هزارتوی اعطای تسهیلات سرمایه در گردش

سحر نمایشی

جزئیات و شرایط پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش طرح‌های آمایش صنعت و معدن که از سوی وزارت صنایع و معادن دنبال می‌شود، در حالی دیروز از سوی این وزارتخانه، اعلام شد که به نظر می‌رسد با اعمال ضوابط خاص و تاییدهای مکرر، وزارت صنایع تمایلی ندارد که تجربه انحراف در پرداخت تسهیلات همانند آنچه که در طرح‌های زودبازده رخ داد، تکرار شود. هرچند اعطای این تسهیلات هزارتوی خود را دارد، اما با این حال اعطای تسهیلات به طرح‌های هدف جزو دغدغه سیاست‌گذاران است. تسهیلات سرمایه در گردش طرح‌‏های آمایش صنعت و معدن با هدف بهره‌‏برداری از سرمایه‌‏گذاری‌‏های انجام شده در واحدهای تولیدی، استفاده بهینه از امکانات، تجهیزات و نیروی کار واحد‌‏های تولیدی، حمایت از سرمایه‌‏گذاری در بخش صنعت و معدن، توجه خاص به سرمایه‌‏گذاران با سابقه در زمینه صنعت و معدن و تامین بخشی از سرمایه در گردش واحد‌‏های دارای اولویت صورت می‌‏گیرد.

بر اساس سیاست‌های اعلامی، میزان ارزش افزوده، اشتغال، تولید محصولات صادراتی، داشتن رقابت‌پذیری، اهمیت محصول تولیدی و نقش آن در سبد مصرفی جامعه، تامین مواد اولیه یا قطعات واحدهای تولیدی دیگر و داشتن مشتریان بالقوه و بالفعل از جمله اولویت‌بندی‌‏ها در اعطای تسهیلات به واحدهای متقاضی محسوب می‌‏شوند.

ضوابط و فرآیند توزیع تسهیلات سرمایه در گردش طرح‌‏های آمایش صنعت و معدن از سوی دفتر پیگیری طرح‌های آمایش صنعت و معدن به بانک‌‏های عامل منتخب و دفاتر مربوطه در وزارت صنایع و معادن ابلاغ شد.

از سوی دیگر به گزارش ایلنا، با ارائه سرمایه در گردش به واحدهای طرح آمایش صنعت و معدن، علاوه بر تسریع در روند ادامه فعالیت‌های واحدهای صنعتی، مشکل تامین نقدینگی این واحدها نیز برطرف خواهد شد و گام بلندی در جهت توسعه صنعتی محسوب می‌‏شود.

براساس این گزارش، این تسهیلات به واحدهای فعالی ارائه خواهد شد که تزریق سرمایه در گردش، موجب تسریع فعالیت جاری آنها شده یا واحدهای متوقفی که با اعطای این تسهیلات، مشکلات آنها مرتفع و تولید و عرضه محصولات خود را ادامه خواهند داد.

سپردن وثیقه

براساس گزارش وزارت صنایع، واحدهای متقاضی باید از سقف اعتباری مناسب نزد بانک عامل برخوردار بوده یا از طریق وثایق معتبر یا هرگونه تضمین مورد قبول دیگر به بانک عامل متعهد شوند.

همچنین واحدهایی که به سایر بانک‌‏ها تعهد قبلی دارند، با تجدید ارزیابی یا سپردن وثایق جدید قادر به بهره‌‏گیری از این تسهیلات از طریق بانک‌های عامل طرح می‌‏باشند.

حداکثر یک‌سال

همچنین در این دوره استفاده از تسهیلات سرمایه در گردش ارزی - ریالی ۶ ماهه پیش بینی شده و در شرایط خاص حداکثر زمان بازپرداخت سرمایه در گردش یک سال خواهد بود.

مدت اعتبار معرفی به بانک ۲ ماه از تاریخ صدور می‌باشد و در صورت نیاز تمدید خواهد شد.

سیاست بانک‌‏های عامل در پرداخت تسهیلات به شرکت‌‏های دارای بدهی به سیستم بانکی، تعیین تکلیف بدهی و ترتیب بازپرداخت نزد بانک تسهیلات دهنده و اعلام آن به این بانک می‌‏باشد.

تسویه کامل بدهکاران

همچنین بانک‌‏های عامل به متقاضیانی که از بانک تسهیلات دریافت کرده و بدهی آنها معوق شده است تا زمان تسویه کامل بدهی یا مشخص شدن ترتیب بازپرداخت بدهی و توافق با بانک، تسهیلات جدیدی پرداخت نمی‌‏کنند.

مراحل اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به شرح زیر است: ثبت نام اینترنتی و تحویل مدارک به صورت دستی، بررسی تقاضا در سازمان صنایع و معادن استان ، بررسی واحدها و تقاضای آنها درکارگروه استان و تایید لیست متقاضیان جهت ارسال به دبیر خانه ستاد، بررسی نهایی توسط دفتر نظارت و ارزیابی با همکاری دفاتر تخصصی حوزه معاونت امور صنایع و اقتصادی و تاییدیه نهایی در ستاد و معرفی به بانک برای پرداخت تسهیلات.

