جریمه پر مصرف‌ها، معادل قیمت گاز ترکمنستان

دولت، بهای گاز آن دسته از مشترکانی که بیش از الگوی تعیین شده مصرف کنند را معادل نرخ گاز وارداتی محاسبه خواهد کرد.

شرکت ملی گاز برای اجرای این طرح، پیشنهادی به دولت داده که درصورت تصویب، دهک‌های پرمصرف (۸ تا ۱۰) باید هزینه‌ای برابر نرخ وارداتی گاز از ترکمنستان، پرداخت کنند. به‌گونه‌ای که قیمت تعیین‌شده از سوی ترکمن‌ها، مبنای جریمه دهک‌های پرمصرف خواهد بود.

افزایش (۳۰ برابری) بهای گاز مصرفی، پس از سرمای شدید زمستان گذشته از زبان مسوولان وزارت نفت اعلام شد. از همین‌رو مقامات این وزارتخانه از دولت خواسته‌اند با تصویب پیشنهاد فوق، علاوه بر جریمه کردن مشترکان پرمصرف، میزان گاز مصرفی را نیز کنترل کنند.

اصغر سهیلی‌پور، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران پس از اعلام خبر فوق، با بیان اینکه در سال ۸۷ توسعه شبکه‌های شهری در اولویت نخواهد بود، گفت: برای زمستان امسال برنامه داریم تولید افزایش پیدا کند و در کنار افزایش تولید افزایش مصرف را محدود می‌کنیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران وی با اشاره به افزایش تولید گاز طبیعی در مناطق مرکزی ایران و بهره‌برداری از فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی و تولید ۵۰ میلیون متر مکعب گاز از این دو فاز تصریح کرد: با وجود این افزایش تولید ۷۵ میلیون متر مکعبی کماکان تراز گاز در زمستان امسال منفی بوده و باید رشد مصرف محدود شود.

سهیلی‌پور در مورد اجرای طرح‌های پلکانی قیمت گاز و تاثیر آن در کاهش مصرف، اظهار کرد: در سال گذشته این طرح برای اولین بار اجرا شد و آن را در سال ۱۳۸۷ هم ادامه خواهیم داد.

او ادامه داد: پیشنهادی تهیه و به دولت ارائه شد که اگر مورد تصویب قرار گیرد آن‌دسته از دهک‌هایی که بیش از الگوی مصوب مصرف داشته باشند، جرایمی را معادل قیمت وارداتی گاز طبیعی از ترکمنستان خواهند پرداخت.

به‌گفته مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران براساس این طرح جدید دهک‌های ۸، ۹ و ۱۰ باید برای گاز مصرفی خود معادل قیمت‌های بین‌المللی پرداخت داشته باشند.

گوگرد ۷۰ درصد یارانه دارد

از سوی دیگر اکبر ترکان، معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت گفت: درحال حاضر مصرف کنندگان داخلی گوگرد کمتر از ۳۰ درصد قیمت واقعی آن‌را می‌پردازند و مابقی به‌صورت یارانه از سوی وزارت نفت پرداخت می‌شود. وی با اشاره به فروش هر کیلوگرم گوگرد ۲هزار ریال به صنایع داخلی، گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده بود از ابتدای امسال قیمت گوگرد آزاد شود که با دستور وزیر نفت و در راستای حمایت از صنایع داخلی این اقدام عملی نشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هر تن گوگرد صادراتی کشور بیش از ۷۰۰ دلار در بازار‌های بین‌المللی معامله می‌شود، تصریح کرد: برای آزادسازی قیمت گوگرد مقرر شده که مانند قیمت محصولات پتروشیمی به‌صورت مرحله به مرحله آزاد شود.

او عرضه یارانه‌ای گوگرد را عامل انگیزشی برای انحراف این فرآورده‌ گازی و صدور غیرقانونی آن از

کشور (قاچاق) عنوان کرد و افزود: به‌طور کلی مصرف داخلی گوگرد با وزارت نفت نبوده و وزارت صنایع و معادن باید در این‌رابطه اقدامات کنترلی انجام دهد. به‌گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، در حال حاضر به‌طور متوسط سالانه حدود ۲۵۰ هزار تن در مجتمع گازی پارس‌جنوبی و ۵۵۰ هزارتن در پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد گوگرد تولید می‌شود.