بر اساس اعلام کارشناسان در شرایط کنونی جدا از مسائل فنی و عملیاتی، یکی از مهم‌ترین موانع برای بهره‌برداری از سکوی ایران البرز و شروع فعالیت‌های حفاری، بحث رژیم حقوقی در دریایی خزر است. در این رابطه پیشتر غلامحسین نوذری در گفت‌وگو با مهر گفته بود: هم‌اکنون مقدمات شروع حفاری در خزر توسط شرکت‌های ایرانی فراهم شده است.

وی، یادآور شده بود: اگر شرکت‌های خارجی در اجرای پروژه‌های حفاری در دریای خزر تاخیر کنند، عملیات حفاری در دریای خزر را توسط شرکت‌های ایرانی آغاز می‌کنیم، که ابتدا یک حلقه چاه توصیفی و اکتشافی در این منطقه حفاری خواهیم کرد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه در خصوص آغاز عملیات اکتشافی در دریای خزر مشکلی در رابطه با رژیم حقوقی نداریم، تصریح کرده بود: مرزهای آبی در دریای خزر کاملا مشخص شده است.

یکی دیگر از مشکلات برای شروع حفاری در خزر، کمبود تجربه و دانش حفاری در آبهای عمیق بوده است. در این راستا از چند سال گذشته مذاکراتی با پتروبراس آغاز شد، اما این شرکت برزیلی به دلیل شرایط خاص سیاسی کشور از حضور در این طرح‌های اکتشافی استقبال نکرد. در این خصوص نیز پیشتر سیف‌الله جشن ساز از توافق جدید با یک شرکت آسیایی برای حفاری در آبهای عمیق دریای خزر خبر داده و گفته بود: در حال حاضر سکوی نیمه شناور ایران البرز به همراه ۲ شناور یدک‌ کش در محل هدف حفاری در بلوک ۶ خزر آماده کار است. به گزارش مهر، ساخت سکوی حفاری نیمه شناور ایران البرز، با همت سازندگان داخلی یکی از دستاوردهای صنعت یکصد و یک ساله نفت کشور است. مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این رابطه پیشتر با بیان اینکه با بهره‌برداری از سکوی ایران البرز، حلقه نهایی اکتشاف و استخراج نفت در دریای خزر رقم خواهد خورد، اعلام کرد: هر چند در تکمیل این پروژه تاخیرهایی صورت گرفت، اما چون ساخت این پروژه، اولین نمونه از این کار بود ملاحظات فنی و احتیاطات لازم سبب شد که ساخت آن با تامل انجام شود و این خواه ناخواه موجب تاخیر می‌شود. پرویز داوودی معاون اول رییس‌جمهور هم پیشتر با اشاره به ساخت و تکمیل سکوی نیمه شناور ایران البرز بیان کرد: هم‌اکنون ایران با در اختیار داشتن این سکوی فوق مدرن، در حفاری چاه‌هایی به عمق یکهزار متر از بستر دریای خزر به خودکفایی رسیده است. سکوی حفاری نیمه شناور ایران البرز در روزهای آینده به طور رسمی با حضور غلامحسین نوذری وزیر نفت در بندر نکا به بهره‌برداری خواهد رسید.