گروه انرژی- محبوبه فکوری: وزارت نیرو تصمیم گرفته است برای تامین بخشی از منابع مالی صنعت برق، ۵۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت پروژه‌های نیروگاهی را با نرخ سود ۱۸درصد به فروش رساند، اما برای اطمینان از فروش مطلوب این اوراق، تمهیدی از سوی دولت در نظر گرفته شده که بر مبنای آن دستگاه‌های دولتی از فروش موازی اوراق مشارکت منع شده‌اند. این وزارتخانه امیدوار است با کمک و مشارکت مردم در امر ساخت نیروگاه‌ها و حضور در تامین مالی صنعت برق، گام موثری در جهت توسعه این صنعت بردارد.

برآوردهای وزارت نیرو مبنی بر منابع مالی لازم برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق نشان می‌دهد که طی ۵ سال آتی (با ا حتساب

سال ۸۷) این صنعت به ۱۲‌میلیارد و ۵۶۰‌میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد، بر این اساس باید در سال جاری ۲‌هزار و ۴۰‌میلیون یورو، در سال آتی ۲‌هزار و ۲۵۶‌میلیون یورو، در سال ۸۹ معادل ۲‌هزار و ۵۲۲‌میلیون یورو و در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ به ترتیب ۲‌هزار و ۶۴۰‌میلیون یورو و ۲‌هزار و ۹۹۴‌میلیون یورو سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

علاوه بر ۳‌میلیارد دلاری که چندی پیش رییس کل جدید بانک مرکزی برای گشودن قفل تسهیلات به پروژه‌های نیروگاهی اختصاص داد، هم‌اکنون وزارت نیرو قصد دارد با حمایت این نهاد قانونگذار ۵۰۰‌میلیارد تومان اوراق مشارکت پروژه‌های نیروگاهی کشور را به فروش رساند. اگرچه این اوراق قرار بود ماه گذشته منتشر شود، اما به دلایلی به انتهای ماه جاری موکول شد. در این رابطه پرویز فتاح، وزیر نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد با اعلام اینکه این میزان اوراق مشارکت تا پایان بهمن ماه جاری در شعب بانک عامل به فروش خواهد رسید، در خصوص علت تاخیر در انتشار گفت: انتشار اوراق مشارکت صنعت برق به دلیل اختلاف نظر میان بانک مرکزی و خزانه نیاز به اصلاحیه ای داشت که هفته گذشته پس از انجام اصلاحات، در دولت به تصویب رسید و معاون اول رییس جمهور نیز ظرف دو- سه روز گذشته انتشار این اوراق را به دستگاه ذی‌ربط ابلاغ کرد.وی تصریح کرد: مقدمات کار از سوی وزارت نیرو با بانک عامل انجام شده که امید می‌رود تا آخر بهمن ماه ۵۰۰‌میلیارد تومان اوراق مشارکت به فروش رسد.

بر پایه این گزارش، نکته حائز اهمیت میزان استقبال مردم از خرید این اوراق مشارکت است، چراکه حداقل تجربه تلخ فروش تنها ۸۰‌میلیارد تومان اوراق مشارکت طرح‌های برق آبی از ۳۰۰‌میلیارد تومان اوراق در نظر گرفته شده توسط وزارت نیرو در سال گذشته و با نرخ ۱۵درصد، هنوز از ذهن وزیر نیروی دولت نهم پاک نشده است. اما این بار فتاح با خوش‌بینی و با اطمینان از تمهیدات دولت برای آغاز فروش اوراق مشارکت سخن به میان آورد و گفت: به نظر می‌رسد هم‌اکنون زمان مناسبی برای فروش اوراق باشد، چراکه بازار کشش دارد و دولت نیز نرخ سود ۱۸درصد را برای این اوراق در نظر گرفته است.وی ادامه داد: تمهید دیگر دولت برای فروش مطلوب این اوراق آن است که با صدور ابلاغیه‌ای، مانع از فروش اوراق مشارکت سایر بخش‌ها و دستگاه‌های دولتی شده، بنابراین تصور می‌رود که این اوراق با استقبال چشمگیر مردم مواجه شود.

پیش‌بینی برخی از کارشناسان حاکی است، فروش دور جدید اوراق مشارکت وزارت نیرو برای پروژه‌های صنعت برق با استقبال بازار پول روبه‌رو شود؛ چراکه تجربه فروش ۵۰۰‌میلیارد تومان اوراق مشارکت این وزارتخانه در بخش آب طی سه روز منتهی به چهارم دیماه، پشتوانه چنین پیش‌بینی و برآوردی است.