ورود توتال به دمشق

شرکت نفتی توتال سه توافق‌نامه جدید در زمینه نفت و گاز با کشور سوریه امضا کرد که حضور طولانی مدت این شرکت را در سوریه تقویت خواهد کرد. به گزارش شانا، به نقل از نشریه پلاتس از لندن این توافق‌ها شامل تمدید مجوز نفتی دیرالزور برای مدت ۱۰ سال به منظور تولید نفت در میدان‌های جفرا، قحر، آتالا، افزایش تولید گاز و میعانات گازی از میدان طبیه توسط شرکت توتال و امضای یک یادداشت تفاهم ایجاد مشارکت استراتژیک برای توسعه پروژه‌های مشترک است.این توافق نامه‌ها توسط کریستوف دومارژری، مدیر توتال که همراه نیکلاسارکوزی، رییس جمهور فرانسه به دمشق سفر کرده بود به امضا رسیده است.

انتصاب جدید در وزارت نیرو

«محمدرضا عطارزاده»، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا طی حکمی‌«ابوالقاسم مظفری شمس» را به عنوان رییس هیات مدیره و مدیرعامل جدید شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران منصوب کرد.

پیش از این «عباس علی‌آبادی»، معاون جدید وزیر نیرو در امور برق و انرژی به عنوان مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران فعالیت می‌کرد.

درخواست برای حضور ایران در «نابوکو»

شانا- نماینده شرکت او‌ام‌وی اتریش خواستار حضور فعال ایران در خط لوله نابوکو شد.

وزیر نفت در حاشیه برگزاری یکصد و چهل و نهمین اجلاس اوپک، در وین عصر روز (دوشنبه ۱۸ شهریور) با رییس اجرایی شرکت او‌ام‌وی اتریش دیدار و مذاکرات انجام شده با شرکت او‌ام‌وی را در خصوص دو محور عمده عنوان کرد و گفت: این شرکت به عنوان رهبر اجرای خط لوله نابوکو خواهان فعال کردن این پروژه توسط ایران شد که ما نیز اعلام آمادگی کردیم و قرار شد نمایندگان این شرکت به ایران سفر کنند تا چارچوب همکاری مشخص شود.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: شرکت او‌ام‌وی تمایل بسیاری برای مشارکت در این پروژه دارد و علاوه بر این خواهان مشارکت در بخش بالادستی این پروژه در فاز ۱۲ پارس جنوبی است که در این جلسه خواستار تسریع در این مذاکرات شد.

برنامه ۴۰میلیارد تومانی ایدرو برای نوآوری

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای اجرای طرح کمک به توسعه نوآوری در بخش صنایع پیشرو با همکاری دانشگاه و مراکز پژوهشی مبلغ ۴۰۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان گسترش و نوسازی صنایع، این قرارداد‌ها با دانشگاه‌های صنعتی شریف،‌امیر کبیر،‌علم و صنعت، تهران، تربیت مدرس، رازی و پژوهشکده‌های رویان، توسعه تکنولوژی و مرکز تحقیقات علوم و تکنولوژی در پزشکی امضا

شده است.

طرح ساخت ۴هزار جایگاه سی.ان.جی

برای ساخت ۴هزار جایگاه سی.ان.جی در سراسر کشور، برنامه‌ریزی بلندمدت انجام شده است.

غلامحسین نوذری وزیر نفت افزود: به‌منظور گسترش استفاده از گاز طبیعی فشرده در بخش حمل‌ونقل، طی سه سال گذشته ۴۸۰ جایگاه سی.ان.جی در کشور بهره‌برداری شده است. وی افزود: برنامه وزارت نفت ساخت ۱۸۰۰جایگاه سی.ان.جی جدید تا پایان برنامه چهارم توسعه است که با توجه به زمان ۵/۱ سال باقی‌مانده، تحقق کامل این برنامه امکان‌پذیر است.

امید به تامین گاز مصرفی صنایع پتروشیمی

شانا- با توجه به اقدام‌های چشمگیر شرکت ملی گاز به منظور تامین گاز مورد نیاز بخش‌های مختلف خانگی و صنعتی کشور، امید است در زمستان سال جاری، تامین گاز مصرفی مجتمع‌های پتروشیمی با مشکل روبه‌رو نشود. غلام‌حسین نجابت، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در سال جاری شرایط مطلوبی از نظر تامین گاز وجود داشته باشد، افزود: با وجود افزایش مصرف گاز در سال ۱۳۷۸ نسبت به سال گذشته، امید است با تمهیدات شرکت ملی گاز در سال جاری، احتمال قطع و محدودیت‌های عرضه گاز کمتر باشد و واحدهای پتروشیمی زمستان امسال را با کمترین مشکل پشت سر بگذارند.

غلامحسین نجابت با تاکید بر اینکه بهره‌برداری از مراحل ۶ تا ۱۰ توسعه میدان گازی پارس جنوبی در سال جاری برای همه بخش‌ها و از جمله پتروشیمی موثر و تعیین‌کننده خواهد بود، تصریح کرد: با توجه به احتمال زیاد وارد مدار شدن فازهای ۶، ۷، ۸ و فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی در سال جاری، امید است شرکت ملی گاز، سال موفقی را در خدمت‌رسانی پیش رو داشته باشد.