ثبت‌نام اینترنتی

در ادامه این گزارش، به مراحل اعطای تسهیلات سرمایه در گردش اشاره شده است که در مرحله نخست باید ثبت نام اینترنتی و تحویل مدارک به صورت دستی صورت گیرد.

در این مرحله ثبت نام در طرح به عهده متقاضیان و صاحبان واحدهای تولیدی درکشور است که باید از طریق مراجعه و عضویت در سایت آمایش و دریافت نام کاربری و گذرواژه، تمامی اطلاعات مورد نیاز را وارد کند و کلیه مدارک مورد نیاز را به سازمان صنایع استان تحویل دهند. متقاضی هنگام مراجعه به بانک باید مدارک را به بانک عامل تحویل دهد و مدارک تصدیق کننده مندرجات فرم‌‏های درخواست تسهیلات سرمایه در گردش تعبیه شده در سایت است.

بررسی سازمان استان

مرحله دوم، بررسی تقاضا در سازمان صنایع و معادن استان است که این بخش از فرآیند به عهده سازمان صنایع استان می‌‏باشد. در این بخش سازمان صنایع و معادن استان‌ها باید تمام ثبت نام‌‏های انجام شده از طریق سایت را به صورت ON LINE و بر مبنای مدارک تصدیق‌کننده فرم‌‏های درخواست تسهیلات سرمایه در گردش بررسی و بر مبنای امتیاز اکتسابی اولویت‌‏بندی کنند.

ارسال لیست به دبیرخانه

بررسی واحدها و تقاضای آنها در کارگروه استان و تایید لیست متقاضیان جهت ارسال به دبیر خانه ستاد، مرحله سوم اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به شمار می‌‏آید که پیرو مرحله قبلی، هماهنگی و برنامه‌‏ریزی این مرحله نیز بر عهده سازمان صنایع و معادن استان خواهد بود.

تسهیلات کمتر از ۱۰میلیارد ریال

براین اساس این سازمان باید فهرست متقاضیان دارای اولویت وارده از مرحله ۲ را به کارگروه استان برای بررسی و تصویب معرفی کند.

در صورتی‌که تسهیلات مورد نیاز متقاضی کمتر از ۱۰‌میلیارد ریال باشد، پس از بررسی مدارک و مستندات و دریافت تایید کارگروه استان، متقاضی مستقیما به بانک عامل در همان استان معرفی می‌‏شود و استان‌ها باید در سایت، وضعیت معرفی شدگان به بانک را مشخص کنند، به‌طوری‌که ارسال رونوشت معرفی نامه به بانک عامل استان، جهت پیگیری فرآیند و اطلاع از نتیجه اقدامات به دبیرخانه ستاد راهبردی الزامی است.

بالای ۱۰میلیارد ریال

همچنین در صورتی‌که تسهیلات مورد نیاز متقاضی بالای ۱۰‌میلیارد ریال باشد، پس از تایید کارگروه استان به ستاد راهبردی ارجاع داده می‌‏شود که در این رابطه نیز استان‌‏ها باید در سایت برای معرفی شدگان روی کلید «معرفی دفتر ارزیابی» کلیک کنند. در این زمینه نیز ارسال اصل یا رونوشت تایید شده مصوبه کارگروه استان حاوی لیست متقاضیان توسط سازمان صنایع استان برای ادامه فرآیند به دبیرخانه ستاد راهبردی الزامی است.

فقط سیستم الکترونیکی

در این مرحله به درخواست‌‏هایی که از طریق سیستم الکترونیکی به دفتر نظارت معرفی نشوند، هیچ‌گونه ترتیب اثری داده نخواهد شد.

در مرحله چهارم نیز بررسی نهایی توسط دفتر نظارت و ارزیابی با همکاری دفاتر تخصصی حوزه معاونت امور صنایع و اقتصادی وزارت صنایع و معادن صورت خواهد گرفت.

این مرحله از فرآیند، توسط دفتر نظارت و ارزیابی با همکاری دفاتر تخصصی انجام می‌‏گیرد. در این مرحله اطلاعات متقاضیان مورد بررسی و اعلام نظر دفتر نظارت و ارزیابی قرار گرفته و در صورت تایید به دبیرخانه ستاد راهبردی ارسال می‌‏شود.

تایید نهایی

تاییدیه نهایی در ستاد و معرفی به بانک برای پرداخت تسهیلات آخرین مرحله از اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای طرح آمایش صنعت و معدن محسوب می‌‏شود که طبق آن دبیرخانه ستاد راهبردی باید تقاضاهای بررسی شده در دفتر ارزیابی و نظارت را برای بررسی و تصویب نهایی به ستاد راهبردی ارائه کرده و پس از تصویب نهایی، طرح‌ها را برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی کنند.

در بخش دیگری از این گزارش به مدارک مورد نیاز جهت تسهیلات سرمایه در گردش در زمان پذیرش طرح (پیوست شماره یک) اشاره شده است.