به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌‌‌اکبر محرابیان، در مراسم افتتاح زنجیره طرح‌‌‌های صنعت آب در کردستان گفت: افتخار داریم در محضر مردم دلاوری هستیم که در ایران‌‌‌دوستی میان اقوام ایرانی سرآمد هستند. در فرهنگ مردم کردستان، آب جایگاه ویژه‌‌‌ای دارد و مراسم مختلفی در این استان با محوریت آب وجود دارد. وزیر نیرو بیان کرد: ما در وزارت نیرو وظیفه داریم [در زمینه]، آب به عنوان رکن فرهنگی در استان کردستان برنامه‌ریزی کنیم. بر این مبنا طرح‌‌‌های بی‌شماری برای مهار آب در دستور کار قرار گرفته است. با حضور رئیس‌‌‌جمهور در استان کردستان، یک زنجیره‌‌‌پروژه شامل مهار آب و سدسازی، خطوط انتقال آب، آب‌رسانی، شبکه آبیاری و زهکشی و تصفیه‌خانه فاضلاب به بهره‌‌‌برداری رسید. وی افزود: در سفر قبلی رئیس‌‌‌جمهور به کردستان، ۱۱مصوبه داشتیم که از این مصوبه‌ها به طور کامل اجرا شد و دو پروژه به عنوان طرح‌‌‌های جاری در حال اجراست.

محرابیان بیان کرد: سه‌پروژه نیز طرح‌‌‌های فاضلاب استان است که با کمک سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۳ آغاز خواهند شد و ما ۱۰ پروژه به ارزش ۱۲هزار میلیارد تومان را افتتاح خواهیم کرد.

وزیر نیرو تاکید کرد: متوسط این ۱۰پروژه در ابتدای دولت ۵۰درصد بوده است. البته چند پروژه اصلا شروع نشده بود و برخی پروژه‌‌‌ها پیشرفت بیشتر از ۵۰درصد داشت.

محرابیان آب‌رسانی را مهم‌ترین مطالبه مردم کردستان برشمرد و عنوان کرد: سال گذشته مساله آب سنندج رفع شد و در این سفر طرح‌‌‌های آبرسانی دیواندره، سقز و بانه در دستور کار قرار گرفت. ۵۰درصد استان مشمول طرح‌‌‌ها شده و این مناطق به صورت بلندمدت مساله کمی و کیفی در آب‌رسانی نخواهند داشت. محرابیان گفت: براساس افکارسنجی انجام‌شده توسط جهاد دانشگاهی بعد از بهره‌‌‌برداری طرح سنندج، رضایت مردم از ۹۲درصد فراتر رفته است.

وزیر نیرو بیان کرد: ما طرحی را برای آب‌رسانی به شرق استان و مناطق قروه و دهگلان در دستور کار قرار دادیم که این پروژه اکنون به دهگلان رسیده است و در تلاشیم به‌سرعت اجرا شود.

محرابیان بیان کرد: در این سفر سد چراغ ویس افتتاح شده و سد امیرآباد آبگیری می‌شود. همچنین شبکه آبیاری و زهکشی گاران به مساحت ۲۷۰۰هکتار در شهرستان مریوان و شبکه آبیاری و زهکشی سنگ سیاه به وسعت ۱۸۰۰هکتار بهره‌‌‌برداری خواهد شد.وزیر نیرو گفت: طرح انتقال آب به دریاچه زریوار انجام شده و در سال جاری بیشترین میزان آب در این دریاچه با اجرای این پروژه به ثبت رسیده است.