یک عضو اتاق تهران مطرح کرد: پیشنهاد ۲۵دلاری برای سوآپ هر تن نفت

گروه انرژی - بخش خصوصی به سوآپ نفت ورود می‌کند؟ وزیر نفت که در اولین روزهای وزارت اعلام کرده بود که به حضور بخش خصوصی اعتقاد خاصی دارد، حالا در نشست‌های متعدد خود با فعالان بخش خصوصی اعلام می‌کند که از حضور بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های صنعت نفت ایران استقبال می‌کند. این استقبال باعث شده که فعالان بخش خصوصی از تجارت و سوآپ نفت و فرآورده‌های نفتی تا حضور در قراردادهای استخراج و اکتشاف نفت را در لیست مطالبات خود از مسوولان وزارت نفت قرار دهند. به گزارش خبرنگار ما، بعد از تعلیق یک ساله سوآپ نفت و از سرگیری مجدد آن از سوی ایران، فعالان بخش خصوصی در فاز اول خواهان حضور در این فعالیت هستند.

نشست ویژه با وزیر

در این رابطه، نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در مورد نشست اخیر نمایندگان بخش خصوصی با وزیر نفت می‌گوید: در این نشست نمایندگان بخش خصوصی پیشنهاد دادند تا فعالیت‌هایی که به استناد اصل ۴۴ قانون اساسی امکان واگذاری آن به بخش خصوصی وجود دارد، واگذار شود که سوآپ نفت یکی از این موارد است.

به اعتقاد سلطانی سوآپ نفت یک عملیات لجستیگ و تجاری است که بخش خصوصی امکان فعالیت در آن را دارد.

تشکیل کارگروه دوجانبه

وی افزود: در این نشست مقرر شد تا با تشکیل کارگروهی جزئیات فعالیت بخش خصوصی در زمینه سوآپ بین نمایندگان بخش خصوصی و وزارت نفت مورد بررسی قرار گیرد.

نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به سایر درخواست‌های بخش خصوصی از وزیر نفت اعلام کرد: در این نشست نمایندگان بخش خصوصی در مورد همکاری در زمینه فروش نفت، واگذاری قراردادهای استخراج و اکتشاف حوزه نفت و گاز، حضور در پروژه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی پیشنهادات خود را مطرح کردند.

از عزم وزارت نفت تا آمادگی بخش خصوصی

وی در پاسخ به این سوال که وزیر نفت شرط لازم برای واگذاری فعالیت‌های نفتی به بخش خصوصی را ایجاد کنسرسیوم‌های بزرگ اعلام کرده است، گفت: ایجاد کنسرسیوم بین فعالان بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های نفتی قابل بررسی و عملیاتی کردن است. سلطانی افزود: اگر توجه و عزم جدی وجود داشته باشد که پروژه‌های نفتی به بخش خصوصی واگذار شود، بخش خصوصی نیز انگیزه پیدا می‌کند که با ایجاد کنسرسیوم‌ها خود را بزرگ تر کند. از سوی دیگر، یک عضو هیات‌رییسه اتاق تهران نیز در رابطه با نشست اخیر وزیر نفت با نمایندگان بخش خصوصی گفت: برای حل مسائلی در رابطه با بورس نفت، سوآپ، صادرات فرآورده‌ها، ترانزیت فرآورده‌ها و ... مباحثی را با وزیر نفت مطرح کردیم. حمید حسینی با تایید از سرگیری سوآپ نفت دریای خزر از سوی تعدادی از شرکت‌های خارجی گفت: این سوآپ از طریق پایانه نفتی بندر نکا و به منظور تامین خوراک پالایشگاه‌های تهران و تبریز از سر گرفته شده است. وی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه نفت وارداتی از بندر «نکا» با تاکید شرکت ملی نفت در خلیج فارس به خریداران بین‌المللی تحویل داده خواهد شد، تصریح کرد: علاوه بر این اخیرا بخش خصوصی هم برای سوآپ نفت پیشنهادهایی را به وزارت نفت ارائه کرده است.

پیشنهاد ۲۵ دلاری

وی در خصوص نرخ سوآپ هر بشکه نفت خام از کشورهای حاشیه دریای خزر، توضیح داد: قیمت سوآپ به نوع مرغوبیت و درجه «ای.پی.آی» نفت بستگی دارد، اما پیشنهادی ۲۵ دلاری به ازای سوآپ هر تن نفت به وزارت نفت ارائه شده است.

حسینی با اعلام اینکه با نهایی شدن مذاکرات بخش خصوصی و شرکت ملی نفت بازاریابی برای سوآپ نفت کشورهای حاشیه دریای خزر آغاز می‌شود، بیان کرد: بر این اساس با وجود تعلیق یک ساله سوآپ امکان ترانزیت و سوآپ نفت کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و بخش‌هایی از روسیه به خلیج فارس هنوز وجود دارد. به گزارش خبرنگار ما، تمایل بخش خصوصی به سوآپ نفت و فرآورده‌های نفتی در حالی مطرح شده است که وزیر نفت اخیرا از موافقت خود با این موضوع خبر داده، اما تاکید کرده که در حال حاضر برای انجام سوآپ محدودیت‌هایی وجود دارد. در حال حاضر حدود دو ماه است که سوآپ نفت چهار کشور آسیای میانه حاشیه خزر همچون ترکمنستان با ایران آغاز شده است و مقامات مسوول در نفت ابراز امیدواری می‌کنند که میزان سوآپ نفت تا پایان سال به ۷۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. اینکه بخش خصوصی تا چه میزان می‌تواند در این فعالیت نقش داشته باشد، موضوعی است که قرار است در کارگروه ویژه وزارت نفت با فعالان بخش خصوصی بررسی شود.