رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت: در بازار کولرهای آبی و گازی به دلیل وفور کالا، هیچ گران‌فروشی‌ وجود ندارد، اما کارخانه‌ها قیمت کالاهایشان ر نسبت به پارسال حداقل ۲۰‌درصد افزایش داده‌اند. محمد طحان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه کارخانه‌های تولیدکننده کولر آبی در چند روز اخیر قیمت کالاهای خود را پنج تا هفت‌درصد افزایش داده‌اند، گفت: این کارخانه‌ها در دی ماه افزایش ۹ تا ۱۴درصدی داشته‌اند و در ابتدای تابستان سال گذشته هم سه تا پنج‌درصد کولر خود را گران کرده بودند؛ در واقع قیمت کولر نسبت به سال گذشته در همین ایام حداقل ۲۰‌درصد افزایش پیدا کرده است.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت: در حال حاضر بازار در رکود به سر می‌برد و با اینکه گرما کاملا محسوس است،‌ مردم تمایلی به خرید نشان نمی‌دهند؛ چون قیمت‌ کالاها مطابق تورم بالا رفته و همین باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است.

هدر روی انرژی

او با بیان اینکه به دلیل گرانی ورق گالوانیزه در سال‌های اخیر بسیاری از مردم از کانال‌کشی برای منازل خودداری می‌کنند، گفت: دیده می‌شود که بسیاری از ساختمان‌ها کولر را در بالکن بر روی یک چهارپایه و پشت پنجره قرار می‌دهند که این کار استاندارد نیست.

او تاکید کرد: استفاده نکردن از کانال‌کشی باعث هدر رفتن انرژی می‌شود و هوایی که از این طریق تولید می‌شود، مطلوب نیست و دم‌دار است.

کولرهای سلولزی

طحان‌پور درباره کولرهای سلولزی که در یکی دو سال اخیر به بازار آمده‌اند نیز گفت: قیمت این کولرها تا ۳۰‌درصد گران‌تر از کولرهای آبی معمولی است ولی مردم استقبال خوبی از آن کرده‌اند.

او ویژگی تصفیه هوا را یکی از دلایل استقبال مردم تهران از این نوع کولرها در هوای آلوده تهران عنوان کرد.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران همچنین به مردم توصیه کرد که کولرهای گازی را با برندهای معتبر خریداری کنند.

او تاکید کرد: شرکت‌های معتبر خدمات پس از فروش خوبی دارند و خیال مشتری پس از خرید برای گرفتن خدمات پس از فروش از آن‌ها راحت است.

به گفته طحان‌پور در زمینه کولر آبی هیچ وارداتی نداریم و تعدادی از این کولرها هم به کشورهای آفریقایی و عراق صادر می‌شود.

او گفت: یکی از کارخانه‌های تولیدی داخل مواد اولیه ساخت کولر را به صورت CKD به سودان صادر می‌کند که پس از مونتاژ،‌ این کولرها به آفریقا صادر می‌شوند.

قیمت‌ها

قیمت کولرهای آبی در بازار کولر کوچک ۲۵۰۰ با مبلغ ۸۵هزار تومان آغاز می‌شود و به قیمت ۳۳۰هزار تومان می‌رسد.

کولرهای گازی هم که نوع اسپیلت آن از ۵۵۰ تا ۶۰۰هزار تومان آغاز و به دومیلیون تومان می‌رسد.

بهای کولرهای گازی پنجره‌ای هم از قیمت ۴۷۰ هزار تومان آغاز می‌شود.