گروه صنعت و معدن -سحر نمایشی: دبیر انجمن صنایع نساجی گفت: هیچ گونه اطلاعی از افزایش نرخ تعرفه واردات رنگ نساجی نداشته‌ایم. اگر چه از دو سال پیش مذاکره برای افزایش تعرفه در جریان بوده است. تعدادی از اعضای انجمن صنایع نساجی از خبرنگاران برای حضور در یک نشست مطبوعاتی دعوت کردند تا اطلاعاتی درباره این موضوع در اختیار رسانه‌‌ها قرار دهند.

جمشید بصیری در این باره اظهار داشت:

تولید‌کننده‌ای که تنها ۸/۴درصد از رنگ‌های نساجی را عرضه می‌کند، اکنون کل صنعت نساجی را در برابر دیوار تعرفه قرار داده است اگر چه این فرد خود عضو انجمن نساجی است. نرخ تعرفه برخی رنگ‌های نساجی از جمله اسیدی و مستقیم طی

۲ ماه اخیر از ۲۰ به ۳۰ و ری‌اکتیو و پیگمنت از ۱۰ به ۳۰درصد افزایش یافته است.

وی در برابر سوالی مبنی بر چگونگی اتخاذ چنین نرخ‌هایی گفت: مسوولان وزارت صنایع و معادن می‌گویند یک تولیدکننده از دو سال پیش تقاضایی برای رشد نرخ تعرفه واردات این کالا ارائه کرده بود. به گفته بصیری، وی با مدیریت قبلی دفتر صنایع نساجی (قادریان) مذاکره کرده و با ارائه اطلاعاتی غلط، توانسته نظر وزارتخانه را برای ارائه پیشنهاد افزایش نرخ تعرفه جلب کند. در نهایت کمیسیون ماده یک دولت نیز افزایش نرخ تعرفه‌ها را تصویب و به گمرکات ابلاغ می‌کند.

دبیر انجمن نساجی با بیان این که تنها دو ماه و پس از قطعی شدن تعرفه جدید از موضوع خبردار شدیم، تصریح کرد: پیش‌تر وزارت صنایع و معادن بررسی تمامی موضوعات این صنعت را با انجمن درمیان گذاشت و تقاضای نظر مشورتی می‌داد، اما در این مورد خاص هیچ‌گونه اطلاعی به ما داده نشد.

وی افزود: این تولیدکننده از سال‌های نه‌چندان دور واردکننده بوده و هنوز واردکننده است و اکنون طبق اعلام کتبی آن فرد، ۵هزار تن از رنگ‌های نساجی را وارد و در انبارهای خود ذخیره کرده است. بصیری تاکید کرد: در شرایطی که بازار با افزایش تقاضا و رشد قیمت‌ها مواجه شده،آن فرد سعی در فروش محصول انبار شده دارد.

بصیری تولید آن کارخانه در سال را تنها ۵۹۵ تن اعلام کرد و اظهار داشت: کل نیاز نساجان به رنگ‌های نساجی ۱۱هزارو ۶۹۵تن است که ۵۲۵۱ تن مربوط به بازار رنگ آن کارخانه است. بصیری در عین‌حال تاثیر رشد نرخ تعرفه جدید در قیمت تمام شده محصولات نساجی را ۵/۲درصد اعلام کرد.

وی چالش دیگر مصرف‌کنندگان رنگ‌های نساجی را برخورد گمرک، وزارت بازرگانی و موسسه استاندارد دانست. به گفته بصیری، آن تولید‌کننده به علت آنکه از آزمایشگاه تعیین کیفیت نیز برخوردار است، بررسی کیفیت را در اختیار گرفته و این دو نهاد نیز نساجان را به آن فرد حواله می‌دهند.

بصیری افزود: وزارت بازرگانی را در جریان این موضوع قرار داده‌ایم و خواهان کاهش نرخ تعرفه شده‌ایم، اما آنها درخواست ما را رد کرده‌اند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: اکنون جعفر دانش مارنانی و علی‌اصغر رمزی معاون وزیر و سرپرست معاونت اقتصادی وزارت صنایع و معادن به همراه مدیرکل جدید دفتر صنایع نساجی در جریان موضوع قرار گرفته‌اند و موافق کاهش تعرفه واردات رنگ‌های نساجی هستند.