دنیای اقتصاد - نخستین برنامه قطعی برق در کشور اعلام شد. برنامه خاموشی‌ها در دو نوبت 2ساعته طی 24ساعت برای هر منطقه تحت پوشش شرکت‌های توزیع نیروی برق پیش‌بینی شده است. برنامه زمان‌بندی خاموشی‌ها برای هر استانی به صورت جداگانه تهیه شده و توسط شرکت‌های برق منطقه‌ای به اطلاع عموم خواهد رسید.

جداول خاموشی از امروز اجرا می‌شود
سهم 4 ساعتی پایتختی‌ها از خاموشی
نخستین برنامه قطعی برق در کشور اعلام شد. دولت در گام نخست، پایتخت را برای اعلام قطعی برق انتخاب کرده است.
براساس اعلام توانیر و برق منطقه‌ای استان تهران، قرار است روزانه و در دو نوبت پایتخت به خاموشی رود.
خبرگزاری مهر در این باره گزارش داده است: برنامه خاموشی‌ها در دو نوبت ۲ساعته طی ۲۴ساعت برای هر منطقه تحت پوشش شرکت‌های توزیع نیروی برق پیش‌بینی شده است. برنامه‌های هفتگی نیز توسط شرکت‌های یاد شده مستقر در استان‌های تهران و قم از طریق رسانه‌های محلی قبل از شروع هر هفته اعلام خواهد شد.
همچنین تعداد نوبت‌های خاموشی مشخص شده در یک دوره زمانی معین به طور مساوی اعمال می‌شود. در همین حال متناسب با اقدام عملی مشترکان برای صرفه‌جویی مصرف برق (حداقل به میزان 10درصد) سهم خاموشی‌های استانی کاهش و در برنامه فوق لحاظ می‌شود. بنابراین از این طریق احتمال تغییر در مدت زمان و تعداد دفعات خاموشی نیز ممکن است.
به گفته محمدعلی وحدتی، مدیرعامل شرکت توانیر برنامه زمان‌بندی خاموشی‌ها به صورت مدون و مشخص تهیه شده و به اطلاع عموم می‌رسد. وی همچنین با بیان این مطلب که برنامه زمان‌بندی خاموشی‌ها برای هر استانی به صورت جداگانه تهیه شده و توسط شرکت‌های برق منطقه‌ای به اطلاع عموم خواهد رسید، تاکید کرد: اعلام برنامه زمان‌بندی خاموشی‌ها بنا به درخواست مردم صورت گرفته تا مردم با توجه به جدول خاموشی‌ها برنامه‌ریزی‌های مناسب را انجام دهند.
البته مدیرعامل شرکت توانیر اظهار داشته که هیچ منطقه‌ای از تهران بیش از دوساعت خاموشی نخواهند داشت که این موضوع مغایر با برنامه خاموشی است که از سوی برق منطقه‌ای استان تهران اعلام شده است.
احتمال تغییر در جدول خاموشی‌ها
از طرف دیگر حسن علیزاده، مشاور وزیر نیرو اعلام کرد: با توجه به همکاری مردم با وزارت نیرو مبنی بر صرفه‌جویی در مصرف برق، احتمال تغییرات در جدول زمان‌بندی خاموشی‌های کشور وجود دارد.
وی افزود: وزارت نیرو در تدوین جدول زمان‌بندی خاموشی‌ها بدبینانه‌ترین شرایط را در نظر گرفته و به دلیل همراهی مردم در صرفه‌جویی در مصرف برق، احتمال تغییر در برنامه زمان‌بندی خاموشی‌ها در شهرهای مختلف کشور وجود دارد. مشاور وزیر نیرو افزود: صرفه‌جویی‌های مردم طی روزهای گذشته و در مواردی خاص حتی در بعضی روزها سبب کاهش ۷۰۰مگاواتی مصرف برق شده است.
وی ادامه داد: بنابراین اگر صرفه‌جویی 10درصدی در مصرف صورت گیرد نیازی به خاموشی نیست یا میزان خاموشی‌ها به حداقل می‌رسد.
به گفته مسوولان به دلیل کاهش توان تولید برق ناشی از کمبود ذخایر نیروگا‌ه‌های برق آبی، اعمال برنامه‌ خاموشی‌ها اجتناب‌ناپذیر بوده و سیاست‌گذاری در زمینه نحوه اعمال و اعلام خاموشی‌ها با هماهنگی شرکت‌های توزیع نیروی برق تدوین شده است.
این درحالی است که تنها 2200مگاوات برق از طریق منابع برقابی تامین می‌شود و بیشترین میزان استفاده از این منابع نیز در زمان پیک مصرف است. اما پرویز فتاح، وزیر نیرو بیشترین کمبود برق را ناشی از خشکسالی و کاهش نزولات جوی در سال آبی جاری می‌داند و می‌گوید: از 500 سدی که در کشور وجود دارد، 90سد در حالت بحران قرار دارند و از این 90 سد، 15سد برقابی هستند که 7200 مگاوات برق تولید می‌کنند.
به اعتقاد مسوولان وزارت نیرو در شرایط فعلی اعلام و اجرای خاموشی‌ها (از امروز) تا پایان شهریور تنها راهکاری است که برای جبران کمبود برق قابل اجرا است.
برنامه زمان‌بندی خاموشی‌های برق در تهران و محدوده جغرافیای آن منتشر شد. این برنامه زمان‌بندی برای هفته نخست تیر ماه به صورت ثابت اجرا می‌شود. شرکت توانیر برنامه خاموشی هفته‌های آتی را در اطلاعیه‌های بعدی منتشر می‌کند.