اجرای سریع طرح اتصال شبکه برق ایران افغانستان و تاجیکستان

وزیر نیرو خواستار اجرایی شدن طرح اتصال شبکه‌های برق، جاده‌ای‌، ریلی و مخابراتی سه کشور ایران‌، افغانستان و تاجیکستان شد.

به گزارش مهر، پرویز فتاح در مراسم افتتاحیه هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری ایران و تاجیکستان در تهران گفت: روابط دو کشور دوست و مسلمان با بهره‌گیری از مشترکات دینی‌، فرهنگی و تاریخی در ابعاد مختلف سیاسی‌، اجتماعی و اقتصادی در سطح مطلوبی قرار دارد و تحت توجهات و اراده رهبران دو کشور روند رو به رشدی را در پیش گرفته است. به گفته وی، هر چند حجم مبادلات تجاری دو کشور حاکی از روند رو به رشد است و لیکن مبلغ ۱/۱۲۷میلیون دلار به عنوان حجم صادرات ایران به تاجیکستان در سال ۱۳۸۵ و مبلغ ۳۴/۸ میلیون دلار به عنوان حجم واردات ایران از تاجیکستان در این سال‌، متناسب با سطح خوب روابط سیاسی دو کشور دوست و مسلمان نیست و بر ضرورت هدایت بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور جهت افزایش حجم مبادلات و سرمایه‌گذاری‌های مشترک تاکید می‌کند.

وی گفت: پروژه‌های زیربنایی در دست اجرا توسط شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان از جمله طرح سد و نیروگاه سنگ توده ۲‌، تونل انزاب و تونل چار مغزک هر چند نمادهای دلگرم‌کننده‌ای از همکاری‌های دو کشور در عرصه فنی و صنعتی هستند ولیکن هنوز مسوولان دو کشور راهی طولانی جهت توسعه همکاری‌ها و بر طرف کردن موانع موجود و تسهیل مناسبات از طریق امضای اسناد همکاری اقتصادی‌، پیش رو دارند.

فتاح ابراز امیدواری کرد که ‌این اجلاس زمینه نهایی سازی و امضای موافقتنامه‌های حمل و نقل جاده‌ای‌، حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای‌، یادداشت تفاهم بیمه‌ای و سایر اسناد را فراهم و بستر مناسب برای مراودات بخش‌های خصوصی دو کشور را مهیا کند.

وی افزود: هیات‌های مذاکره‌کننده دو طرف باید اولویت برای اجرایی شدن توافقات گذشته و اتخاذ راهکارها و سقف زمانی معین برای عملیاتی شدن این توافقات را در نظر گرفته و طرح اتصال شبکه‌های برق‌،جاده‌ای‌،ریلی و مخابراتی سه کشور ایران‌، افغانستان و تاجیکستان را پیگیری کنند.

وی بر همکاری بین بانک‌های دو کشور در راستای گسترش روابط اقتصادی فی‌مابین تاکید کرد و خواستار تشکیل کمیته‌های تخصصی با عضویت دستگاه‌های مختلف به منظور پیگیری تفاهمات حاصله در هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور شد.