دنیای اقتصاد - سناریوهای قیمت گاز برای مصرف‌کنندگان تهیه‌شده و وزارت نفت در حال رایزنی برای تعیین نرخ نهایی است. در حال حاضر معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت و امور تعرفه شرکت ملی گاز در حال مذاکره برای بهای فروش گاز طبیعی هستند.این اقدامات در راستای طرح تحول اقتصادی و حذف یارانه‌ها از حامل‌های سوخت در جریان است. اگرچه هنوز اظهارنظر رسمی از سوی مقامات صنعتی و امور انرژی اعلام نشده است. گاز ترکمنستان مبنای قیمت جدید برای صنایع

سناریوهای نوشته و نانوشته برای قیمت گاز

گروه صنعت‌و‌معدن - سناریوهای قیمت گاز برای مصرف‌کنندگان تهیه‌شده و وزارت نفت در حال رایزنی برای تعیین نرخ نهایی است.

خبرنگار ما پس از پیگیری نرخ‌های جدید این سوخت فسیلی برای بخش‌های صنایع و خانگی، گزارش داد: در حال حاضر معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت و امور تعرفه شرکت ملی گاز در حال مذاکره برای بهای فروش گاز طبیعی هستند.این اقدامات در راستای طرح تحول اقتصادی و حذف یارانه‌ها از حامل‌های سوخت در جریان است. اگرچه هنوز اظهارنظر رسمی از سوی مقامات صنعتی و امور انرژی اعلام نشده است.

وزارت نفت سالانه نزدیک‌به ۸میلیارد دلار یارانه برای مصرف گاز در صنایع پرداخت می‌کند اما اکنون بحث تغییر این سیاست روی میز مدیران ارشد آن وزارتخانه قرار گرفته است.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز در این‌باره به خبرنگار ما گفت: مبنای قیمت جدید فروش گاز، نرخ وارداتی از ترکمنستان و نیز نرخ گاز منطقه‌ای است.به گفته اصغر سهیلی‌پور، از سال گذشته تاکنون هر مترمکعب از این سوخت به بهای ۱۴۰تومان به ایران تحویل داده شده اما پیش‌بینی وزارت نفت این است که این رقم از ژانویه (۲۰۰۹) به سطح ۲۰۰تومان افزایش یابد.این مقام مسوول در عین حال گفت که پیشنهاد ما این است که بهای فروش گاز به صنایع و خانگی متفاوت باشد به گونه‌ای که نرخ تعرفه برای بخش صنعت کمتر از بخش خانگی باشد. سهیلی‌پور دلیل این امر را تلاش برای پایین نگه داشتن قیمت تولید محصولات داخلی دانست. اگر چه قرار است کالاهایی که در لیست صادرات قرار دارند، بهره چندانی از قیمت پایین نبرند.

برخی مقامات شرکت گاز نیز که تمایلی به عنوان شدن نام خود نداشته‌اند، به خبرنگار ما گفته‌اند، نرخ‌های جدید برای سال آینده خواهد بود و از همین رو حتی در نیمه دوم سال احتمال تغییر قیمت‌ها بعید به نظر می‌رسد.

۸۷ تومان نقطه سر به سر فولاد

از سوی دیگر خبرنگاران ما همزمان از بخش صنعت موضوع قیمت‌های جدید را جویا شده‌اند. مدیر صنعتی با ارسال نامه‌ای به دنیای اقتصاد عنوان کرد: اکنون قیمت‌های فروش بر اساس تعرفه‌های شرکت گاز ۱۵۸ریال برای هر متر مکعب است. وی نیز تمایلی به درج نام خود نداشت اما تصریح کرد: در صورتی که بهای فروش گاز به تولیدکنندگان فولاد خام از ۷۸ تومان فراتر رود، تولید غیراقتصادی می‌شود. وی این رقم را (با اشاره به محاسبات انجام شده) نقطه سر به سر تولید دانست.

حداقل افزایش؛ ۴ برابر

این مدیر صنعتی با اشاره به اینکه ملاک تعیین بهای برق، نرخ فروش گاز است، اظهار داشت: زمانی که قیمت گاز به ۷۸ تومان برسد، قیمت هر کیلو وات ساعت برق به ۷۷ تومان و ۳ ریال می‌رسد و این به معنای ۴ برابر شدن قیمت انرژی در تولید فولاد است.

وی نیز در برابر این سوال که اخیرا قرار شده صنایع بزرگ مصرف‌کنندگان گاز، قیمت‌های ۱۳۵ و ۲۰۰تومانی را در روند تولید محاسبه کنند، گفت: محاسبات ما نشان داده در صورت اعمال چنین ارقامی هزینه انرژی به ترتیب ۷ و ۲/۱۱برابر افزایش خواهد یافت. این مدیر باسابقه افزود: با این دو قیمت، هزینه انرژی در «فولادسازی با شارژ قراضه» ۷ تا ۱۰درصد قیمت نهایی را در بر می‌گیرد. این رقم برای تولیدکنندگان

«فولاد با سنگ‌آهن» ۱۶ تا ۲۶درصد خواهد بود. این درحالی است که نرخ فعلی گاز به ترتیب ۵/۴ و ۵/۸درصد از قیمت نهایی تولید فولاد به روش‌های یادشده را در بر می‌گیرد.

طرح تبعیض قیمتی در نرخ گاز

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت ملی گاز اعمال «تبعیض قیمت» برای نرخ گاز بین دهک‌‏های درآمدی را پیشنهاد می‌دهد.

سیدرضا کسایی‌‏زاده، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: با مبنا قرار دادن قیمت گاز صادراتی ایران، مبلغ یارانه گاز طبیعی مشترکان مختلف کشور بیش از ۴۰میلیارد دلار می‌‏شود که دولت در این زمینه می‌‏تواند با کمک بیشتر به خانواده‌‏های کم‌‏مصرف، قیمت عادلانه‌‏ای را برای گاز طبیعی تعیین کند. بدین ترتیب می‌‏توان قیمت گاز برای دهک‌‏های بالا و پرمصرف را افزایش داد تا از محل مابه‌‏التفاوت، یارانه به دهک‌‏های پایین جامعه پرداخت شود.

کسایی‌زاده با اشاره به طرح تحول اقتصادی دولت، تاکید کرد: چنانچه قیمت گاز منطقی شود، تاثیر بسیاری بر مصرف خواهد داشت. البته قیمت تنها عامل کنترل مصرف بی‌‏رویه گاز نیست و باید در کنار منطقی کردن قیمت، به سایر عوامل نیز توجه کرد.وی افزود: متاسفانه در ایران به دلیل ارزان بودن انرژی، ترغیبی برای کاهش مصرف انرژی وجود ندارد و فرهنگ مدیریت مصرف سوخت نیز نهادینه نشده است. این وضع موجب شده نه تنها در ۱۰ سال گذشته کاهش مصرف انرژی در کشور نداشته باشیم، بلکه میزان مصرف به شدت افزایش یافته است.