گروه صنعت‌و‌معدن - تولیدکنندگان پودر شوینده حمایت‌های تعرفه‌ای را هم‌زمان با حذف یارانه‌ها می‌خواهند. به دنبال پیشنهاد حذف تعرفه واردات پودر شوینده از سوی معاون برنامه‌ریزی راهبردی ریاست جمهوری دبیر شورای تولیدکنندگان پودر شوینده، ضمن ابراز نگرانی نسبت به اجرایی شدن این پیشنهاد، خواستار برگشت تعرفه به سطح ۴۰ و ۴۵درصد (اردیبهشت‌ماه امسال) یعنی قبل از خروج این محصول از سبد حمایتی شد. مصطفی مقدسی با بیان اینکه در حال حاضر تعرفه واردات پودرشوینده به‌صورت فله ۲۰ و پاکتی ۲۵‌درصد است، اظهار داشت: صنعت شوینده تا مقطع اول خرداد امسال از یارانه تفاوت قیمت برخوردار بود و این محصول در سبد حمایتی دولت قرار داشت و به این ترتیب سیستم حمایتی دولت که به مدت ده‌ها سال بر این صنعت سایه انداخته بود، فرصت‌های تجهیز و تغییر تکنولوژی و آمادگی برای ورود به عرصه رقابت بین‌المللی را از بین برد.

وی در گفت‌و‌گو با فارس، بابیان اینکه پیشنهاد حذف تعرفه پودرهای شوینده به طور جدی در دستگاه‌های اجرایی کشور مطرح شده است، گفت: صنعت شوینده به دلیل ظرفیت ۲/۱‌میلیون تنی و نیاز داخلی حدود ۴۵۰‌هزار تنی بالقوه می‌تواند علاوه‌بر تامین تمام نیازهای کشور، در یک فضای رقابتی داخلی اهداف و منافع دولت را نیزتامین کند.

به گفته مقدسی در حالی‌که در زمان حمایت یارانه‌ای که پودر شوینده با یک سوم قیمت واقعی در بازار به فروش می‌رسید، تعرفه وارداتی آن ۴۰‌درصد بود، این تعرفه در زمان آزاد‌سازی قیمت پودر به ۲۰‌درصد کاهش یافت که باید دید آیا پیشنهاد‌دهنده نمی‌دانسته وقتی قیمت محصولی سه برابر می‌شود، طبیعتا رقبای خارجی فرصت حضور بیشتر در بازار داخلی را به دست می‌آورند و این مساله به معنی تسلیم و فداکردن یک صنعت و بیکار شدن صدها هزار فرد شاغل است.

وی با اشاره به اتخاذ نظام تشویق صادراتی در چین و تغییر نگرش از صادرات مواد اولیه و واسطه‌ها به سمت صادرات محصول نهایی اظهار داشت: اتخاذ این سیاست‌ها باعث افزایش قیمت مواد اولیه برای ما شده و به جای آن به تولید‌کنندگان محصول نهایی چینی تا ۱۳‌درصد جایزه تعلق می‌گیرد و این درحالی است که پیشنهاد کاهش تعرفه واردات پودر شوینده با عملکرد چینی‌ها همسویی دارد و ظاهرا قرار است چینی‌ها به تولید‌کنندگانشان امتیاز دهند و در مقابل از تولید‌کنندگان ایرانی امتیاز گرفته شود و بازار صد ساله شوینده ایران در اختیار چینی‌ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: در زمانی که انجمن صنایع شوینده و بهداشتی به کمک دلایل کارشناسی نسبت به کاهش تعرفه پودر شوینده اعتراض کرده و خواستار برگشت آن است، ارائه پیشنهاد تعیین تعرفه صفر دهن‌کجی به نهادهای تخصصی است که مطابق قانون ایجاد شده‌اند و می‌توانند بازوی توانمندی برای دولت به منظور اتخاذ تصمیم درست باشد.

مقدسی با بیان اینکه هم‌اکنون تعرفه واردات پودر شوینده به عربستان سعودی۲۰‌درصد، ترکیه ۸ تا ۱۸درصد و پاکستان ۲۵‌درصد است، خواستار بررسی دقیق وکارشناسی تعرفه واردات پودر به کشور و برگشت تعرفه این محصول به مقطع اردیبهشت ماه یعنی ۴۰ و ۴۵درصد شد.