گروه صنعت و معدن - شرکت‌های بزرگ نفتی دارای توانایی‌ها و منابع مالی نامحدودی نیستند و به همین دلیل است که از میان طرح و پروژه‌های نفتی باید با توجه به شرایط‌شان دست به انتخاب بزنند. در عین حال، قیمت نفت که مدت‌ها است روند صعودی را پیش گرفته، موجب شده است در کشورهای عضو اوپک و حتی غیراوپک، تقاضا برای اجرای طرح‌های توسعه و میدان‌های جدید نفتی افزایش یابد. بنابراین هر کشوری که موفق شود زودتر و با شرایط بهتر طرح‌های نفتی‌اش را به مناقصه بگذارد، شانسش برای انتخاب شدن توسط شرکت‌های بزرگ نفتی بالا می‌رود. به این ترتیب، به طور طبیعی میل به سرمایه‌گذاری در ایران کمتر می‌شود که در این میان مسائل سیاست خارجی نیز مزید بر علت می‌شود تا رغبت شرکت‌های بین‌المللی نفتی به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی در ایران کاهش یابد. کارشناسان و برخی از مدیران معتقدند که ایران به مرور زمان با مشکل جذب و آمدن سرمایه‌گذاران خارجی به پروژه‌های نفتی مواجه خواهد شد.در همین حال، نوسان شدید قیمت نیز ریسک سرمایه‌گذاران در بخش نفت را بالا برده و آنها را برای سرمایه‌گذاری محافظه‌کار کرده است. در همین رابطه، خبرگزاری‌ها در مصاحبه‌ای نظر غلامحسین نوذری، وزیر نفت و علی کردان، قائم‌مقام وزیر نفت را نیز جویا شده‌اند.

نمی‌توانیم منتظر بمانیم

غلامحسین نوذری، وزیر نفت گفت: ما ترجیح می‌دهیم شرکت‌های بین‌المللی در پروژه‌های ایران حضور داشته باشند، ولی معنی این کار این نیست که تا زمان نامعلومی‌منتظر آن‌ها خواهیم ماند.

نوذری قیمت کنونی نفت در بازار را قیمت واقعی این محصول ندانست و گفت: افزایش اخیر قیمت نفت سودی را نصیب تولیدکنندگان نمی‌کند. وی درخصوص این مساله که آیا فشارهای آمریکا تاثیری در رویکرد شرکت‌های بین‌المللی برای فعالیت در ایران داشته است؟ تصریح کرد: مساله ما با شرکت‌های خارجی سیاسی نیست. ما با توتال بر سر قیمت بحث می‌کنیم و معتقدیم اگر این شرکت استراتژی ما را بپذیرد هزینه اجرای پروژه بسیار کاهش خواهد یافت. ما پروه ایران ال.ان.جی را با همین ظرفیت و تنها با ۵میلیارد دلار اجرا کرده‌ایم. شرکت‌های شل و رپسول نیز همچنان درحال اجرای مطالعات پروژه هستند و هنوز به مرحله تصمیم‌گیری نهایی برای سرمایه‌‌گذاری نرسیده‌اند.

وی که در حاشیه نشست وزیران نفت اوپک در پایتخت عربستان سخن می‌گفت، در ادامه اظهاراتش عنوان کرد: ما ترجیح می‌دهیم شرکت‌های بین‌المللی در پروژه‌های ایران حضور داشته باشند، ولی معنی این کار این نیست که تا زمان نامعلومی‌منتظر آن‌ها خواهیم ماند. به طور مثال در پروژه آزادگان از سال گذشته که سهم اینپکس کاهش یافت، فعالیت خود را آغاز کردیم و همزمان با این که طرح توسعه را انجام می‌دهیم، تولید زودهنگام از این میدان را نیز آغاز کرده‌ایم.

وزیر نفت در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: ایران به‌رغم تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و فشارهای دولت این کشور ظرفیت تولید خود را معادل ۲۰۰‌هزار بشکه در روز افزایش داده است و این امر پس از آن صورت گرفته که نرخ طبیعی کاهش تولید خود را نیز پوشش داده‌ایم. وی درخصوص فشارهای موجود برای تامین اعتبار پروژه‌های نفتی و تاخیر احتمالی این پروژه‌ها به این دلیل نیز گفت: شرایط بسیار آسان تر از چیزی است که رسانه‌های غربی فکر می‌کنند. همیشه این فکر وجود داشته که تولید نفت ایران کاهش پیدا می‌کند، ولی همان‌طور که گفتم تولید افزایش داشته است و درحال‌حاضر از توان تولید ۴میلیون و ۳۰۰هزار بشکه در روز برخورداریم که سقف تولید ما ۱۵/۴میلیون بشکه است و تا پایان برنامه چهارم توسعه توان تولید خود را حتی در صورت عدم‌ حضور سرمایه‌‌گذاران خارجی به ۵/۴میلیون بشکه خواهیم رساند.

مشکلی برای تامین مالی نداریم

علی کردان، قائم‌مقام وزیر نفت درباره واقعی بودن پیش‌بینی میزان فاینانس (تامین اعتبار مالی پروژه‌ها) برای طرح‌های نفتی در بودجه سال ۸۷ با توجه به تحریم اقتصادی ایران گفت: برخی از حرف‌ها جنبه رسانه‌ای و تبلیغاتی دارد و نکاتی که درباره تحریم گفته می‌شود بیشتر برای ایجاد فضای روانی علیه ایران است. کردان تاکید کرد: در‌حال‌حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا آمادگی همکاری با وزارت نفت را در اجرای پروژه‌ها دارند و در نوبت قرار دارند. وی افزود: بحث‌های رسانه‌ای عمدتا یک بحث تبلیغاتی است، اما آنچه در فضای عملیاتی وزارت نفت دیده می‌شود، این است که شرکت‌های دنیا به سمت فعالیت گسترده با وزارت نفت ایران حرکت می‌کنند.