کاهش حوادث معدنی نسبت به سال‌های گذشته

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی گفت: امسال تاکنون در معادن تحت کنترل شرکت، در حوادث مختلف معدنی نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشتیم.

به گزارش ایسنا، اردشیر سعدمحمدی اظهار کرد: در کشور حدود چهار هزار معدن وجود دارد، اما در‌حال‌حاضر تعداد حوادث در این نوع کاهش یافته است. سعدمحمدی عنوان کرد: در هفت‌ماهه سال جاری در مجموع میزان ساعات کاری به ۳۲‌میلیون ساعت کارکرد رسیده است که این میزان در سال ۸۵، ۲۵‌میلیون ساعت بود که با وجود این میزان افزایش در ساعات کارکرد قاعدتا باید میزان حوادث معدن‌کاری نیز افزایش می‌یافت، اما تعداد حوادث شدید و خیلی شدید از ۱۲۶ مورد به ۱۰۳ مورد کاهش یافته است؛ همچنین روزهای از دست رفته نیز در سال جاری تاکنون کاهش نشان می‌دهد که به ترتیب ضریب شدت حوادث معدن‌کاری در سال‌های ۸۲ تا ۸۶، ۷۹/۱ و ۳۱/۲ و ۷۵/۳ و ۹۴/۰ و ۷۴/۰ بوده است. ضمن این‌که ضریب تکرار حوادث به ترتیب از سال ۸۲ تا ۸۶، ۱۳ و ۸۴/۱۰ و ۶۷/۱۰ و ۸۷/۴ و ۲۳/۳ بوده است.

وی تاکید کرد: در مجموع در سال ۸۶ میزان ایمنی در فعالیت‌های معدن‌کاری رشد داشته است، اما همچنان نیاز به کار زیادی داریم و با نقطه آرمانی فاصله داریم.

وی خبر داد: برای نخستین بار در خاورمیانه مرحله اجرا و نصب سیستم رادیویی و مونیتورینگ سیستم‌های زغالی را در معادن ذغال‌سنگ هجدک کرمان راه‌اندازی کردیم.

سعدمحمدی خاطرنشان کرد: خرید تکنولوژی و تجهیزات ایمنی برای معدن‌کاران و تغییر سیستم‌های طراحی از دیگر اقدامات شرکت بوده است.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در پاسخ به این سوال که چرا در پروژه‌های معدنی مربوط به ذغال‌سنگ با چینی‌ها که رکوردار حوادث معدن‌کاری در این نوع معادن هستند، همکاری می‌کنید؟ عنوان کرد: در‌حال‌حاضر چینی‌ها بالغ بر ۵/۲میلیارد تن در سال ذغال‌سنگ تولید می‌کنند که قاعدتا حوادث آن‌ها نیز بالا است. تعدادی از معادن آن‌ها سنتی و تعدادی مکانیزه بوده و در حال حرکت به سمت مکانیزه‌ کردن همه معادن ذغال‌سنگ خود هستند؛ بنابراین آن‌ها تخصص این کار را داشته و اولین کشور در زمینه تولید ذغال‌سنگ در دنیا هستند؛ ضمن این‌که آن‌ها در مناقصه بین‌المللی برنده شدند.

سعدمحمدی درباره فعالیت‌های شرکت برای ارتقای ایمنی فعالیت‌های معدن‌کاری در کشور، توضیح داد: تجهیزات ایمنی را خریداری کرده و به معادن تحویل داده‌ایم. همچنین ارایه آموزش‌های مکرر از داخل و خارج در سیستم‌های ایمنی و نظارت، انجام مانورهای اجرایی مستمر برای گروه‌های ایمنی و نجات، بازدیدهای VIP و تشکیل کمیته HSE (بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست) از دیگر اقدامات شرکت بوده است.

وی افزود: همچنین دعوت از کارشناسان خارجی متبحر در زمینه ذغال‌سنگ برای حضور دائم در معادن ما برای طراحی، کنترل، نظارت، مشاوره و امنیت را نیز انجام داده‌ایم و تاحدودی موفقیت داشته‌ایم.

سعدمحمدی خاطرنشان کرد: در سال‌جاری تاکنون اعتصابی در معادن نداشته‌ایم و کلیه حقوق‌ها سر موقع پرداخت شده‌ است.

به گفته مدیرعامل شرکت تهیه و تولید موادمعدنی، علت اغلب حوادث معدن‌کاری انفجار، برخورد با سنگ، ریزش و برخورد با ماشین‌آلات و تجهیزات است.