گروه صنعت و معدن- شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن و فولاد در حال حاضر سرگرم چانه‌زنی برای تعیین نرخ فروش جدید سنگ‌آهن هستند. خبرگزاری فارس با فعالان این دو حوزه گفت‌وگویی انجام داده که در آن بر واقعی شدن نرخ این ماده معدنی تاکید شده همانطور که اکنون برای فولاد چنین شده است.

برخی از سرمایه‌گذاران این بخش نیز معتقدند، دولت باید شرایط جدید که ناشی از واگذاری سهام شرکت‌های دولتی است را برای فولادی‌ها تشریح کند و همزمان برنامه‌ای چندساله تدوین شود تا شرکت‌های فولادی نیز بر مبنای آن سود، هزینه و... خود را پیش‌بینی کنند. پیشنهاد ۱۰۰هزار تومانی

هم‌اکنون سنگ‌آهن تولید داخل به عنوان ماده اولیه مورد نیاز کارخانه‌های فولادسازی با قیمتی پایین‌تر از قیمت‌های جهانی به واحدهای فولادی عرضه می‌شود و این در حالی است که فولاد داخلی با وجود برخورداری از یارانه‌ سنگ‌آهن و انرژی، به قیمت جهانی به فروش می‌رسد.

بررسی قیمت‌های شمش نشان می‌دهد بهای جهانی این محصول در فروردین سال گذشته ۵۰۰ دلار بود که در انتهای سال ۸۶ به ۹۰۰ دلار رسید. شمش فولاد سال جاری را نیز با جهش قیمتی آغاز کرد و فقط در روزهای ۱۵ تا ۱۹ فروردین‌ماه از ۸۹۵ به ۹۸۵ دلار افزایش یافت که این روند تاکنون نیز ادامه داشته است. در این شرایط نرخ داخلی فولاد نیز با اندکی فاصله در پشت سر قیمت‌های جهانی در حرکت بوده، به طوری که هم‌اکنون قیمت‌ها به مرز ۱۲هزار ریال در هر کیلوگرم رسیده است. به این ترتیب مقایسه قیمت‌های فعلی با نرخ‌های ابتدای سال گذشته بیانگر آن است که فولاد از رشد ۵/۲ برابری در فروش برخوردار شده است. در چنین وضعیتی بهای فروش هر تن کنسانتره سنگ آهن در یک سال اخیر از ۴۷هزار تومان به ۵۶هزار تومان رسیده که این رقم تنها حدود ۲۰درصد رشد را نشان می‌دهد.

محمد‌علی احمدزاد اصل، رییس هیات مدیره شرکت سنگ آهن چادرملو در این مورد با اشاره به برگزاری جلسات مربوط به تعیین قیمت سنگ آهن با حضور فولادسازان و تولید‌کنندگان سنگ آهن گفت: معدنکاران خواستار اعمال قیمت ۱۰۰ هزار تومانی بابت فروش هر تن کنسانتره سنگ آهن در مرحله اول طرح پیشنهادی خود هستند.

وی افزود: بر این اساس در مراحل بعدی، قیمت‌ها با توافق فولادسازان و معدن‌کاران و بر اساس میزان عرضه و تقاضا، افزایش قابل قبولی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ۲۵درصد قیمت تمام شده تولید فولاد به سنگ‌آهن اختصاص دارد تاکید کرد: احتساب قیمت ۱۰۰ تا ۱۲۰هزار تومانی برای هر تن کنسانتره سنگ آهن باعث ایجاد شوک در بازار نخواهد شد.

به گفته وی هم‌اکنون بحث‌های مربوط به تعیین قیمت سنگ آهن بین شرکت‌های فولادی و سنگ آهن در حال پیگیری است و ایمیدرو در این جلسات نقشی ندارد.

وی پیش‌بینی کرد نتایج جلسات مربوط به تعیین قیمت سنگ آهن طی ماه جاری مشخص شود. رییس هیات مدیره شرکت سنگ آهن چادرملو ادامه داد: هر قیمتی که مورد توافق فولادسازان و معدنکاران سنگ آهن قرار گیرد از ابتدای سال آینده قابل اعمال خواهد بود.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، واقعی شدن قیمت سنگ آهن یک الزام است و این موضوع حتی برای صنعت فولاد نیز مفید خواهد بود.

