غلامحسین نوذری گفت: ساخت بسیاری از قطعات و دستگاه‌های مور نیاز شرکت حفاری ایران بومی شده، اما باید این مسیر را پرشتاب تا خودکفایی کامل ادامه دهیم.

وزیر نفت که به مناسبت سالروز تاسیس شرکت ملی حفاری ایران سخن می‌گفت، افزود: در زمینه تولیدات داخلی، موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده‌ایم که بخشی از آنها به دلیل محدودیت و تحریم‌های ناشی از جنگ تحمیلی بود. نوذری تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم تا ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را در سه سال آینده به سازندگان داخلی سفارش دهیم و اعتقاد داریم صنعتی که سالانه ۵۰ تا ۶۰میلیارد دلار درآمد دارد باید بتواند ۵۰۰ تا ۶۰۰میلیارد دلار در کشور ایجاد کار کند.

در ادامه این مراسم، آیت‌ا... سید محمد علی موسوی جزایری نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان نیز گفت: فعالیت‌های شرکت ملی حفاری در بین سایر شرکت‌ها و صنایع می‌درخشد و روز به روز بر عظمت و اعتلای آن افزوده می‌شود.

استاندار خوزستان نیز در این آیین گفت: شرکت حفاری به عنوان یک صنعت پیشتاز، می‌تواند بسیاری از نیازهای توسعه کشور را در بخش‌های تولید قطعات تامین کند.

سید جعفر حجازی افزود: خودکفایی در تولید بسیاری از قطعات و جلوگیری از خروج ارز از امتیازات مجموعه خوب و تلاشگر صنعت حفاری کشور است.

وی اضافه کرد: کارکنان زحمتکش صنعت حفاری زمانی که کشور تحت شرایط و فشارهای اقتصادی بود، برای پویایی این صنعت کوشش کرده و امروز با سایر کشورهای پیشرو در این صنعت، گام به گام حرکت می‌کند.

همزمان با برپایی این مراسم، پنجمین نمایشگاه تخصصی صنعت حفاری نیز با حضور وزیر نفت آغاز به کار کرد. این نمایشگاه در فضایی به مساحت دو‌هزار متر مربع توسط شرکت ملی حفاری ایران و انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت‌ایران برپا شده و ۹۰ شرکت ‌سازنده ‌داخلی قطعات صنعت نفت ‌تولیدات خود را به ‌نمایش گذاشتند.

پنجمین نمایشگاه تخصصی صنعت حفاری در سه زمینه ساخت قطعات و تجهیزات، خدمات مهندسی و بازرسی و تامین کالا و مواد مصرفی تا چهارم دی ماه برای بازدید متخصصان و صنعتگران داخلی و عموم مردم دایر است.

هشدار به دناگاز امارات

همچنین وزیر نفت ایران هشدار داد اگر شرکت دناگاز با افزایش قیمت گاز ایران موافقت نکند گاز میدان سلمان از طریق خط لوله‌ای که هم اکنون در دست احداث است، به عسلویه انتقال می‌یابد.

به نقل از بیزینس ۲۴۷، وزیر نفت ایران در مصاحبه با یک هفته نامه اتریشی گفت اگر شرکت اماراتی دنا گاز نتواند نظر ایران در مورد افزایش قیمت گاز صادراتی این کشور را تامین کند با خط لوله‌ای که هم اکنون در دست احداث است گاز مورد نظر به داخل ایران ارسال می‌شود.

غلام حسین نوذری افزود: شرکت ملی نفت ایران عملیات مهندسی و طراحی احداث این خط لوله تا عسلویه را انجام داده است که قرار است از گاز ارسالی برای تزریق مجدد استفاده شود.

وی گفت: «شورای عالی اقتصاد ایران این طرح را تصویب کرده است و ما در حال کار بر روی آن هستیم. اگر ما در زمینه افزایش قیمت‌ها با شرکت دناگاز به توافق نرسیم گازی که قرار بود به این شرکت فروخته شود به عسلویه انتقال می‌یابد».

براساس این گزارش در سال ۲۰۰۱ موافقت نامه‌ای میان شرکت اماراتی دناگاز و ایران برای صادرات گاز از منطقه سلمان به امارات به امضاء رسید که از همان آغاز مقامات و محافل سیاسی و اقتصادی در ایران خواهان لغو این موافقت نامه یا افزایش قیمت گاز صادراتی شدند. برخی از منابع نیز از وجود احتمال فساد مالی در انعقاد این موافقت نامه سخن گفته‌اند.

براساس گفته مقامات ایران کلیه تاسیسات انتقال برای این پروژه آماده شده است اما تا نیمه دوم سال ۲۰۰۸ طول می‌کشد تا تاسیسات تولید گاز در میدان خوف در سلمان به بهره برداری برسد و لذا فرصت کافی برای چانه زنی در مورد مذاکرات بر سر قیمت وجود دارد.

دنبال مچ‌گیری از نیروی کار نباشید

وزیر نفت گفت: تنها راه افزایش بهره‌وری و سرعت کار در پروژه‌ها ایجاد انگیزه و رقابت در بین پیمانکاران پروژه‌ها است. متاسفانه هم اینک اگر پروژه‌ای در زمان کوتاه و پروژه‌ای در زمانی بسیار بلند به پایان برسد برای پیمانکار چندان تفاوتی ندارد. وی افزود: نباید به دنبال مچ‌گیری از نیروی کار بود بلکه باید به نیروی انسانی اعتماد کرد. به عنوان مثال در میادین نفتی،‌ متوسط زمان حفاری محاسبه شود و در صورتی که پیمانکاری توانست حفاری را در زمانی کمتر از متوسط زمان حفاری در آن میدان انجام دهد باید به او پاداش اعطا شود. این موضوع سبب رقابتی شدن کارها خواهد شد. وی عنوان کرد: باید به نیروی انسانی در سازمان اعتماد شود. نباید بدنبال مچ‌گیری از نیروی انسانی بود و باید قدرت عفو و گذشت نسبت به همکاران داشته باشیم. این موضوع سبب ریسک پذیر شدن نیروی انسانی می‌شود. همچنین وزیر نفت گفت: به جز پتروشیمی بندرامام، بقیه پتروشیمی‌ها که براساس اصل ۴۴ خصوصی شدند، نرخ محصولات آنها نیز آزاد می‌شود. غلامحسین نوذری گفت: همه شرکت‌های پتروشیمی خصوصی می‌شوند.