکر این نکته ضروری است که ماده «۲۳» آیین‌‌‌نامه فنی ماده «۲» قانون هوای پاک که تکالیفی برای نیروگاه‌های مازوت‌‌‌سوز قائل شده بود تا تجهیزات کاهنده آلایندگی در خروجی دودکش‌‌‌های خود نصب کنند، در تاریخ ۳ تیر ۱۴۰۲ اصلاح و توسط معاون اول رئیس‌‌‌جمهور ابلاغ شده است که براساس آن سوخت مصرفی در نیروگاه‌ها باید در مبدا تولید تصفیه و گوگردزدایی شود.