اکران توانمندی‏‏‌‏‏‌های صنعت ایران

حضور کمرنگ مسوولان در افتتاحیه نمایشگاه

بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت روز شنبه ۱۳آبان‌ماه با حضور بیش از ۴۳۰شرکت‌کننده داخلی‌‌‌، ۱۲۰شرکت‌کننده خارجی و ۴۰شرکت دانش‌‌‌بنیان به منظور اکران آخرین دستاوردها و خدمات حوزه صنعت در فضایی به متراژ بیش از ۳۵‌هزار مترمربع آغاز به کار کرد. انتظار می‌‌‌رفت این نمایشگاه با حضور گسترده مسوولان افتتاح شود و هریک از آنها اقدامی برای شنیدن خواسته‌‌‌های صنعتگران حاضر انجام دهند. یکی از قابل‌توجه‌ترین موضوعات این نمایشگاه، حضور نداشتن مسوولان بلندمرتبه دولتی بود.

افتتاحیه این نمایشگاه باید در ساعت ۹ صبح با حضور محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت و علیرضا شاه‌‌‌میرزایی، معاون خدمات و تجارت این وزارتخانه برگزار می‌‌‌شد، اما به دلیل غیبت برادران و تاخیر شاه‌‌‌میرزایی، برگزاری این مراسم به ساعت ۱۱:۳۰ موکول شد. به این ترتیب معاون تجارت و خدمات وزارت صمت و عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، تنها مسوولان افتتاح‌کننده نمایشگاه صنعت امسال بودند.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در ابتدای صحبت خود با انتقاد از نحوه افتتاح این نمایشگاه گفت: باید این گلایه را مطرح کنیم که نمایشگاهی به این بزرگی و اهمیت، بسیار آرام و بی‌سر و صدا آغاز به کار کرد و این موضوع ناشی از ناهماهنگی مسوولان ذی‌ربط بود. تالارپشتی با بیان اینکه با این وضعیت نمی‌‌‌توان مشکلات صنعت را حل کرد، ادامه داد: از رئیس‌جمهور تقاضا داریم شخصا وارد عمل شوند و به ناهماهنگی‌‌‌های موجود در دستگاه اجرایی کشور پایان دهند. او با اشاره به سفر وزیر صمت به چین همزمان با برگزاری این نمایشگاه گفت: صنعتی که منافع ملی را در خود نهفته، نباید با بی‌‌‌مهری این‌چنینی مواجه می‌‌‌شد که وزیر آن نیز برای بازدید از نمایشگاهی دیگر به چین برود و در تهران حضور نداشته باشد. وزیر در ابتدا باید از صنایع کشور خود حمایت کند و بعد به سفر برود.

فضای صنعت باید رقابتی باشد

رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: فضای حاکم بر صنعت خودرو، دیگر صنایع و صنایع معدنی باید رقابتی باشد و مجالی برای گسترش فعالیت و نوآوری با حل مشکلات صنعتگران فراهم شود. دولت باید کار را به نحوی پیش ببرد که صنایع بتوانند در عرصه‌‌‌های بین‌المللی بدرخشند و با گسترش فعالیت خود، ضمن افزایش صادرات کشور، اقتصاد را نیز تحت‌تاثیر مثبت خود قرار دهند.

ضرورت بازنگری در نظام تامین مالی

رئیس کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» در خصوص وضعیت تامین مالی صنایع تصریح کرد: نظام تامین مالی ما باید با همراهی دولت و مجلس به‌خوبی شکل بگیرد تا تنها کانال تامین‌کننده مالی واحدهای تولید، صنعت، تجارت و خدمات بانک‌ها نباشند. این موضوع نقصی بزرگ است و باید برای حل آن اقداماتی را صورت داد. شرکت‌های بخش خصوصی در کنار مشوق‌‌‌های دولتی و بازار سرمایه باید پا به عرصه تامین مالی گذاشته و وضعیتی متفاوت را رقم بزنند.

اکبری تالارپشتی افزود: حضور دولت در بحث تامین مالی مانند دیگر مسائل، قدرتمند و کارشناسی‌شده نیست و وضعیتی رهاشده را به خود می‌‌‌بیند. بانک‌ها بارها اعلام کرده‌اند که منابع در اختیارشان متعلق به مردم است و به خودی خود تصمیم می‌گیرد تا به چه صورت از این سرمایه بهره‌برداری کند. مجلس تاکید دارد دولت منابعی را برای جهش حوزه صنعت، معدن و تجارت و خدمات در اختیار صنایع و بانک‌ها بگذارد. بهتر است صندوق توسعه ملی بخشی از اعتبارات خود را به صورت ریالی و ارزی به بانک‌ها اعطا کند تا آنها براساس یک ضابطه مشخص، دست به تامین مالی بنگاه‌‌‌ها بزنند. دولت نباید وضعیت را به این شکل رها کرده و اجازه دهد بانک‌ها به خودی خود هرکاری را که می‌‌‌خواهند انجام دهند.

اکبری تالارپشتی درباره مشکلات سقف و سابقه در جهت تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه گفت: مجلس معتقد است که دولت باید هماهنگی‌‌‌های امور صادراتی و تولیدی کشور را به صورت روان و منظم به اجرا درآورد، چرا که وضعیت فعلی مردم و فعالان اقتصادی به‌گونه‌ای نیست که به این شکل با مشکلات تولید و صادراتی مواجه شوند. او با بیان اینکه مشکلات و نیازهای صنعت در زمینه‌های مواد اولیه و ماشین‌آلات مشخص است و مورد پنهان و خارج از دید نیست، افزود: مسائل مختلفی از جمله پیمان‌سپاری و انواع بن‌بست‌‌‌های تجاری مانع صادرات می‌‌‌شوند و وضعیت صادرات در حال حاضر رضایت‌بخش نیست. این در حالی است که وقتی به عنوان حکمران، از مردم انتظار اعتماد داریم، موظف هستیم با برنامه‌ریزی به مردم اعتماد کنیم. بوروکراسی‌‌‌های پیچیده موجود، وضعیت فعالیت بخش‌‌‌های مختلف در صنعت و تجارت را با مشکل مواجه کرده است.

