یک روزنامه اسپانیایی مدعی شد شرکت‌های شل و رپسول برای جایگزین کردن شرکت‌های دیگری به جای خود در پروژه ال ان جی پارس با مقامات ایران در حال مذاکره هستند.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، یک روزنامه اسپانیایی از مذاکره شرکت انگلیسی هلندی داچ شل و شرکت اسپانیایی رپسول با مقامات ایران برای کنارکشیدن از پروژه ال ان جی پارس خبر داد.

بر اساس گزارش روزنامه اکسپنسیون این دو شرکت با هدف جلب نظر مثبت ایران برای ورود مجدد به عرصه نفت و گاز ایران بعد از پایان یافتن فشارهای آمریکا بر شرکت‌های غربی مشغول مذاکره با ایران هستند.

شل و رپسول بر اساس توافق اولیه قرار بود در قالب پروژه‌ای به نام ال‌ان‌جی پارس با توسعه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی گاز تولیدی آن را به مایع تبدیل کنند. ارزش این پروژه ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است. یک سخنگوی رپسول از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.اما گفته می‌شود رپسول و شل در تلاشند تا شرکت‌های جدیدی را به جای خود برای اجرای پروژه مذکور بیابند. شرکت گازپروم روسیه، شرکت نفت هند و شرکت‌های چینی از جمله نامزدهای پیشنهادی در این زمینه هستند.

پیش تر مقامات ایران تا خرداد سال جاری به شرکت شل برای اعلام تصمیم نهایی خود در مورد این پروژه مهلت داده بودند.

به دلیل نزدیکی شرکت‌های غربی به اقتصاد آمریکا این شرکت‌ها در برابر فشارهای سیاسی آمریکا بسیار آسیب‌پذیر نشان داده‌اند. شرکت‌های آسیایی به ویژه شرکت‌های روسی و چینی با چنین وضعیتی مواجه نیستند و همین امر وضعیت مطلوبی را برای آنها در ایران پدید آورده است.

یک شرکت سوئیسی با نادیده گرفتن فشارهای آمریکا قراردادی را با ایران در بخش گاز به امضا رسانده است.