گروه صنعت و معدن- سازندگان تجهیزات صنعتی نیز به سرنوشت تولیدکنندگان صنعت برق دچار شده‌اند. به گفته رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی، دولت طلب‌های این بخش از صنعت کشور را پرداخت نکرده است و در عین حال تجهیزات خود را از طریق واردات تامین می‌کند. اعضای سندیکای صنعت برق نیز حدود ۲میلیارد دلار از شرکت‌های دولتی طلبکارند و همچنان در انتظار وصول طلب‌های خود هستند.

پویش من، دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران در گفت‌وگویی با ایسنا، اظهار داشت:‌ دولت، طلب سازندگان تجهیزات صنعتی‌ را نمی‌دهد و در حال حاضر سازندگان صنعتی به دلیل عدم وصول مطالباتشان از کارفرمایان دولتی و عدم ارائه تسهیلات بانکی با حداقل ظرفیت فعالیت می‌کنند که در صورت ادامه وضعیت فعلی تا چند ماه آینده با بحران‌های جدی روبه‌رو شده و مجبور به تعدیل نیروی وسیع و گسترده خواهند شد. او خاطرنشان کرد: مشکلات فرهنگی نیز در این عرصه وجود داشته و برخی کارفرمایان صرفا به دلیل برتر دانستن اجناس خارجی، اقدام به واردات آن‌ها می‌کنند، در حالی که تولیدکنندگان داخلی همان تجهیزات را با همان کیفیت تولید می‌کنند. دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران با تاکید بر این‌که اجرای قانون حداکثر استفاده از توان داخلی موجب تقویت صنایع خواهد شد،‌ خاطرنشان کرد: قانون حداکثر استفاده از توان داخلی با هدف بالا بردن سهم شرکت‌های داخلی در پروژه‌های ملی در سال ۱۳۷۶ به تصویب رسید، اما کارفرمایان به حداقل شرط قانونی عمل کرده و قانون حداکثر استفاده ضمانت اجرایی ندارد.

پویش‌من گفت: در حالی که با توجه به وضعیت صنعتی کشور بیشترین پروژه‌ها در حوزه‌هایی چون سیمان، فولاد، نفت و گاز در حال اجراست، اما تلاش تولیدکنندگان داخلی برای ورود به این حوزه‌ها بی‌ثمر است. وی هشدار داد: سال گذشته حدود ۵۰۰‌میلیون دلار انواع پمپ وارد کشور شد، در حالی که تولیدکنندگان داخلی با وجود ظرفیت ۳۰۰‌میلیون دلاری تنها ۱۰۰‌میلیون دلار پمپ تولید کردند.