خروج بنگاه‌های بدهکار از بن‌بست وام

عکس: حمید جانی‌پور

گروه صنعت و معدن- ستاد حمایت از تولید، به دنبال تدوین دستورالعملی است که بنگاه‌های تولید بدهکار نیز از تسهیلات ارزی برخوردار شوند. این ستاد که همزمان با ورود بهمنی رییس‌کل جدید بانک مرکزی و با مشارکت وزارت صنایع و معادن و اقتصاد تشکیل شده، در صدد ایجاد راهکاری قانونی به منظور بهره‌مند ساختن واحدهای بدهکار به سیستم بانکی برای استفاده از تسهیلات ۵ میلیارد دلاری است. اگرچه محرابیان وزیر صنایع و معادن روز چهارشنبه گذشته خبر داد که این رقم به ۷میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

یک مقام این وزارتخانه دیروز به فارس گفت: وزارت صنایع و معادن با مشارکت بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، برنامه‌هایی را در قالب مصوبات کمیسیون اقتصادی مد نظر دارد که قابلیت اجرایی داشته باشد. چرا که به دنبال اعلام خبر اختصاص چنین رقمی برای واحدهای صنعتی، مقامات دولتی گفتند بنگاه‌هایی که بدهی به شبکه بانکی ندارند، مجاز به دریافت این تسهیلات هستند؛ تسهیلاتی که قرار است برای تامین نقدینگی در گردش و نیز تامین مواد اولیه پرداخت شود.

درهمین حال وضعیت برخی واحدهای تولیدی به گونه‌ای است که نتوانستند اعتبار و جایگاه خود را نزد بانک‌ها حفظ کنند چرا که با مشکل فروش کالا یا خدمات، دریافت مطالبات معوقه از کارفرمایان دولتی، رشد بهای مواد اولیه، کند شدن طرح‌های توسعه و از دست رفتن مزیت‌های تولید مواجه شده‌اند

هرچند پیش‌تر با مشکلاتی در پرداختی‌های خود با سازمان‌های بیمه‌ای و نیز مسائل کارگری دست و پنجه نرم می‌کردند. اکنون اما وزارت صنایع و معادن در دوره ریاست جدید بانک مرکزی در نظر دارد در گرما گرم روابط خود با محمود بهمنی، حداکثر منافع را برای صنعتگران فراهم سازد.

محمد پناهی‌فر اظهار کرد: در ستاد حمایت از تولید موضوع استمهال بدهی معوق واحدهای صنعتی بسته به نوع واحد بدهکار و دلایل تاخیر در پرداخت بدهی بررسی و به طور موردی در خصوص هر کدام تصمیم‌گیری ‌شود.

پیش‌تر تمدن، معاون سابق پارلمانی وزیر صنایع نیز گفته بود: یکی از مسائل مهم و مورد توجه در ستاد حمایت از تولید این است که اعطای تسهیلات بانکی براساس مفید و مثبت بودن فعالیت واحدهای صنعتی به صنایع صورت گیرد تا به این ترتیب تسهیلات بانکی در تولید و صنعت اثرگذار باشد.

وی تاکید کرده‌بود: باید دید واحدهایی که نیاز به سرمایه در گردش دارند تا چه حد دارای توجیه فنی و اقتصادی هستند و البته در تیم مشترک وزارت صنایع و بانک مرکزی به این موضوع توجه خواهد شد.

وی در عین حال گفت: آمار دقیقی از پرداخت تسهیلات بانکی به صنایع وجود ندارد.

سقف تسهیلات بانک مرکزی به واحدهای صنعتی ۶۰هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که این رقم برای واحدهای دارای بدهی معوق و همچنین به عنوان سرمایه در گردش واحدها هزینه خواهد شد.

بهمنی، رییس کل بانک مرکزی نیز با بیان اینکه اولویت اول سیستم بانکی تامین نقدینگی واحدهای تولیدی و صنعتی است گفته بود: ۹۲ هزار میلیارد ریال برای اصلاح ساختار مالی بانک‌ها و رفع مشکلات مالی آنها به‌صورت ارزی به بانک‌ها اختصاص می‌یابد.