گروه صنعت و معدن - با انتشار اولین آمار رسمی از عملکرد اجرای قانون مشاغل خانگی استان‌ها، ۶۶۶۶۶۶ تعهد اشتغال از طریق ثبت‌نام ۱/۹میلیون متقاضی به ثبت رسید و ۵۶۴هزار نفر نیز به شبکه بانکی کشور معرفی شدند. ۳ سال از زمان تدوین قانون مشاغل خانگی و ابلاغ آن از سوی رییس‌جمهور برای اجرا می‌گذرد و در این مدت شورای عالی اشتغال در سال‌های ۹۰ و ۹۱ برخی تعهدات را بر عهده استان‌ها گذاشته است. به عبارتی، استان‌ها موظف شده‌اند تا به صورت سالانه بخشی از امکانات و منابع بانکی را برای ساماندهی و ایجاد مشاغل خانگی هزینه کنند. این میزان در سال گذشته ایجاد ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار و در سال‌جاری نیز ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار فرصت جدید شغلی است.

اشتغال ناشناخته

به گزارش مهر، مقامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین دولت معتقدند که هم‌اکنون درصد قابل‌توجهی از افراد در منازل فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌دهند که نیازمند شناسایی، ساماندهی و حمایت هستند. همچنین گفته می‌شود به دلیل ناشناس ماندن شاغلان در خانه‌ها نه تنها امکان حمایت تسهیلاتی از آنها وجود ندارد، بلکه هیچ گونه شبکه فروشی نیز برای بازاریابی و فروش تولیدات خانگی وجود ندارد. به تازگی سازمان جهانی کار در گزارشی اعلام کرد که ده‌ها میلیون نفر در سراسر جهان دارای شغل خانگی هستند و این موضوع در برخی کشورها مانند آسیای جنوب شرقی از رونق بیشتری برخوردار است. بررسی جدیدترین آمار عملکرد استان‌های کشور از اجرای قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی نشان می‌دهد که تا پایان خردادماه امسال، ۶۶۶ هزار و ۶۶۷ تعهد اشتغال در کل کشور به منظور راه‌اندازی مشاغل خانگی ایجاد شده است.

ثبت‌ نام ۹/۱ میلیون متقاضی

همچنین با ثبت نام ۱ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۲۶۶ نفر برای دریافت حمایت تسهیلاتی و قرار گرفتن در چارچوب این قانون، ۷۲۲ هزار و ۵۸۱ مجوز نیز در استان‌های مختلف صادر شده است. از مجموع کل ثبت نام شدگان مشاغل خانگی نیز ۵۶۴ هزار و ۸۶ نفر برای دریافت تسهیلات به شبکه بانکی کشور معرفی شده‌اند. عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه به تازگی اعلام کرده است که به منظور حمایت از مشاغل خانگی در سال‌جاری ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به طرح‌های خانگی اختصاص خواهد یافت.

استان‌های خراسان رضوی با ۵۴۴۳۵ تعهد اشتغال به همراه استان‌های اصفهان با ۴۶۶۶۷ نفر، تهران ۴۴۳۶۷ تعهد و خوزستان با ۴۰۴۰۸ نفر تعهد اشتغالزایی؛ بالاترین آمار را در بین استان‌ها داشته اند. کمترین تعهدات اشتغالزایی نیز مربوط به ایلام با ۹۶۰۴ نفر، بوشهر ۷۳۸۹ تعهد، خراسان جنوبی ۹۲۹۰، خراسان شمالی ۷۹۱۰ تعهد، زنجان ۷۳۰۰، سمنان ۴۶۶۷ نفر، قزوین با ۶۶۵۲ تعهد اشتغالزایی، قم با ۶۶۶۷، کهکیلویه و بویراحمد با ۸۶۶۷ و مرکزی و یزد هر یک با ۱۰هزار تعهد اشتغال است.