مهر - مدیر‌‌عامل شرکت ملی گاز ایران از بهره‌‌برداری حدود ۷ میلیارد دلار طرح در هفته دولت خبر داد.

سید‌رضا کسایی‌زاده اظهار داشت: با بهره‌‌برداری از این طرح‌‌ها بسیاری از تنگناهای انتقال گاز طبیعی در سرشاخه‌ها برطرف خواهد شد. معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه خط لوله ششم سراسری که وظیفه انتقال گاز از عسلویه به استان خوزستان را بر عهده دارد، مراحل پایانی ساخت را طی می‌‌کند، توضیح داد: با راه‌اندازی این طرح انتقال گاز از عسلویه به خوزستان تسهیل خواهد شد.

به گفته وی، طول این خط لوله ۵۰۰ کیلومتر و قطر آن ۵۶ اینچ است که با هزینه یک میلیارد دلار ساخته شده است.

کسایی‌زاده خاطر نشان کرد: همچنین خط لوله پنجم سراسری با پنج ایستگاه تقویت فشار برای انتقال گاز ترش فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی به میدان آغاجاری در نظر گرفته شده که قطر این خط لوله ۵۶ اینچ و طول آن حدود ۵۰۰ کیلومتر است.

به گفته کسایی‌‌زاده، در هفته‌‌های آینده احداث خط پنجم تهران نیز به طول حدود ۲۰۰ کیلومتر و با قطر ۵۶ اینچ از حوالی نیزار قم تا شرق تهران آغاز می‌‌شود که با ساخت این خط با سرمایه‌گذاری حدود ۳۰۰ میلیون دلار گازرسانی به استان تهران و سمنان تقویت می‌شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه پروژه خط لوله سوم آذربایجان که در مسیر ساوه ـ همدان ـ بیجار ـ تکاب ـ شاهین دژ ـ میاندوآب ـ ارومیه قرار دارد به زودی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، خاطر نشان کرد: این خط انتقال گاز با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری به طول ۷۴۰ کیلومتر در قطرهای ۴۸ ، ۴۰ و ۳۰ اینچ توسط پیمانکاران داخلی ساخته شده است.

به گفته وی با ساخت خط لوله ساوه ـ قزوین و راه‌اندازی ایستگاه جدید قزوین و یک کمپرسور که پیش از این راه‌اندازی شده ، استان گیلان نیز با افزایش حجم فشار گاز مواجه خواهد شد و اشکالات و نارسایی گازرسانی به استان اردبیل برطرف می‌شود.