وی با طرح این سوال که صنعت فولاد تا چه زمانی می‌خواهد از رانت خرید سنگ آهن به قیمت پایین برخوردار شود، تصریح کرد: در حال حاضر صنعت فولاد با دو مساله مواجه است که یکی قیمت پایین سنگ آهن بوده و دیگری برخورداری از یارانه‌ حامل‌های انرژی است و در واقع قیمت مواد اولیه تولید فولاد یک سوم قیمت‌های جهانی است ولی بهای فولاد تولیدی برابر با قیمت‌های جهانی است.

احمدزاد اصل هزینه حمل هر تن سنگ آهن را از ایران به چین حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰دلار عنوان کرد و افزود: تولید‌کنندگان چینی پس از خرید سنگ آهن از ایران، آنرا به فولاد تبدیل کرده و سپس فولاد تولیدی خود را با قیمتی پایین‌تر از فولاد ایرانی به ما عرضه می‌کنند که به همین دلیل فولاد‌سازان ایرانی خواستار وضع تعرفه برای فولاد وارداتی هستند.

به گفته وی، آزادسازی نرخ سنگ آهن در راستای رعایت عدالت بین بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی ضروری است.

احمدزاد اصل قیمت علی‌الحساب فروش هر کیلو سنگ آهن به کارخانه‌های فولاد را در سال جاری ۶۵تومان عنوان کرد و افزود: هم اکنون قیمت جهانی سنگ آهن حدود ۱۰۷ یورو بیش از ۱۴۵هزار تومان است در حالیکه این محصول با قیمت بسیار پایین به فولاد سازان عرضه می‌شود.

وی افزود: هم اکنون حدود ۲۲میلیون تن سنگ آهن در کشور تولید می‌شود که اکثر نیاز تولید‌کنندگان فولاد را تامین می‌کند.

تعیین قیمت با جدول زمان‌بندی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شستا با تاکید بر این موضوع گفت: قیمت سنگ‌آهن باید براساس یک جدول زمان‌بندی پنج‌ساله تعیین و روند تعیین قیمت‌ها توسط دولت مشخص شود.

محمدرضا پورابراهیمی اشاره به بحث‌های مطرح شده مبنی بر احتمال تغییر قیمت فروش سنگ‌آهن در کشور گفت: اگر قرار باشد این قیمت تغییر کند قطعا بحث افزایش آن پیگیری خواهد شد و بحث کاهش قیمت‌ها مطرح نخواهد بود.

پورابراهیمی با بیان اینکه دولت حق دارد از منافع خود دفاع و تولیدات خود را متناسب با قیمت‌های جهانی عرضه کند گفت: هر چقدر قیمت‌های داخلی به قیمت جهانی نزدیکتر شود کارایی اقتصادی نیز افزایش خواهد یافت.

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز در این مورد گفت: افزایش قیمت سنگ‌آهن تمایل سرمایه‌گذاران به حضور در معادن سنگ‌آهن را افزایش خواهد داد و به این ترتیب طرح‌های توسعه‌های سنگ آهن نیز با سرعت بیشتری اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: افزایش قیمت‌گذاری سنگ‌آهن گام مثبتی در جهت خصوصی‌سازی معادن سنگ آهن خواهد بود و به واگذاری‌ها تسریع می‌بخشد.

محمد احرامیان، مدیرعامل شرکت نورد فولاد یزد در این مورد گفت: تاکید بر ارزان فروشی سنگ آهن یا به این دلیل است که فولاد سازان می‌خواهند سود خود را بالا نگه دارند و یا اینکه آنقدر ضرر ده هستند که می‌خواهند با خرید سنگ آهن ارزان قیمت، زیان خود را جبران کنند.

وی گفت: شرکت‌های داخلی تولیدکننده شمش فولاد هر کیلو سنگ‌آهن را به قیمت حدود ۵۶تومان خریداری می‌کنند در حالیکه قیمت جهانی هر کیلو سنگ‌آهن حدود ۱۵۰تومان است و به این ترتیب معدنکاران ایرانی ۱۰۰ تومان در فروش هر کیلو سنگ آهن ضرر می‌کنند در حالیکه اگر سنگ آهن داخلی نیز به قیمت جهانی فروخته شود عده‌ای به واردات سنگ آهن اقدام خواهند کرد و کمبود فولاد داخلی نیز جبران خواهد شد.