دنیای اقتصاد- با افزایش احتمال اجرای طرح آزادسازی حامل‌های انرژی، کسب و کارهای ایرانی به ویژه در حوزه تولید نگرانی خود را پنهان نمی‌کند. هفته پیش، نهاوندیان به عنوان رییس پارلمان بخش‌خصوصی از دولت خواست تنها مزیت تولیدکنندگان ایرانی را که همان انرژی ارزان است، قبل از بهبود سایر متغیرها از بین نبرد. آثار هزینه‌ای طرح تحول بر تولید را در دو سناریو در ادامه بخوانید.

از ۲۶ تا ۳۶ درصد رشد پیش‌بینی شد
سناریوی دوگانه تورم در 30فضای تولیدی و خدماتی
گروه صنعت و معدن - نتایج یک بررسی در خصوص سنجش اثر و مقایسه افزایش (وقوع تکانه) قیمت فرآورد‌ه‌های نفتی با نبود افزایش تکانه (حالت معمولی)‌در چهار مقطع زمانی بعد از افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی نشان می‌دهد که شاخص کل قیمت مصرف‌کننده در پایان سه ماه اول پس از تکانه ۵/۲۸ و بدون تکانه ۲۴/۲۶درصد، پایان سه ماه دوم (ماه ششم) پس از تکانه ۶۹/۳۱ و بدون تکانه ۵۳/۲۷درصد، در پایان سه ماهه سوم«ماه نهم» پس از تکانه ۱۱/۳۴ و بدون تکانه ۸۷/۲۷ و برای سه ماه چهارم و «ماه دوازدهم» پس از تکانه ۹۲/۳۵ و بدون تکانه ۷۳/۲۷درصد خواهد بود.
به گزارش خبرنگار ما، این تحقیق توسط «سمیه برهان یزدانی» کارشناس آمار اقتصادی انجام شده، وی مطالعه خود را بر روی رشد قیمت‌ها در دو سناریوی متفاوت انجام داده است.
در بخشی از مقدمه این بررسی آمده است که: «در بررسی حاضر با مدنظر قراردادن اعداد محاسبه شده شاخص قیمت مربوط به سناریوی دوم و به منظور نشان دادن اثر افزایشی بلندمدت (۱۲ماهه) تکانه بر روی نرخ تورم، به محاسبه نرخ تورم برای ماه‌های سوم، ششم، نهم و دوازدهم پس از وقوع تکانه پرداخته‌ایم.
در جدول زیر نرخ‌های تورم در سطح شاخص کل و سرگروه‌های اصلی برای ماه‌های سوم، ششم، نهم و دوازدهم پس از وقوع تکانه (4برابر شدن قیمت فرآورده‌های نفتی) با نرخ تورم در همین ماه‌ها بدون وقوع تکانه مورد مقایسه قرار گرفته است.
لازم به ذکر است که در هر دو حالت، الگوی رشد قیمت‌ها یکسان است و تنها علت میان تفاوت میان نرخ‌های تورم وجود تکانه مزبور فرض شده است.
این گزارش می‌افزاید: الگوی رشد قیمت‌ در ماه‌های پس از وقوع تکانه دقیقا برابر با الگوی رشد قیمت همان ماه‌ها در سال قبل بوده‌اند. بنابراین با توجه به این‌که وضعیت اقتصادی ایران در سال قبل تورمی بوده است، به نظر می‌رسد میزان تورم محاسبه شده برای ماه‌های آتی حداکثر مقدار قابل وقوع خواهد بود. به بیان دیگر در صورتی که سیاست‌های دولت و بانک مرکزی به منظور کاهش سرعت رشد قیمت‌ها با موفقیت همراه باشد، تورم ناشی از تکانه برای دوره‌های محاسبه در زیر کمتر از میزان پیش‌بینی شده خواهد بود.