دبیر شورای فناوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن از راه‌اندازی سامانه الکترونیکی صدور مجوزهای صنعتی و معدنی برای نخستین‌بار در این وزارتخانه خبر داد. به گزارش وزارت صنایع و معادن، محمود لیائی افزود: این سامانه در بهمن‌ماه سال گذشته به صورت آزمایشی در استان کرمان به اجرا درآمد تا پس از بسترسازی مناسب، مقدمات اجرای آن در سراسر کشور فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه این سامانه قابلیت صدور انواع مجوزهای تاسیس و پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی و معدنی را خواهد داشت، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این سامانه علاوه بر کاهش حضور ارباب رجوع و قوانین دست و پاگیر اداری، اجرای فعالیت‌ها با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد.

لیائی افزود: با اجرای این طرح، امکان اجرای سیستم متوازن و متعادل در نقاط مختلف کشور براساس راهبردهای توسعه صنعتی کشور همچنین با نگاه به اولویت‌های صنعتی و توجه به مزیت‌های نسبی به‌طور هماهنگ مهیا می‌شود.

وی در ادامه به سیستم الکترونیکی اخذ آمار تولید واحدهای صنعتی و معدنی به عنوان دیگر اقدام شورای فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: این طرح در حال بهره‌برداری است و مرحله توسعه آن نیز با همکاری دفتر آمار و فرآوری داده‌ها در حال آزمایش مرحله نهایی است. لیائی افزود: تاکنون اخذ این آمارها با صرف زمان زیادی انجام می‌شد که از این پس با در اختیار قرار دادن کد عبور به واحدهای صنعتی و معدنی، این عمل به صورت الکترونیک انجام می‌شود و امکان اخذ گزارش‌های متعدد آماری از تولید واحدهای صنعتی و معدنی وجود دارد. طبیعی است با اتکای به این آمار به‌هنگام، امکان اخذ تصمیمات به موقع برای مدیران وزارت صنایع و معادن و نیز مدیران بنگاه‌های صنعتی محقق خواهد شد.

وی به دیگر اقدامات این شورا اشاره کرد و گفت: پورتال وزارت صنایع و معادن با بهره‌گیری از آخرین فناوری روز و براساس نیازهای بخش صنعت و معدن راه‌اندازی شد، سیستم اتوماسیون اداری تحت وب آماده پیاده‌سازی در استان‌ها شده است، سامانه اطلاع‌رسانی از طریق پیامک راه‌اندازی شده و سیستم‌های آموزش، رفاه و تشکیلات نیز مراحل تست پایان خود را سپری می‌نماید. دبیر شورای فناوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن، همچنین بهبود وضعیت امنیت شبکه، دسترسی به اینترنت پرسرعت و راه‌اندازی شبکه تلفن روی شبکه VOIP را از برنامه‌هایی ذکر کرد که توسط این شورا در حال اجراست. لیائی یادآور شد: اجرای سیستم کنفرانس ویدئویی بین وزارتخانه و دولت، افزایش پهنای باند، بهبود وضعیت فیزیکی سایت وزارتخانه، تهیه شیوه نامه و شناسنامه تجهیزات سخت‌افزاری و راه‌اندازی سیستم جامع پشتیبانی تحت وب از اقداماتی است که در دست اقدام هستند.