گروه صنعت و معدن - وزیر صنایع‌و‌معادن از برنامه احداث نیروگاه‌هایی برای تولید ۴هزار مگاوات خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما، این نیروگاه‌ها قرار است با هدایت وزارت صنایع‌و‌معادن و توسط بخش خصوصی ساخته شوند. علی‌اکبر محرابیان این خبر را غروب دوشنبه در مراسم افتتاح کارخانه گندله‌سازی اردکان اعلام کرد. وزارت صنایع‌و‌معادن به تازگی توافقنامه‌ای با وزارت نیرو امضا کرده که بخش صنعت‌و‌معدن برای رهایی از قطعی برق و کمبودهای آتی، ۴هزار مگاوات ظرفیت جدید وارد شبکه سراسری برق کند.

این میزان برق بیش از ۱۰درصد از کل ظرفیت‌هایی است که از ابتدای شکل‌گیری صنعت برق در ایران احداث شده‌اند.

علی‌اکبر محرابیان در این باره گفت که وزارت نیرو اعلام کرده توربین‌های تولید برق‌، قادر به تامین انرژی (برای حوزه صنعت و‌معدن) نیستند. اگرچه وزارتخانه متبوع محرابیان، تامین برق این حوزه را در اولویت قرار داده است.

وزیر صنایع‌و‌معادن در همین حال خبر داد که به زودی در شهرستان اردکان کلنگ نخستین نیروگاه تولید برق برای صنعت‌و‌معدن به زمین زده می‌شود. ظرفیت تولید این نیروگاه ۵۰۰مگاوات انرژی برق خواهد بود. به گفته وی، در هفته آتی، قرارداد ساخت نیروگاه فوق منعقد خواهد شد.

محرابیان خاطرنشان کرد: به سبب کاهش توان تولید برق و نیاز صنعت راهی جز احداث نیروگاه نداریم.

برنامه احداث نیروگاه برای صنایع‌و‌معادن در دولت قبل نیز مطرح شده بود؛ به طوری که وزارتخانه‌های نیرو و صنایع و معادن توافقنامه‌ای برای ایجاد ۲هزار مگاوات ظرفیت جدید امضا کرده بودند؛ طوری که متولی احداث آن نیروگاه‌ها وزارت صنایع و معادن باشد و این وزارتخانه راسا با سرمایه‌گذاران وارد مذاکره شود.

همین توافقنامه از سال گذشته تاکنون مورد استناد پرویز فتاح، وزیر نیرو قرار می‌گرفت؛ در حالی که وزارت صنایع و معادن از پذیرفتن چنین مسوولیتی خودداری می‌کرد. به گونه‌ای که وزارت صنایع و معادن اعلام کرده بود اگر چنین باشد وزارت نیرو نیز باید کارخانه فولاد احداث کند.

با این حال کمبود تولید برق، هدر رفت در شبکه توزیع و اولویت داشتن مصرف‌کنندگان خانگی در وزارتخانه را مجددا پای میز مذاکره کشاند و این بار دو برابر رقم توافقی قبلی برنامه احداث نیروگاه در دستور کار وزارت صنایع و معادن قرار گرفت.

وزیر صنایع و معادن در بخش دیگری از سخنانش در مراسم افتتاح کارخانه گندله‌ اردکان به خبر تازه‌ای در مورد طرح آمایش صنعت و معدن اشاره کرد.

محرابیان در این باره اظهار داشت: در کمتر از ۵۰ روز فراخوان طرح‌های آمایش صنعت و معدن حدود ۸۵۰ سرمایه‌گذار برای ۸۰۰ طرح به طور قطعی اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گفته وی ثبت‌نام این تعداد سرمایه‌گذار قطعی شده اگرچه خود چنین استقبالی را پیش‌بینی نمی‌کرده است.

محرابیان تصریح کرد: هنوز تعدادی از طرح‌ها سرمایه‌گذار نیافته‌اند، بنابراین اکنون برخی طرح‌ها با تعدد متقاضیان مواجه شده‌اند.

وزیر صنایع و معادن خاطر نشان کرد: چنین پدیده‌ای نشان می‌دهد فضای کشور برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و معدن مثبت است و توجه ویژه‌ای به این بخش معطوف شده است.

طرح آمایش صنعت و معدن در اسفند ماه سال گذشته مطرح شد و طبق پیش‌بینی‌های وزارت صنایع و معادن ۳۰هزار میلیارد تومان اعتبار جذب این تعداد طرح خواهد شد.