وزیر سابق نفت در مورد قرارداد صادرات گاز ایران به امارات، معروف به قرارداد کرسنت که در اواخر دوران تصدی وی بر وزارت نفت امضا شد، گفت: این قرارداد می‌توانست و حتی در حال حاضر هم می‌تواند بسیار مفید باشد، چرا که مکانیزم‌های لازم برای تجدیدنظر در قیمت‌ در آن گنجانده شده، ولی عملیاتی کردن آن نیازمند درایت مسوولان کشور است. بیژن نامدار زنگنه همچنین در زمینه بازار نفت گفت: نمی‌توان با جرات و صراحت از این سخن گفت که کنترل بازار نفت از دست اوپک خارج شده، ولی موضوع‌های مختلفی میزان اثرگذاری این سازمان را کمرنگ کرده است.

وزیر اسبق نفت در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب گفت: مولفه‌های گوناگونی در میزان تاثیر تصمیمات اوپک بر بازارهای جهانی نفت نقش دارند؛ همانگونه که عوامل متعددی در جهت‌گیری سیاست‌های سازمان تولیدکنندگان نفت موثر است که یکی از عمده‌ترین این عوامل، رویکرد و عملکرد کشور عربستان است.

وی افزود: قیمت‌های فعلی نفت پیش از آن‌که نتیجه بحران اقتصادی جهان باشد، محصول و پیامد قیمت‌های بالای ۱۰۰ دلار طی سال‌ گذشته است، چرا که با قیمت‌های افسانه‌ای، تولید در بسیاری از میادین نفتی که با قیمت‌های پایین‌تر غیر اقتصادی بود، صرفه‌ و توجیه پیدا کرد و کشورهای دارای این میادین روی آنها سرمایه‌گذاری کردند و به این ترتیب حجم نفت تولیدی افزایش یافت که به صورت خودکار به کاهش قیمت انجامید.

او با اشاره به تاثیر کاهش تولید اوپک در قیمت نفت گفت: به عقیده من این کاهش تولید هیچ‌گاه محقق نمی‌شود، چرا که کشورهای عضو اوپک به هیچ وجه حاضر نمی‌شوند با کاهش تولید، سهم خود را در بازارهای جهانی از دست دهند؛ ضمن این‌که اکثر کشورهای این سازمان به درآمدهای بالای نفتی عادت کرده‌اند و برای آنها خرج تراشیده‌اند، بنابراین ناگزیرند با فروش بیشتر درآمد لازم را کسب کنند.