گروه انرژی- در حالی که بسیاری از اعضای اوپک از جمله مقامات نفتی ایران نسبت به تبعات کاهش قیمت نفت بر کاهش روند سرمایه‌گذاری‌ها هشدار داده‌اند، موسسه‌ای در آمریکا گزارش کرد که تحقیق روی ۲۴۵ شرکت نفتی جهان نشان می‌دهد که آنها تصمیم دارند سرمایه‌گذاری خود را تعدیل کنند. موسسه بارکلی کاپیتال پیش‌بینی کرد، کاهش شدید قیمت نفت و گاز، بحران مالی جهان و افت تقاضا موجب خواهد شد تا سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف و تولید طی سال آینده با افت دو رقمی روبه‌رو شود. به گزارش فارس به نقل از نشریه اویل دیلی، بیشترین میزان کاهش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بالادستی صنعت نفت در منطقه آمریکای شمالی خواهد بود. بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی جهان طی سال ۲۰۰۹ با ۱۲‌درصد کاهش به کمتر از ۴۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم طی سال ۲۰۰۸ نیز به ۴۵۴ میلیارد دلار می‌رسد. این نخستین بار طی شش سال اخیر است که سرمایه‌گذاری در صنعت نفت جهان با کاهش روبه‌رو می‌شود. میزان سرمایه‌گذاری آمریکا در بخش نفت نیز سال آینده با ۲۶‌درصد کاهش به کمتر از ۷۹ میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم امسال از مرز ۱۰۶ میلیارد دلار خواهد گذشت. جیم کراندل کارشناس ارشد موسسه بارکلی در این باره گفت: میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در پروژه‌های نفتی طی چهار سال اخیر رشد چشمگیری داشته و این نخستین بار طی ۵ سال اخیر است که میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی کاهش خواهد یافت. سرمایه‌گذاری کانادا در پروژه‌های نفتی نیز با ۲۳‌درصد کاهش از ۲۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸ به کمتر از ۲۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ خواهد رسید. این دومین بار از سال ۱۹۸۲ میلادی است که سرمایه‌گذاری کانادا در پروژه‌های نفتی با کاهش روبه‌رو می‌شود.

شرکت‌ها و کشورهای تولید کننده نفت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی طی سال ۲۰۰۹ را بر مبنای نفت ۵۸ دلاری و گاز ۳۵/۶ دلار به ازای هر هزار فوت مکعب برنامه‌ریزی کرده‌اند. از ۲۴۵ شرکت نفتی جهان که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند، بیش از ۶۰‌درصد قصد دارند هزینه‌های خود طی سال ۲۰۰۹ را بیش از ۱۰‌درصد کاهش دهند. ۲۵‌درصد نیز هزینه‌های خود را تغییر نمی‌دهند و تنها ۱۳‌درصد قصد دارند هزینه‌های خود را ۱۰‌درصد افزایش دهند.

خط قرمز ایران ۳۳دلار

درهمین حال یک کارشناس اقتصادی با این توضیح که قیمت نفت در سطح جهانی هم اکنون متوسط ۳۷‌دلار است ،گفت: در شرایطی که قیمت نفت در جهان ۳۷‌دلار است برای نفت ایران حداکثر قیمت قابل‌تصور، نفت بشکه‌ای ۳۳‌دلار است. وی افزود: در یک نگاه منطقی در تدوین بودجه ۸۸ دولت باید سعی کند قیمت نفت را در این بودجه ۲۵ تا ۳۰‌دلار در نظر گیرد تا با ادامه نوسانات حداقل صدمه را تجربه کند.