درحالی قرار است طرح توزیع گازوئیل با کارت هوشمند سوخت همزمان با دوره سوم سهمیه‌بندی بنزین از امروز اجرایی شود که شنیده شده بیش از نیمی از دارندگان خودروهای سنگین دیزلی هنوز موفق به دریافت کارت سوخت نشده‌اند. به‌گزارش ایسنا، با وجود اطلاع‌رسانی گسترده درباره دریافت کارت هوشمند گازوئیل همچنان بیش از نیمی از دارندگان خودروهای دیزلی به دلایل مختلف موفق به تحویل کامل مدارک مورد نیاز کارت یا تحویل آن نشده‌اند.

محمدرضا نعمت‌زاده، معاون وزیرنفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با تایید این مطلب، به اختصاص تعداد کافی کارت سوخت به جایگاه‌ها اشاره و اظهار می‌کند: کسانی که موفق به گرفتن کارت هوشمند گازوئیل نشده‌اند تا زمان دریافت کارت خود می‌توانند به‌کمک کارت‌ جایگاه‌داران سوختگیری کنند.

وی همچنین با اشاره به این‌که دارندگان کارت از امروز باید با استفاده از کارت خود سوختگیری کنند، گفت: در ابتدای اجرایی شدن طرح توزیع بنزین با کارت هوشمند نیز کارت مخصوص جایگاه‌ها عرضه شد، زیرا درهرصورت تا جا افتادن طرح بین مردم تعدادی از خودروها هستند که موفق به دریافت کارت خود نشده‌اند.

از سوی دیگر بیژن حاج‌محمدرضا، رییس سندیکای جایگاه‌داران اعلام می‌کند: «هم‌اکنون از مجموع حدود ۷۵۰هزار خودرو دیزلی در کشور، برای حدود ۳۶۰هزار دستگاه خودرو کارت صادر شده که حدود ۲۸۰هزار کارت در اختیار صاحبان خودرو قرار گرفته است.» امروز همچنین مصادف است با آغاز دور سوم سهمیه‌بندی بنزین که به این ترتیب این طرح وارد سال دوم خود خواهد شد. در این راستا اجرای تصمیم‌های مهمی مانند برداشته ‌شدن یارانه بنزین خودروهای بالاتر از ۲۰۰۰ سی.سی داخلی و ۱۳۰۰ سی.سی وارداتی و دریافت بنزین به قیمت آزاد (لیتری ۴۰۰ تومان) بدون نیاز به کارت و به قیمت هر لیتر ۵۴۰ تومان برای بنزین سوپر، تعدیل سهمیه بنزین خودروهای عمومی از ابتدای تیر، کاهش فرصت استفاده از کوپن‌ بنزین و همچنین انتقال فقط ۳۰درصد مازاد سهمیه وسایل نقلیه عمومی به دور بعد از جمله دلایل ازدحام نامتعارف جایگاه‌ها در روزهای پایانی خرداد اعلام ‌شده است.

رییس سندیکای جایگاه‌داران نوسانات برق شبکه سراسری را نیز عامل منفی دیگری در به‌هم‌خوردن نظم جایگاه‌ها می‌داند و افزود: کمبود جایگاه‌های توزیع فرآورده مشکل دیگری است که هر روز پررنگ‌تر می‌شود؛ به گونه‌ای که هم‌اینک بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ جایگاه در تهران فعالیت می‌کنند که لازم است به ۴۰۰ مورد افزایش پیدا کند.