خبرگزاری‌فارس- مشاور رییس‌جمهور در امر نفت و گاز گفت: اساسنامه جدید شرکت ملی نفت در کمیته وزراء و در هیات دولت به تصویب رسید.

سید‌کاظم وزیری‌هامانه در خصوص آخرین وضعیت اساسنامه شرکت ملی نفت، گفت: اساسنامه جدید شرکت ملی نفت در کمیته وزراء و نیز در هیات دولت تصویب شد و باید به مجلس ارسال شود، هیچ مشکل خاصی از لحاظ شکلی، قانونی و محتوایی برای اساسنامه وجود ندارد. به گفته وی، در این چارچوب یک شرکت هلدینگ و چهار شرکت مادر تخصصی ایجاد می‌شود که اساسنامه همه ‌آنها به تصویب رسیده است. وزیری‌هامانه همچنین با اشاره به اهداف و نگرش کلان دولت به بخش نفت و گاز، اظهار داشت: فعالیت‌های صنعت نفت در سه بخش اصلی قابل بررسی است که این بخش‌ها شامل سرمایه‌گذاری، عملیات بهره‌برداری از این سرمایه‌گذاری و در نهایت تجارت، یعنی فروش محصولات حاصل از این سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: سیاست‌های هر دولتی در صنعت نفت، خارج از این سه محور نیست؛ یعنی باید به دنبال سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه، استفاده از آن و در نهایت فروش محصولات به بهترین نحو در داخل و خارج کشور است.

به گفته وی، در همین راستا برنامه‌های مختلف توسعه تدوین شده و به جلو می‌رود.

وزیر سابق نفت افزود: برای تحقق این اهداف طی ۲‌سال گذشته یک برنامه ۲۰ساله به موازات سند چشم‌انداز و در راستای آن در بخش‌های نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش طراحی شد که کتابهای آن نیز در اختیار وزارت نفت قرار گرفت. وزیری‌هامانه یادآور شد: امید است این مجموعه راهکارها و سیاست‌ها به شورای عالی انرژی ارسال و تصویب شود تا برنامه اجرائی و عملیاتی برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز نیز مشخص گردد.

مشاور رییس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: با تحقق این مهم در کنار سند چشم‌انداز و برنامه‌های پنج ساله، یک برنامه کلان ۲۰ ساله نیز تدوین و اجرا خواهد شد.