اولویت تامین مواد اولیه صنایع

تاج‌الدین، فعال حوزه قطعه‌سازی در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در خصوص مشکلات موجود در این نمایشگاه گفت: در سالن ۳۵ بازدیدکنندگان کمتری در روز اول حضور یافتند اما به دلیل حضور همکاران قدرتمندتر در سالن ۳۸، استقبال از این سالن پررنگ‌‌‌تر بود. این فعال صنعت با اشاره به اینکه حضور داشتن یا نداشتن مسوولان در نمایشگاه‌‌‌ها تفاوتی برای صنعتگران ندارد، معتقد است حضور مردم و بازدیدکنندگان اهمیت بیشتری برای ما دارد تا بتوانیم محصولات خود را برای آنها به نمایش بگذاریم. او با بیان اینکه در سال‌های گذشته، نمایشگاه در ساعت و روز بهتری برگزار می‌شد و شرایط برای حضور بیشتر مخاطبان فراهم بود، ادامه داد: در نمایشگاه سال‌جاری اما وضعیت به گونه دیگری است و نه به‌خوبی آگاهی‌بخشی در این حوزه صورت گرفته و نه زمانی نزدیک به تعطیلی برای حضور مشتریان و بازدیدکنندگان بیشتر انتخاب شده است. بهتر بود که زمان این نمایشگاه به آخر هفته موکول می‌‌‌شد.

نصر، مدیرعامل یکی از شرکت‌های حوزه ماشین‌سازی نیز در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» خواستار حل جدی مشکلات صنایع از سوی مسوولان شد. به گفته او صنایع در حال حاضر با مشکلات تامین مالی و تامین مواد اولیه و مشکلات صادراتی و وارداتی مواجه هستند و بهتر است به جای حضور در نمایشگاه‌‌‌ها، به حل این مشکلات پرداخته شود. محمدزاده، فعال صنعت پمپ که در این نمایشگاه غرفه دارد، ارزیابی خود از اولین روز برگزاری این نمایشگاه را در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» ضعیف عنوان کرد و گفت: نمایشگاه به شکل موثر و خوب برگزار نمی‌شود. پیش از وقوع کرونا، نمایشگاه چه از نظر ساعت و چه از نظر روزهای برگزاری، وضعیت بسیار خوبی داشت اما اکنون حتی نمی‌‌‌دانیم که تکلیف ما در این نمایشگاه چیست.

این فعال صنعت با انتقاد از زمان برگزاری نمایشگاه گفت: اگر زمان برگزاری یک نمایشگاه از ۸ تا ۱۵ باشد، این نمایشگاه نتیجه‌ای جز اتلاف منابع مالی ندارد. چه کسی حاضر است ۸ صبح به نمایشگاه آمده و از کالاها و خدمات ما بازدید کند؟ در هیچ جای دنیا نمایشگاه از ۸ صبح آغاز به کار نمی‌‌‌کند و برای مثال در ترکیه از ۱۰ تا ۱۸ نمایشگاه برگزار می‌شود. حضور مسوولان هم مساله مهمی است که ما در روز اول، هیچ مسوولی را در غرفه‌‌‌ها ندیدیم که بخواهد احوال صنعتگران را جویا شود.

نوری، فعال صنعت ماشین‌آلات در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در ارزیابی خود از برگزاری بیست و سومین نمایشگاه صنعت گفت: انتظار می‌‌‌رفت تبلیغات بیشتری در این حوزه صورت می‌‌‌گرفت که قرار است چنین نمایشگاهی برگزار شود اما هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشد. وقتی صنعت که مساله‌ای بین‌المللی است با چنین برخوردی مواجه می‌شود، نمی‌‌‌توان توقع چیزهای بهتری را داشت.

در همین زمینه، کارولاین، مدیر فروش یک شرکت چینی در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با انتقاد از نحوه برگزاری نمایشگاه، وضعیت کلی این نمایشگاه را قابل قبول عنوان کرده و از حضور در کنار صنعتگران ایرانی ابراز رضایت کرد. این فعال صنعتی چینی که در زمینه انرژی و تولید لوله‌‌‌های انتقال انرژی دستگاه‌‌‌های صنعت ساختمان فعالیت دارد، اظهار امیدواری کرد که در روزهای برگزاری این نمایشگاه معاهدات خوبی را با طرف ایرانی به امضا برسانند.فرد فنگ، دیگر صنعتگر چینی که در حوزه ماشین‌‌‌آلات فعالیت دارد و از کانگژو به ایران آمده است، ارزیابی مثبتی از نمایشگاه داشت و اظهار امیدواری کرد که این نمایشگاه فرصت مناسبی برای ارائه محصولات به بازدیدکنندگان ایجاد کند.

جیسون گونگ، صنعتگر چینی حوزه ماشین‌آلات نیز که از گوانگژو به ایران آمده بود، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: امیدوارم نمایشگاه خوبی را تجربه کنیم. مشکلاتی را تا این لحظه در امور لجستیکی به چشم دیده‌ایم اما امید داریم که این مشکلات به‌زودی برطرف شوند. با این حال با آغوشی باز قصد داریم به تبادل فناوری و تجارت با ایران بپردازیم.