وزیر صنایع و معادن یکی از راه‌های دستیابی به بازارهای جهانی را ایجاد هلدینگ‌های صادراتی عنوان کرد و از بررسی مشکلات صنعت نساجی کشور و ارائه راهکار برای آن خبر داد.

به نقل از روابط عمومی وزارت صنایع و معادن، علی‌اکبر محرابیان در دیدار با نمایندگان تشکل‌ها و دست‌اندرکاران صنعت نساجی، کفش و چرم مهم‌ترین وظیفه صنعتگران به ویژه صنعت نساجی کشور را توجه به کیفیت دانست و افزود: وجود مشکلات خاص این حوزه و قوانین دست و پا گیر و مهم‌تر از آن بی‌توجهی دست‌اندرکاران از علل عدم پیشرفت این صنعت است که باید مورد توجه و رسیدگی جدی قرار گیرد. وزیر صنایع و معادن با تاکید بر ضرورت تطابق این صنعت با استانداردهای بین‌المللی، بیان کرد: تکیه بر دانش روز یکی از راهکارهای حصول این هدف است و با تکیه بر این اصل، موفق به کاهش هزینه‌ها و استفاده از مزیت‌های روز بازار خواهیم شد.

وی با اشاره به بازار به شدت رقابتی جهان و سلایق مختلف مصرف کنندگان در انتخاب محصولات، عنوان کرد: باید سلایق مصرف‌کننده را به روز بشناسیم و در این راستا با استفاده از دانش روز طرح‌های مطابق همین عصر و درعین حال با تکیه بر فرهنگ ارائه کنیم.

محرابیان افزود: یکی دیگر از راه‌حل‌های دستیابی به بازارهای جهانی، خروج از حالت منفعل است، تا علاوه بر جبران فرصت‌های از دست رفته، به دنیای جدیدی راه یابیم و برای حصول این امر ایجاد هلدینگ‌های صادراتی بسیار کارساز است.

وی گفت: این هلدینگ‌ها یا باید روی برند سرمایه‌گذاری کنند، تا با سرشکن شدن هزینه‌ها، قیمت تمام شده برای صادرات به شدت کاهش یابد و یا با انعقاد قرار داد با شرکت‌های صاحب برند، با بهترین کیفیت و شرایط این صنعت را توسعه دهند. وزیر صنایع و معادن با تاکید برحل مشکلات این حوزه بیان کرد: برای اعتلای صنعت و معدن کشور هیچ‌گونه اغماض و تسامحی صورت نخواهد گرفت و همه توان وزارت صنایع و معاون برای حل مشکلات صنایع نساحی به‌کار گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه هر بخش نیاز به برنامه عملیاتی مجزا برای اجرا دارد، افزود: با تشکیل گروه‌های کاری برای بخش‌های مختلف صنعت نساجی همه مشکلات نساجی مطرح و به‌صورت موشکافانه بررسی خواهد شد و در نهایت راهکار مناسبی ارائه می‌شود. محرابیان با اشاره به مشکلی که برای همه صنایع از جمله صنعت نساجی در خصوص مابه‌التفاوت نرخ ارز و یورو به وجود آمده است، گفت: برای حل این مشکل نیز تلاش جدی آغاز شده و در مسیر حل آن هستیم. محمدناصر یوسفوند؛ دبیر انجمن صنعت چرم در این نشست با بیان اینکه این صنعت از نظر حجم نقدینگی و ایجاد اشتغال دارای مزیت نسبی بالایی است گفت:‌ در حال حاضر بیماری‌های دامی باعث شده است که کیفیت مواد اولیه صنعت چرم در کشور کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه در بخش چهارم سبک به دلیل فراهم نبودن بسترها، پوست را به صورت سالامبور صادر می‌کنیم اظهار داشت: صادرات پوست به صورت سالامبور ارزآوری کمی به دنبال دارد که با فراهم آوردن امکانات در این بخش می‌توان تا یک‌میلیارد دلار صادرات داشته باشیم.